Problem med asus A8N-E
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-07-06 22:13

Efter at have kørt perfekt i længere tid, driller det.
En gang i mellem smed den sata drevene af, så jeg måtte lirke med kablerne
osv. for at få dem til at virke igen.
På det sidste har den især drillet, hvis jeg skulle lave noget med medie.
Herunder brænde, se film og lign.
Sidstnævnte regnede jeg med var et driverproblem, så jeg afinstallerede alle
brænder og medieprogrammer.
Besluttede så, at jeg ville benytte lejligheden til at opdatere mb drivere
og bios.
Hentede de sidste nye drivere hos Asus (nforce driver og lydkortdriver).
Derudover hentede jeg sidste nye bios.
I følge Asus skulle man opdatere nforce driveren inden man opdaterede bios
for at undgå crash. Så det gjorde jeg.
Da jeg havde opdateret nforce driveren og ville genstarte, stoppede den
under boot efter beskeden:
IDE bus master enabled.
Nå men det var nok bios som drillede, så den blev opdateret med nyeste
version. Foregik fejlfrit - indtil jeg genstartede. Nu var alle 3 sata diske
væk, hvilket var lidt uheldigt, da det ene var bootdrev. Jeg hev og flåede i
ledningerne men kunne max få den til at genkende et drev ad gangen. Ud af 25
forsøg lykkedes det mig en gang at få gang i bootdrevet, men det ville ikke
køre, hvis der var kabler på de andre drev. Herefter kan jeg kun få de andre
til at køre og helst alene.
Bootdrevet kan fint findes på en anden pc.
Satte en atadisk i og lavede en nyinstallation.
Men nu vil den ikke finde netværkskortet! Har prøvet med sidste nye nforce
driver samt version 6.34, som er den sidste version inden man skal opgradere
nforcedriver inden man opdaterer bios. Mærkeligt, for nu er jeg jo nødt til
altid at bruge den gamle driver eftersom bios er opdateret, og den kan ikke
ændres til en ældre version.
Jeg har ikke længere den originale driver cd, men såvidt jeg kan se, er det
kun nforce driver og lydkortsdriver, som skal installeres, så hvad går galt?
I enhedshåndtering kan jeg se, at smbus controlleren tilsyneladende heller
ikke installeres.
Der sidder en athlon 64 3200+ processor på.
Evt. anbefaling af et godt bundkort til denne processor med både ata og sata
controller (mindst 4 af hver) samt rigeligt med pci porte, da jeg har 4-5
ekstra kort i.
Grafikkortet er pci-e.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-07-06 22:27

> Evt. anbefaling af et godt bundkort til denne processor med både ata og
> sata controller (mindst 4 af hver) samt rigeligt med pci porte, da jeg har
> 4-5 ekstra kort i.
Det var noget sludder. Jeg kan nøjes med 3 pci kort

Kurt

Fra : Carsten Hansen

Dato : 01-08-06 20:19

> [...]
> Derudover hentede jeg sidste nye bios.
> I følge Asus skulle man opdatere nforce driveren inden man opdaterede bios

Mener du det ikke omvendt.. ? For at benytte fx 6.86 skal du først have den
nye bios ind.. (sådan forstår jeg det)

Alt det du har skrevet længere nede forstår jeg ikke....

Opdater du nu bare til seneste bios og installer så seneste nforce driver
6.86....
Du kan evt. forsøge at sige nej til at installere ide-driverne og i stedet
beholde windows egne.

Så burde det virke som den skal.

vh. Carsten

----------------------- cut---------------------------

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-08-06 21:57

"Carsten Hansen" <carhan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du det ikke omvendt.. ? For at benytte fx 6.86 skal du først have
> den nye bios ind.. (sådan forstår jeg det)

Her er hvad asus skriver;
nVidia Chipset(CK804) 64 bit driver version V6.66 for Windows 2003 64bit
To avoid crashing file system, please do update the chipset driver before
updating Bios version 1006 or later

Står der ikke, at chipset driver skal opdateres først?

> [...]
> 6.86....
> Du kan evt. forsøge at sige nej til at installere ide-driverne og i stedet

Jeg vil så lige prøve tricket med ikke at installere ide driverne, men jeg
er ikke optimist.
Jeg har lige clonet min sata disk til en ata disk på en anden pc og forsøgte
så at boote på den.
Når den kommer til billedet, hvor den er lige ved at vise skrivebordet, kan
man se/høre, at den logger af igen for umiddelbart efter at forsøge at logge
på igen, hvorefter den logger af osv i en uendelig køre.
Jeg har også prøvet at lægge et ældre ghost image tilbage på ata disken, og
det giver samme resultat - logger på og af i en uendelighed. Det sker også i
fejlsikret tilstand.
Jeg tror at den biosopdatering slog den mere eller mindre ihjel.
Så et nyt abit kn8 ultra er nok på vej ind i kabinettet, så jeg kan komme
videre.
Jeg kan se at du anbefaler nforce 6.86, selv om asus ikke har den på deres
download side? Jeg kan godt se, at den ligger hos nvidia.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-08-06 00:31

Så fik jeg geninstalleret igen og brugte så 6.86 driveren og undlod at
installere ide driveren.
Det hjalp så meget på det, at nu virker netværkskortet igen og smbus
controlleren virker.
Men den har stadig svært ved at finde satadiske under boot, så nu må jeg
lige finde ud af, hvad jeg så gør.
Prøver evt. med et løst controllerkort.
Tak for hjælpen.

Kurt