Hjælp; mit ASUS P5B conroe system starter ~
Fra : Jakob Harder

Dato : 18-08-06 00:10

Jeg har lige samlet mit system bestående af:
ASUS P5B
E6300 Core 2 Duo (har tjekket flere gange om den sidder rigtigt, men den kan
kun vende på en måde)
2 GB OCZ gold ram (har også prøvet med 1 stick ad gangen)

Jeg tilslutter det hele, sætter strøm til (både 24-pin stikket og atx 12V
stikket)og dioden på MB lyser. Når jeg trukker på power on starter blæserne,
men intet mere sker, intet display, ingen bip eller noget. Når jeg mærker på
kobberet på cpu-køleren bliver det slet ikke varmt selv efter 10 min. power,
så det virker som om systemet slet ikke starter op.

Har I forslag til, hvad der kan være galt?

Jeg har desværre ikke andre "stumper" jeg kan skifte ud med for at
fejldiagnosticere, så alle forslag er velkomne. (Derfor er den også sendt i
dk.edb.hardware, da fejlen jo kan skyldes andet end MB.)

VH
Jakob

Fra : TJM

Dato : 18-08-06 08:21

> Har I forslag til, hvad der kan være galt?

Det kan være du skal have en ny bios ind. Men jeg mener nu at den skulle
kunne klare conroe med bios 0170

Mit P5B kom med bios 0170.

Der er kommet en 0211 med disse ændringer:
1. Improve Conroe 2.93 cpu overclocking ability.
2. Patch CPU count not correct issue.
3. Fix ez-flash2 crashfree function may fail issue
4. Modify the VID value to max when Ai Gear enable
5. Fix VID too low under Ai Gear level1 2, and 3
6. Add New CPU Ucode to support new CPUs.

Der er lige kommet en 0309 med disse ændringer:
1. Fix SATA configuration select disable and compatible mode will show SATA3
and SATA4
2. Show some memory spd items to improve overclocking ability.
3. Enhance overclock capability above FSB 500
4. Support jumperfree FSB to 650
5. Add auto calculate DDR frequency rule to display DRAM frequency
6. Support Conroe CPU ratio adjustment
7. Fix system fail to POST after crash free or EZFlash when using particular
XE CPU. (Note: System will still boot after performing clear CMOS)
8. Fix some ODDs fail to read files from CD under EZFlash2
9. Enhance performance with NVDIA VGA cards
10. Support AiGear for Presler 3200 c1 stepping CPU
11. Revise NOS table for conroe B2 stepping
12. Support FSB533 CPU over 3.4GHz frequency under AIbooster
13. Fix AI Gear fan speed too low sometimes under normal mode

Hvilke andre stumper har du i?

Prøv at pille alt unødvendigt fra (cd/dvd/floppy/lydkort).

/TJM

Fra : Dr. Phil

Dato : 18-08-06 11:11

"TJM" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan være du skal have en ny bios ind. Men jeg mener nu at den skulle
> kunne klare conroe med bios 0170

Hvordan kan man lægge ny bios ind når den ikke vil starte ??? ;)

Fra : TJM

Dato : 18-08-06 12:32

> Hvordan kan man lægge ny bios ind når den ikke vil starte ??? ;)

Ja, det er jo ikke nemt. Men mange af de bundkort, der kræver en bios update
før de vil starte med en conroe, bliver man nød til at bruge en ændlre cpu
først.

/TJM

Fra : TJM

Dato : 18-08-06 08:26

"Jakob Harder" <jharder@mail.dk> wrote in message
> [...]
> kan kun vende på en måde)
> 2 GB OCZ gold ram (har også prøvet med 1 stick ad gangen)

Det ser ud til du har samme problem (OCZ ram) som her:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20060813191619579&board_id=1&model=P5B&page=1&SLanguage=en-us

Prøv ellers at læse mere i Asus P5b forum:
http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=P5B&SLanguage=en-us

/TJM

Fra : Klaus

Dato : 18-08-06 15:04

Har lige haft nøjagtig det samme problem.
Sendte først bundkortet tilbage til SHG.
De testede det med en anden cpu og fandt ingen fejl.
Har nu været nødt til at sende hele pc'en ind, da det hele var købt samlet
der.
Vender tilbage når der er nyt.

Fra : TJM

Dato : 18-08-06 15:37

"Klaus" <klaus@danbonet.dk> wrote in message
> Har lige haft nøjagtig det samme problem.
> Sendte først bundkortet tilbage til SHG.
> De testede det med en anden cpu og fandt ingen fejl.

Var det også OCZ ram?

Der er flere rapporter om problemer med OCZ ram og P5B rundt omkring på
nettet.

/TJM

Fra : Klaus

Dato : 18-08-06 15:47

Nej, det er :
Kingston HyperX KHX6400D2K2
Asus P5WD2-E Premium
Intel Core2 Duo E6300

Fra : TJM

Dato : 18-08-06 17:39

> Nej, det er :
> Kingston HyperX KHX6400D2K2
> Asus P5WD2-E Premium
> Intel Core2 Duo E6300

Er du sikker på dit bundkort understøtter Core2 Duo?

Her er asus cpu support liste til Intel Core2 Duo E6300:
http://support.asus.com/cpusupport/cpu_support_right_master.aspx?type=0&name=Core%202%20Duo%20E6300%20(1.86GHz%2C1066FSB%2CL2%3A2MB%2Crev.B2)&SLanguage=en-us/TJM

Fra : Klaus

Dato : 18-08-06 18:01

Det skulle jeg da mene fremgår af denne side:
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=248&model=981&modelmenu=1

Fra : Hans

Dato : 18-08-06 18:33

Klaus wrote:
> Det skulle jeg da mene fremgår af denne side:
> http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=248&model=981&modelmenu=1

Ikke såvidt jeg kan se ifølge cpulisten:

http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P5WD2-E%20Premium

Hans

Fra : Mogens

Dato : 18-08-06 19:50

"Klaus" <klauja@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det skulle jeg da mene fremgår af denne side:
> http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=248&model=981&modelmenu=1

Jeg kan desværre ikke se Core2 Duo omtalt på denne side.
Kun Pentium D/ Intel Pentium 4/ Celeron processors.

Mogens

Fra : Klaus

Dato : 18-08-06 20:23

Troede at Core2 Duo var den eneste med 65 NM.
Men Det er åbenbart en gammel teknologi så?

Fra : Mogens

Dato : 18-08-06 21:31

> Troede at Core2 Duo var den eneste med 65 NM.
> Men Det er åbenbart en gammel teknologi så?

Min Pentium 930D er med 65-nm.

Mogens

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-06 22:18

"Klaus" <klauja@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Troede at Core2 Duo var den eneste med 65 NM.
> Men Det er åbenbart en gammel teknologi så?

Tja, og nu kender du grunden til at det ikke virkede. Udbudet af boards der
understøtter Conroe er ikke så stort endnu, og du kan være sikker på, at der
er letlæseligt på dem som understøtter Conroe, da det er god reklame. Også
hos shg.dk skriver de forneden at det understøtter Core 2.

Nicolai

Fra : Peter

Dato : 19-08-06 12:10

snip<
Probleme gibts auch mit dem neuen B2-Stepping des Conroe-Prozessors (CPUID
06F6h): Das ein oder andere Board (etwa P5W von Asus) mag damit gar nicht
erst hochfahren. Zur Not kann man einen irgendwo ausgeliehenen B1-Conroe
oder einen Pad-kompatiblen Celeron oder Pentium 4 einstecken und mit dessen
Hilfe ein neues BIOS einflashen - dann hat der Leih-Chip seine Schuldigkeit
getan und der neue Core 2 Duo sollte losrennen<

Fra : Jakob Harder

Dato : 21-08-06 22:46

Beklager den lange svartid, men jeg manglede ligesom computeren at skrive
indlægget på

Nå, men nu kører det. Dom flere foreslog var det OCZ-rammen, der var
problemet. Kører nu med en 512 MB-stang fra Kingston og det kører fint (om
end med meget swapfil-aktivitet). Jeg venter nu på mine 2 x 1GB Corsair XMS2
PC6400 ram.

Tak for alle jeres forslag.

VH
jakob