Ram spørgsmål til ASUS A7V333
Fra : Michael Olesen

Dato : 12-08-06 21:33

Hej gruppe,

Jeg har et ældre ASUS A7V333 som jeg ønsker at installere noget mere ram på.
På bundkortet er der plads til 3 ramblokke, og jeg har installeret 2x256
ram, altså fyldt 2 af 3 ledige pladser. Den ram som er installeret er PC2700
333MHz.
Da computeren er ved at være ret langsom, kunne godt tænke mig at putte
noget mere ram i den. I manualen til motherboardet står der, at hvis man
installerer mere end 2 blokke med hver PC2700 333MHz ram, vil hastigheden
automatisk nedsættes til 266MHz.

Mit spørgsmål er derfor om jeg overhovedet vil kunne mærke forskel hvis jeg
installerer en PC2700 512 Mb 333MHz blok mere, siden hastigheden på det hele
så vil køre med 266MHz i stedet for 333Mhz.

Nogen som har erfaringer med dette?

På forhånd tak

Michael

Fra : claus b. p.

Dato : 13-08-06 21:10

"Michael Olesen" <michael@olesen.info> wrote in message
> [...]
> jeg installerer en PC2700 512 Mb 333MHz blok mere, siden hastigheden på
> det hele så vil køre med 266MHz i stedet for 333Mhz.

Hvis din maskine er langsom pga. for lidt RAM, skyldes det at den er på
overarbejde med at swappe ind og ud fra harddiskens pagefile. Dette vil i
høj grad kunne forbedres med mere RAM, selv om hele RAM-bussen så kører
langsommere. Men ved moderat RAM forbrug, vil du kunne mærke nogen nedgang i
ydelsen, dog næppe de 20% som clockfrekvensen antyder, for der er jo en
hurtigere cache RAM, som speeder tingene op. Du skal altså være ret sikker
på hvad det er du vil opnå. Kan du ikke sætte 512 MB klodser i i stedet? Så
kan du få 1MB uden performancetab. Koster selvfølgelig lidt mere, men er
mere fremtidssikkert.

/Claus