memtest
Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 13:44

Hej

Nu har jeg kørt en memtest, eller den kører lige nu, og den viser 1154
Errors og 1 pass. Kan jeg godt afskrive de ram her så? De er ellers
spritnye.

Er en fejlet memtest nok til en ombytning, eller skal jeg bare bytte dem
indenfor de 14 dages returret?

Og kan der være andre årsager til at de fejler?

MB: Gigabyte GA-965P-DS4
G.Skill 2 GB ram DDR2
CPU E6600 Conroe

Nicolai

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-08-06 15:21

Nicolai wrote:

> Nu har jeg kørt en memtest, eller den kører lige nu, og den viser 1154
> Errors og 1 pass. Kan jeg godt afskrive de ram her så? De er ellers
> spritnye.

Det tyder da ikke godt. Hvilken version af Memtest bruger du?
http://www.memtest.org/
http://www.memtest86.com/

> Er en fejlet memtest nok til en ombytning, eller skal jeg bare bytte dem
> indenfor de 14 dages returret?

Tjae... jeg har fået ombyttet RAM på grundlag af Memtests resultater. Jeg
ville nok teste grundigt og ombytte. Du skal jo have noget RAM i maskinen.

> Og kan der være andre årsager til at de fejler?

Måske er RAM'en ikke ordentlig kompatibel med bundkortet.
Eller måske er Memtest ikke ordentlig kompatibel med bundkortet.

> MB: Gigabyte GA-965P-DS4
> G.Skill 2 GB ram DDR2
> CPU E6600 Conroe

Har du mulighed, så test dem i en anden maskine.

--
Mvh. Lars

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 15:33

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Det tyder da ikke godt. Hvilken version af Memtest bruger du?
> http://www.memtest.org/
> http://www.memtest86.com/

Nej, det er skidt. Og det var jo fordi at maskinen crashede meget, både ved
screensaver og spil. Jeg brugte den CD der hedder Ultimate Boot CD. Jeg
mener der ligger begge dele på, men kan ikke lige huske hvilken jeg brugte.
Men jeg jeg prøvede med flere forskellige, også en der hed Windows memory
diagnostics og den meldte også fejl.

> Måske er RAM'en ikke ordentlig kompatibel med bundkortet.
> Eller måske er Memtest ikke ordentlig kompatibel med bundkortet.

Det første er tjekket og skulle være i orden, men har ikke tjekket om
memtest er kompatibel med BK.

> Har du mulighed, så test dem i en anden maskine.

Det har jeg nemlig ikke, desværre. Det er mit første system med DDR2 og PCI
Express. Jeg er lige ved at tjekke, om BK er kompatibel med DDR ram, for den
slags har jeg og så kunne jeg se om det gjorde en forskel.

> --
> Mvh. Lars

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 15:35

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Det tyder da ikke godt. Hvilken version af Memtest bruger du?
> http://www.memtest.org/
> http://www.memtest86.com/

Det var memtest86

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 18:46

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Måske er RAM'en ikke ordentlig kompatibel med bundkortet.

Bundkortet havde et problem, eller rettere, jeg havde. Det var bios'en.

> --
> Mvh. Lars

Tak for svar.

Nicolai

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-08-06 19:16

"Nicolai" <news2004@mailme.dk> crashed Echelon writing

> Bundkortet havde et problem, eller rettere, jeg havde. Det var
> bios'en.

Hvad præcist var galt?

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 20:33

> Hvad præcist var galt?

Hjernen. Jeg havde kun tjekket for alle nye drivere hos gigabyte under
drivere og ikke under bios, så jeg skulle opdatere bios for at rammen var
kompatibel. Og så det åndssvage med, at bios'en kun kunne opdateres fra
floppy, hvilket jeg ikke har.

> --
> Bjarke Andersen

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 14-08-06 21:03

Nicolai wrote:
> [...]
> var kompatibel. Og så det åndssvage med, at bios'en kun kunne
> opdateres fra floppy, hvilket jeg ikke har.

Når man får et spritnyt bundkort er det vel heller ikke det man lige tænker
på først.

Fuldt forståeligt du faldt i fælden.

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 15-08-06 10:09

> Når man får et spritnyt bundkort er det vel heller ikke det man lige
> tænker på først.
>
> Fuldt forståeligt du faldt i fælden.

Tak. :) Og så har jeg ikke købt spritnyt hardware i 3-4 år nu, så jeg havde
nok mere travlt med at sidde og beundre heatpipen på chipsettet og sådan
lidt. Man bliver jo som et lille barn.

Men nu kører det bare, så jeg sidder og klapper mig selv i hænderne. Hehe.

> Hans

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 14-08-06 16:11

Nicolai wrote:
> Hej
>
> Nu har jeg kørt en memtest, eller den kører lige nu, og den viser 1154
> Errors og 1 pass. Kan jeg godt afskrive de ram her så? De er ellers
> spritnye.

Har du tjekket i manualen om G.Skill er med i godkendte ram til bundkortet?

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 16:29

> Har du tjekket i manualen om G.Skill er med i godkendte ram til
> bundkortet?

Nej, det omvendte. Om G Skill har nogle problemer med kompatibilitet med
bundkortet.

Men tænker du på selve mærket eller type af ram?

Men jeg kan i øvrigt ikke finde noget i manualen om hvilke ram der er
godkendt.

> Hans

Nicolai

Fra : Hans

Dato : 14-08-06 16:44

Nicolai wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, det omvendte. Om G Skill har nogle problemer med kompatibilitet
> med bundkortet.
>
> Men tænker du på selve mærket eller type af ram?

Begge dele.

> Men jeg kan i øvrigt ikke finde noget i manualen om hvilke ram der er
> godkendt.

Har du ledt på Gigabytes hjemmeside?

Hans

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 18:41

> Har du ledt på Gigabytes hjemmeside?

Tja, jeg har i dag lært en vigtig lektie. Husk at opdatere Bios og at det
ligger ikke sammen med de nye drivere til bundkortet, men under bios, på
gigabytes hjemmeside.

> Hans

Men det er samtidig en Dual bios og af en eller anden grund, skal det være
fra floppy. Jeg havde ikke et floppydrev.

Men det virker nu.

Tak for svar.

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 17:23

Nicolai wrote:
> [...]
> indenfor de 14 dages returret?
>
> Og kan der være andre årsager til at de fejler?

Får de volt nok ?

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-06 18:44

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse

> Får de volt nok ?

Ja, gu gør de. Hehe. Men fjolset her havde ikke flashet med den nye bios. Og
havde ikke et floppydrev. Men nu virker det. Det er sgu for dumt, og nu har
jeg bestilt 2 nye ram klodser.

Hmm, hvilke ram skulle kunne yde mest?:

DDR2 PC6400 CL5

eller

DDR2 PC5400 CL4

> --
> Claus Albæk (kbh.)

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 18:49

Nicolai wrote:

> [...]
> havde ikke et floppydrev. Men nu virker det. Det er sgu for dumt, og nu har

Klodserne er sikkert lige gode... CL4 klodserne kan sikkert køre PC6400
ved CL5. jeg har købt nogle G.Skill PC6400. compumail havde 2GB for
2200,- og det er CL 4 ram. de fleste andre er CL5 ram til den pris.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Søren Christensen [8~

Dato : 16-08-06 16:12

> Og kan der være andre årsager til at de fejler?

Tja... Jeg har et sæt Kingston Hyper X 2*512mb som er købt til at køre dual
til et Abit IC7 bræt og det kan bare ikke lade sig gøre. Hvis jeg tester
stængerne en af gangen med memtest er der ingen fejl, tester jeg med begge
sat i vælter fejlmeldingerne frem. Siden har jeg fået af vide her i gruppen
at Kingston og Abit godt kan have et lidt anstrengt forhold til hinanden.
Surt show for mig der kun kører med den ene af stængerne nu... Men
kompabilitets problemer er desværre for eget ansvar når maskinen ikke er
købt som et færdigt produkt.

/søren