Dual-core - AMD eller Intel
Fra : jk7410@gmail.com

Dato : 30-07-06 21:37

Hej

Da min nuværende CPU (P4 1.8 GHz) og/eller bundkort (ASUS P4S533) er
brændt af, er det åbenbart blevet tiden til at skifte disse dele ud
:)
Det var egentlig min plan at købe en Core 2 Duo processor til
efteråret, men nu må jeg så gå efter den næstbedste løsning, da
jeg ikke har råd til Core 2 Duo løsning nu.

Jeg har kigget på følgende løsninger:

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2 GHz

Bundkort: ASUS A8R32-MVP Deluxe AiLife
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=194407

eller:

Processor: Intel Pentium D 915 2.8 GHz

Bundkort: ASUS P5LD2 Deluxe AiLife Series

Maskinen bruges primært til lydredigering (Sound Forge, CoolEdit og
WaveLab), billedbehandling (PhotoShop CS2), lidt hjemmesideproduktion
(Dreamweaver MX2004) samt lidt videoredigering (Premiere). Desuden
anvendes maskinen også til tekstbehandling og surfen på nettet, men
ikke til store tunge 3D spil.

Hvad bør jeg gå efter - AMD eller Intel løsningen?

Mht. til bundkort - er der andet jeg bør overveje?
Specielt når det kommer til AMD er jeg meget i tvivl, da jeg altid har
kørt med Intel.

Jeg vil egentlig gerne holde mig til ASUS, men hvis der er andet der
bare er sagen i stedet for, er jeg naturligvis åben for andre forslag.

Jeg har valgt bundkort med både USB og FireWire, så jeg slipper for
indstikskort til det.

Af nuværende hardware der skal overflyttes, har jeg følgende:

2 SATA diske
1 IDE-disk
3 optiske drev (IDE)
Lydkort
(http://www.echoaudio.com/Products/Discontinued/Gina24/index.php)

Jeg ser umiddelbart en fordel rent økonomisk ved AMD løsningen for
mit vedkommende, da jeg kan genbruge mine DDR PC2700 RAM. Det kan jeg
vist ikke i bundkortet til Intel-processoren, eller...?

Er forslagene helt ude i skoven og er der andet jeg har glemt og bør
tage i betragtning?

Mvh

John

Fra : Michael N. Petersen

Dato : 31-07-06 16:40

Hej John,

I princippet er det ligegyldigt, hvilken CPU du vælger, de kører
alle lige godt.

Jeg har selv en Athlon 64 X2 3800+, som du har set på, men
mit mainboard er et Asus M2N32-SLI, som jeg varmt kan
anbefale. Det giver mulighed for ekstrem overclocking og kan
køre 800 MhZ på RAM'en, ud over at det både har Firewire,
USB, High Definition Audio med optisk toss-link og coax, osv.

Jeg kender ikke det board du har set på, men generelt
laver Asus gode boards. M2N32-SLI boardet understøtter ikke
Crossfire, som jeg mener er ATI's svar på nVidias SLI. Hvis du vil
lave videoredigering, eksempelvis med Adobe Premiere Pro 2.0,
vil jeg anbefale at du laver en RAID opsætning med dine diske. Det
kommer an på, om du skal arbejde med High Definition.

Håber du kan bruge dette til noget.

Venligst,

Michael N. Petersen

Fra : jk7410@gmail.com

Dato : 04-08-06 22:33

Michael N. Petersen skrev:

> [...]
> vil jeg anbefale at du laver en RAID opsætning med dine diske. Det
> kommer an på, om du skal arbejde med High Definition.

Hej Michael

Tak for dit svar.

Nu har jeg søgt lidt mere på nettet. Her ser det lidt ud til at
Pentium D er en død sild.
Jeg har også været i et par computerforretninger, og her var
meldingen nogenlunde ens: vent et par uger og spring på Intels Core 2
Duo og ikke AMD, da jeg ikke skal bruge den til spil.

Nu har jeg så været i gang med at kigge lidt på bundkort der
understøtter Intel 965 chipsættet og er faldet over følgende:

Intel Desktop Board DP965LT:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=214252

og

MSI P965 Neo-F:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=214266

Nogen kommentarer til ovenstående og hvad får jeg mere hos
MSI-bundkortet end Intel-bundkortet?

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde det helt store om Intels bundkort
på nettet. Er de dårlige eller...?
Prisen virker meget fornuftig.

Mvh

John

Fra : Jakob Harder

Dato : 06-08-06 19:16

<jk7410@gmail.com> wrote in message

[...]

-----------------------
Intels bundkort er traditionelt ringe til overclocking og har ikke så mange
finetuningsmuligheder, men hvis du ikke har tænkt dig at bruge det er det jo
ligemeget.

Jeg har selv netop bestilt et ASUS P5B med P965 chipsettet. Det er lidt
dyrere end MSI's så...

VH
Jakob

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-08-06 00:42

On 4 Aug 2006 14:32:49 -0700, jk7410@gmail.com wrote:

<snip>

>Nu har jeg søgt lidt mere på nettet. Her ser det lidt ud til at
>Pentium D er en død sild.

Pentium D var en klampet lappeløsning, der kun havde til formål at trække
tiden til Intel kunne lancere et anstændigt produkt - det er så kommet nu
og der er

>Jeg har også været i et par computerforretninger, og her var
>meldingen nogenlunde ens: vent et par uger og spring på Intels Core 2
>Duo og ikke AMD, da jeg ikke skal bruge den til spil.

Spil ???
Vel det undrer mig ikke at de har forsøgt at kategorisere Intel som seriøs
hardware og AMD som legetøj - hvilket er yderst typisk og dybt useriøst

Det du skal se på er om din software er specialoptimeret

Photoshop fx er udstyret med SIMD optimering, det er et par af de andre
listede programmer vist også - derudover ser det ud til at være 32-bit
software (K8 er en håndsbredde mere skarp til 64-bit end Core) hvilket
betyder at Core vil være et godt bud.

<snip>

>Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde det helt store om Intels bundkort
>på nettet. Er de dårlige eller...?

Vel Intel er i perioder uheldige med deres produkter, hvilket dog aldrig
kommer til at lægge dem til last - men generelt så kan de byde en tættere
integration, med en tand højere ydelse og færre problemer - sandsynligvis
fordi de har en fuldstændig adgang til specs.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
It's only a hobby ... only a hobby ... only a