RAM konfiguration i ASUS P4C800 Deluxe bun~
Fra : rondo

Dato : 19-07-06 20:42

Hejsa,

Jeg har et spørgsmål omkring single channel og dual channel
konfigurationer ved RAM blokke i et Asus P4C800 Deluxe bundkort.

Jeg har pt. ovennævnte bundkort med et en enkelt 512 MB Kingston DDR
PC3200 400 MHz RAM blok. Dette er ved at være i underkanten, så kan
jeg købe en tilsvarende 1 GB klods og sætte i, og dermed have 1,5 GB
RAM, eller skal jeg sætte klodserne i parvis, så jeg f.eks. må købe
en ny 512 MB klods, og dermed have 1 GB eller købe 2 X 1 GB og
udskifte min nuværende klods med disse for at få 2 GB?

Hvad er egentlig forskellen på single og dual channel konfigurationer,
og hvad skal jeg helt præcist være opmærksom på, når jeg køber
minenye klodser?

På forhånd tak,
Ronnie

Fra : Hans

Dato : 19-07-06 20:59

rondo wrote:
> [...]
> en ny 512 MB klods, og dermed have 1 GB eller købe 2 X 1 GB og
> udskifte min nuværende klods med disse for at få 2 GB?

Egne erfaringer med netop dette bundkort er, at det ikke kører særlig
stabilt med blandede ramkonfigurationer, så det optimale er 2 x 1 GB i et
parret sæt.

> Hvad er egentlig forskellen på single og dual channel konfigurationer,
> og hvad skal jeg helt præcist være opmærksom på, når jeg køber
> minenye klodser?

Der er ikke særlig stor gevinst med dual-channel på en P4 S-478 platform,
men da du alligevel skal købe 2 moduler er der ingen grund til ikke at køre
dual-channel.

De skal som minimum være med samme timing, men køb hellere et dual-channel
sæt, da du så har flyttet aben over på leverandørens skulder hvis du skulle
få problemer. Der er nu heller ikke noget nævneværdigt at spare ved at købe
to løse moduler fremfor et sæt.

Hans