Hvordan skal newbie håndtere bunkkortsskif~
Fra : Jakob

Dato : 19-07-06 16:04

Hej

Min fars pc har længe været underlig med periodiske fejl og nu er det
HELT slemt. Så vi tager chancen og prøver at skifte bundkortet.

Jeg har dog ikke prøvet det før og håber nogen her kan hjælpe lidt med
proceduren :0)

Det skal skal skoddes er et MSI neo8 et eller andet. Det er med via
KT800 chipset og sokkel 754.

Jeg kunne desværre ikke finde præcis det samme bundkort men har købt et
andet MSI neo8 V som også er med det chipset. Så mit håb var at jeg bare
kan smide alle kort i pci portene, montere ram og disk og så starte op
igen, men er det sådan man gør ??

Hvordan er det med sådan en sokkel 754 cpu. Kan jeg nemt flytte den uden
at skulle afmontere køler fra cpu eller ?

Nu er jeg kommet lidt i tvivl der står på kassen at det er med serial
ata, vil det sige at jeg ikke kan bruge den gamle ide harddisk ?? Det
håber jeg sgu der er også to ide porte på kortet ?

Nå men håber nogen kan hjælpe lidt med hvordan man laver et sådant
schwitch :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-07-06 16:29

Jakob wrote:
> [...]
> andet MSI neo8 V som også er med det chipset. Så mit håb var at jeg bare
> kan smide alle kort i pci portene, montere ram og disk og så starte op

Ca. men det er ikke 100% sikkert at Windows XP direkte virker når
det ikke er samme bundkort.

> Hvordan er det med sådan en sokkel 754 cpu. Kan jeg nemt flytte den uden
> at skulle afmontere køler fra cpu eller ?

Køleren er ikke fastmonteret på CPUen.. køleren er spændt på
bundkortet, og derfor skal den naturligvis afmonteres før du kan få
CPUen af.

Du bør nok huske at have noget kølepasta så du kan montere køleren
rigtigt igen, men dette burde være beskrevet i bundkortets manual.

> Nu er jeg kommet lidt i tvivl der står på kassen at det er med serial
> ata, vil det sige at jeg ikke kan bruge den gamle ide harddisk ?? Det
> håber jeg sgu der er også to ide porte på kortet ?

Det kan du sagtens.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Jakob

Dato : 19-07-06 17:51

In article <slrnebsjtm.dhu.haj@HAL6000.bananas.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

Hej Hans

Tak for hjælpen indtil videre :0). Er der foriøvrigt dig der deltager i
fotogruppen engang imellem ? :0)

> Køleren er ikke fastmonteret på CPUen.. køleren er spændt på
> bundkortet, og derfor skal den naturligvis afmonteres før du kan få
> CPUen af.

Ahh det var jeg sgu ikke lige klar over. Plejer det så at gå lige fra
hinanden eller ? Er der noget med at man så skal rense cpu'en igen inden
man genmonterer den med kølepasta ? Og hvis ja så med hvad ?

> Du bør nok huske at have noget kølepasta så du kan montere køleren
> rigtigt igen, men dette burde være beskrevet i bundkortets manual.

Ahh ok godt. Jeg vil sørge for at få det købt ind.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-07-06 18:04

> Ahh det var jeg sgu ikke lige klar over. Plejer det så at gå lige fra
> hinanden eller ? Er der noget med at man så skal rense cpu'en igen inden
> man genmonterer den med kølepasta ? Og hvis ja så med hvad ?

Ja det er ikke limet sammen. Det vil være en god ide at rense cpuens
overflade af med et stykke bomuldsklud eller anden form for blødt stof.
Og så kan du påføre en klat kølepasta, det skal du dog ikke tvære ud,
det klarer køleren og så får du en super forbindelse, husk dog at rense
undersiden af køleren inden sådan at du får direkte forbindelse fra CPU
til Køler ved hjælp at kølepasta

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 19-07-06 19:08

In article <44be65db$0$12668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
news@siho.dk says...

> [...]
> det klarer køleren og så får du en super forbindelse, husk dog at rense
> undersiden af køleren inden sådan at du får direkte forbindelse fra CPU

Tusind tak for hjælpen Simon. Har du nogen ide hvilket opløsningsmiddel
man må bruge, kan forestille mig at man ikke kan få sådan noget stads af
uden at bruge sprit, acetone eller lignende.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-07-06 22:31

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> man må bruge, kan forestille mig at man ikke kan få sådan noget stads af
> uden at bruge sprit, acetone eller lignende.

Du må absolut ikke bruge nogen opløsningsmidler for at fjerne det. Det kan
fjernes med et stykke køkkenrulle.
Når du begynder at pille, skal du sørge for ikke at være statisk, så rør
lige ved psu inden du piller ved andet. Så bliver du lige afladet - og du
har selvfølgelig pillet strømmen fra.
Når du afmonterer køleren, kan den i visse tilfælde godt sidde lidt fast, så
du må ikke være for hård ved den, idet du så kan risikere at trække cpu med
op, hvilket typisk vil give bukkede/knækkede ben, da den jo stadig er låst
fast. Hvis køleren sidder lidt fast, skal du vrikke den fra side til side,
indtil den slipper.
Hvad har I prøvet for at finde fejlen, siden I er nået frem til at det er
mb, som giver ustabilitet? Ustabilitet kan skyldes utroligt mange ting, og
det er faktisk sjældent, at det kommer fra mb.
Når I skal boote efter samling, kan I sagtens risikere, at den ikke vil
boote, fordi der er for store hardwareændringer med det nye mb. Hvis I får
fejl, skal i sætte XP cd.en i og boote på den. Dernæst skal i lave en
reparationsinstallation. Første gang den tilbyder at lave reparation siger I
nej og fortsætter, men når I når frem til selve installationsbilledet, får I
mulighed for at lave en reparation i stedet for en ny installation.
Derved bibeholder i alle programmer osv.
I mister typisk nogle drivere, antivirusprogram og måske enkelte andre ting,
men det er i småtingsafdelingen.
Uanset hvordan I ender i windows, skal I under alle omstændigheder sørge for
at få installeret alle de drivere, som følger med bundkortet, ellers vil det
med stor sandsynlighed være ustabilt og visse ting vil ikke virke.

Kurt

Fra : Jakob

Dato : 19-07-06 23:30

In article <44bea49c$0$3461$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
kurtanospam@privat.dk says...

Hej Kurt

Tak for dine tips til afmontering og rensning af cpu.

> Hvad har I prøvet for at finde fejlen, siden I er nået frem til at det er
> mb, som giver ustabilitet? Ustabilitet kan skyldes utroligt mange ting, og
> det er faktisk sjældent, at det kommer fra mb.

OK det er en LANG historie. Men den vil ikke starte op, når den endelig
gør det, går den ud efter kort tid uden at starte helt op. Troede først
det var noget med gfx kort og prøvede med et andet det hjalp og vi
troede det var iorden. Ved næste boot ville den igen ikke starte eller
gik død efter få sekunder. Det er forskellige fejl hver gang hvilket for
mig lyder som en dårlig forbindelse et eller andet sted.

Har opgivet at finde fejlen, så nu bliver der skiftet en komponent af
gangen og så håber vi det lykkes hurtigt.

> I mister typisk nogle drivere, antivirusprogram og måske enkelte andre ting,
> men det er i småtingsafdelingen.

OK tak for det tip.

> [...]
> at få installeret alle de drivere, som følger med bundkortet, ellers vil det
> med stor sandsynlighed være ustabilt og visse ting vil ikke virke.

OK det vil sige efter rep-installering så skal jeg igen installere
bundkortsdrivere etc ikke ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-07-06 23:54

> OK det vil sige efter rep-installering så skal jeg igen installere
> bundkortsdrivere etc ikke ?
>
> --
Jep. De øvrige ting, som evt ikke virker, vil du opdage efterhånden. Men det
plejer at være i småtingsafdelingen.

Kurt

Fra : Jakob

Dato : 20-07-06 01:02

In article <44beb812$0$3499$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
kurtanospam@privat.dk says...

> Jep. De øvrige ting, som evt ikke virker, vil du opdage efterhånden. Men det
> plejer at være i småtingsafdelingen.

OK tak skal du have kurt, det bliver værdsat :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 23-07-06 14:57

In article <MPG.1f28e6534472b21c98a52c@news.sunsite.dk>,
nomail@invalid_still.invalid says...
> In article <44beb812$0$3499$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> kurtanospam@privat.dk says...

Vil bare lige sige tak for hjælpen til dem der har deltaget. Jeg har nu
smidt et næsten identisk kort i den og opdateret alle drivere og nu ser
det sgu ud til at den er blevet stabil, så jeg tror kortet var synderen.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-07-06 22:58

Jakob wrote:
> Tak for hjælpen indtil videre :0). Er der foriøvrigt dig der deltager i
> fotogruppen engang imellem ? :0)

Ja, det hænder.. det er mig der har nathue.dk

> Ahh det var jeg sgu ikke lige klar over. Plejer det så at gå lige fra
> hinanden eller ? Er der noget med at man så skal rense cpu'en igen inden
> man genmonterer den med kølepasta ? Og hvis ja så med hvad ?

Det er der allerede svaret på, så jeg vil nøjes med at råbe 'enig' :)

// Hans