Hvor varmt må et bundkort blive?
Fra : Thorbjørn Spurre

Dato : 19-08-06 20:22

Hej gruppe.

Jeg har lige samlet min nye pc. Men når den køre bliver bundkortet omkring
55 - 57 grader varmt. min cpu bliver kun 42 grader. Er det ikke galt?

CPU: Intel core 2 duro E6600
Bundkort: Asus P5W DH Delux
Ram: kingstone 2*1024 MB
kabinet: Thermltake VD1000BNS

Med venlig hilsen
Thorbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 10:35

Thorbjørn Spurre wrote:
> [...]
>
> Jeg har lige samlet min nye pc. Men når den køre bliver bundkortet omkring
> 55 - 57 grader varmt. min cpu bliver kun 42 grader. Er det ikke galt?

nej, den er god nok, jeg ser samme mønster. chipset er varmere end cpu.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Thorbjørn Spurre

Dato : 20-08-06 16:11

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> nej, den er god nok, jeg ser samme mønster. chipset er varmere end cpu.
>
> --
> Claus Albæk (kbh.)

Men er det godt? Et progeam der følger med bundkortet brokker sig gevaldigt
og er som standart indstillet til at give alarm ved 40 grader.

Thorbjørn

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 18:04

Thorbjørn Spurre wrote:

> Men er det godt? Et progeam der følger med bundkortet brokker sig gevaldigt
> og er som standart indstillet til at give alarm ved 40 grader.

Tror ikke der er grund til alarm, temp er rimeligt konstant og 55 grader
burde ikke riste noget af.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Thorbjørn Spurre

Dato : 20-08-06 20:16

> Tror ikke der er grund til alarm, temp er rimeligt konstant og 55 grader
> burde ikke riste noget af.
>

> --
> Claus Albæk (kbh.)

OK mange tak. Så er det jo nok som det skal værre.

Thorbjørn

Fra : claus b. p.

Dato : 22-08-06 09:30

"Thorbjørn Spurre" <spurre@image.dk> wrote in message
> Hej gruppe.
>
> Jeg har lige samlet min nye pc. Men når den køre bliver bundkortet omkring
> 55 - 57 grader varmt. min cpu bliver kun 42 grader. Er det ikke galt?

Specs for chips er normalt at driftstemperatur ikke må komme over 60-70
grader. Men det er ikke ensbetydende med at det er sundt de er så varme. En
ting er om man kan stole på den temperaturmåler, men kan man det, ville jeg
sætte en ekstra- hhv. kraftigere ventilator i kabinettet. Sørg også for at
holde kabinettet fri for nullermænd ved at støvsuge af og til. Der skal ikke
meget til før temperaturen kan blive endnu højere. Sørg ikke mindst for at
harddisken sidder så den køles ordentligt. Dens levetid kan dramatisk
reduceres med høje temperaturer.

/Claus

Fra : Thorbjørn Spurre

Dato : 22-08-06 17:04

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindst for at harddisken sidder så den køles ordentligt. Dens levetid kan
> dramatisk reduceres med høje temperaturer.

Mange tak Claus.
Det er de standart bkæsere som thermaltake har monteret i kabinettes som
sider der. Er der forslag til "Bedre" blæser men stadig støjsvage er det
meget velkommen.

Thorbjørn