Underlig fejl ved AGP grafik-kort (bundkor~
Fra : Ukendt

Dato : 24-07-06 07:41

Vi har en computer som har den underlige fejl at den ikke vil køre med AGP
grafik-kort længere. Den vil ikke engang boote op med kortet. Det
oprindelige kort som computeren blev leveret med kørte i perioder ustabilt
og der blev forsøgt reinstallering af driver. Mange teorier har været
undervejs. Det som har været den gennemgående fejl er at grafikkortet lavede
underlige ting, frøs og maskinen genstartede. Maskinen fortalte at der var
en fejl med en fil grafikdriveren i XP som vi altså ind i mellem fixede. Men
nu vil maskinen som sagt ikke engang boote op med kortet længere.

Nuvel vi købte et andet grafikkort af næsten samme model (en anelse nyere)
og satte i. Maskinen startede fint op og vi geninstallerede driver til
kortet og det spillede som det skulle --- nogle få dage Så var den gal
med dette grafik-kort også

Nu kunne man forledes til at tro at begge grafikkort er brændt af - men
nej - de fungerer helt som de skal testet i en anden computer. Lige nu har
jeg sat et gammelt PCI-grafikkort (i den maskine som giver problemerne) og
det kører helt uden problemer (bortset at PCI-grafik-kortet på grund af for
lidt hukommelse m.m. er utilstrækkeligt). Det vil vi så have siddende i en
uges tid for at teste om maskinen fortsat kører uden problemer med dette
kort. Hvis det virker vil vi købe et PCI-kort af en tilstrækkelig størrelse
og sætte i.

Mit spørgsmål er således: Er der nogen som har en ide til hvad der er galt ?
Jeg har selv en ide om at det er en controller til AGP-slottet som ikke har
det godt længere men er den helt ude i hampen, den ide ?

P.S.:
Undskyld den lange udredning men jeg synes/tror den var nødvendig for at
vurdere det her.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-07-06 08:16

> Mit spørgsmål er således: Er der nogen som har en ide til hvad der er galt ?
> Jeg har selv en ide om at det er en controller til AGP-slottet som ikke har
> det godt længere men er den helt ude i hampen, den ide ?

Umiddelbart tænker jeg på 2 teorier. Dit AGP kort sluger med garanti en del
mere strøm end dit PCI, så:

1. Enten kan din strømforsyning i maskinen med problemer ikke længere
leverer den konstante strøm der skal til for at drive systemet stabilt.
Metode til test: prøv med et mindst lige så kraftig strømforsyning fra en
maskine man ved er OK.

2. Eller dine kondensatorer (de små "siloer") på bundkortet (i nærheden af
AGP porten) er ved at stå af. Hvis de er ved at stå af, så er de bulede i
toppen og/eller brune i toppen. De skal være HELT flade for at de virker som
de er designet til. Metode til test: visuel inspektion af kondensatorer i
første omgang. Måske skal du have noget godt lys og nogle kabler ud for at
kunne se det.

Se evt. http://www.badcaps.net/ident/

Thomas

Fra : claus b. p.

Dato : 28-07-06 11:59

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ? Jeg har selv en ide om at det er en controller til AGP-slottet som ikke
> har det godt længere men er den helt ude i hampen, den ide ?

De hyppigste fejl efter min erfaring er mekaniske, defekt agp-sokkel eller
lodningerne på det, eller chips som er beskadiget af varme eller statisk
elektricitet. (Foruden de i et andet svar nævnte capacitor og
strømforsyningsproblemer.) Det er næppe til at finde og reparerere sådan en
fejl. Skal du have et godt grafikkort til PCI, vil det, ud over at være lige
så dyrt som et nyt bundkort, heller aldrig kunne blive lige så hurtigt som
et AGP kort, hvilket selvfølgelig er grunden til overhovedet at have en AGP
port. Så var det ikke meget smartere at udskifte bundkortet? Med mindre
maskinen kun bruges som skrivemaskine, bliver man træt af at have et sløvt
PCI grafikkort.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 19:20

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bundkortet? Med mindre maskinen kun bruges som skrivemaskine, bliver man
> træt af at have et sløvt PCI grafikkort.

Vi skifter et GeForce 4 MX 440 til et Radeon 9250 PCI. På Geforce-kortet er
der 64 MB RAM hvor der er 128 MB RAM på Radeon-kortet. Maskinen skal ikke
bruges til krævende spil men kun som Multimediemaskine (altså ikke
spille-maskine) og det er det kort vist mere end hurtigt nok til. I forhold
til GeForce-kortet er Radeon-kortet vist en forbedring så vidt jeg kan se.
Vi sparer en masse besvær ved blot at skifte dette grafik-kort og jeg
tvivler lidt på at vi nemt kunne få fat i et nyt bundkort magen til og til
en billigere penge end det her. Vi ved stadigvæk ikke med sikkerhed hvad der
præcis er sket med maskinen andet end at den godt vil køre med et PCI-kort
men ikke med et AGP-kort mere. Vi har købt PCI-kortet og venter blot på at
modtage det.

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-06 10:04

Update:

Vi har nu modtaget vores Radeon 9205 PCI grafikkort og prøvekørt det i nogle
dage. Vi har blandt andet streamet TV-avis fra Internettet og afspillet
DVD-film. Altsammen gør grafikkortet helt uden problemer med knivskarpe
billeder. Men når det så er sagt er jeg godt klar over at det kan komme til
at give os seriøse problemer hvis vi ønsker at afvikle krævende spil på den
på grund af at det er en PCI-bus vi bruger. Men det korte af det lange er at
computeren igen virker til det som vi bruger den mest til og det kom den til
for kun 350 kr. og vi sparede besværet med at skifte bundkortet. Jeg påstår
på ingen måde at det er en genial løsning, da den givetvis har konsekvenser
men til vores brug er det godt nok.