Stendød ASUS - fladt batteri
Fra : Anja K

Dato : 31-07-06 22:07

Hej
Jeg har netop købt en pc af min kammerat, som ikke starter op ved tryk på
power-knappen. Jeg regnede som udgangspunkt med at det var PSU der var
faffet af, men hvis jeg kortslutter den grønne ledning til stel, så starter
den fint poweren. Bortset fra at blæserne så kører, så sker der intet. Ingen
beep og intet på skærmen. Alle spændinger er der OK, men jeg har opdaget at
batteriet var fladt. Maskinen har været slukket de sidste 2 år. Kan et
defekt biosbatteri være årsag til at den ikke længere vil boote? Den virkede
fint, da min kammerat brugte den sidst, men som sagt efter 2 års pause sker
der ikke en pind. Nogen ideer? Kan det være bios der mangler, og kan den
gendannes? Motherboard er P4T-E.
På forhånd tak!
/Klaus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-08-06 00:35

"Anja K" <no@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter 2 års pause sker der ikke en pind. Nogen ideer? Kan det være bios
> der mangler, og kan den gendannes? Motherboard er P4T-E.

Normalt når bios batteri er dødt, så booter den alligevel og fortæller så
bare, at cmos ikke længere eksisterer og skal genindlæses. Nogen gange
fortæller den også, at batteriet er dødt. Efter 2 år er det med stor
sandsynlighed dødt, men den burde nok boote alligevel.
Selv om man kortslutter psu og konstaterer, at den giver strøm, er det
absolut ingen garanti for at den virker, som den skal.
De fleste psu.er jeg har kasseret gav strøm, men bare ikke i den rigtige
mængde. Det er næsten umuligt at teste, men typisk giver den for lidt strøm,
og så dutter det ikke.
Så prøv at skifte psu først.

Kurt

Fra : Klaus

Dato : 10-08-06 22:22

> [...]
> De fleste psu.er jeg har kasseret gav strøm, men bare ikke i den rigtige
> mængde. Det er næsten umuligt at teste, men typisk giver den for lidt

Så virker maskinen igen. Alt hvad der skulle til var nyt batteri til 11
kroner, og derefter kunne den starte op.
Men takker for svarene alligevel.
/Klaus

Fra : Bongo

Dato : 02-08-06 08:44

Kan det være bios der mangler, og kan den
> gendannes?

Jeg tror også på den defekte PSU, men for at svare på sit spørgemål så ka du
godt resette BIOS. Det foregår ved at du flytter en jumber (se manual som
kan downloads) på MB, sætter strøm til boardet, tager strømmen fra igen,
flytter jumberen tilbage og sætter strøm til og viola.