CPU brændt af
Fra : rickbear

Dato : 13-07-06 10:25

Hej I gruppen,

Jeg tror, at min CPU er brændt af. I hvert fald er køleren til den
holdt op med at dreje rundt, så jeg tror, at cpu'en ikke har kunne
klare det.

Det er en gammel Fujitsu P2-350Mhz
Men jeg er lidt i tvivl, om det er cpu'en. Hvis jeg tænder for
computeren er skærmen bare helt sort - skærmen forbliver i standby -
burde man ikke kunne se opstartsbillede eller en fejlmeddelelse, at der
er noget i vejen med cpu'en?

- rick -

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-07-06 10:34

> Jeg tror, at min CPU er brændt af. I hvert fald er køleren til den
> holdt op med at dreje rundt, så jeg tror, at cpu'en ikke har kunne
> klare det.

Det lyder plausibelt nok i den her varme

> [...]
> computeren er skærmen bare helt sort - skærmen forbliver i standby -
> burde man ikke kunne se opstartsbillede eller en fejlmeddelelse, at der

Næh, hvis cpuen er brændt af, så vil du på et gammelt P2 system ikke se
noget som helst. Hvad skulle bringe informationenern op på skærmen? CPUen er
virkelig Central Processing Unit og dør den, så er man ilde stedt.

Hvis du bor i nærheden af 2720 Vanløse kan du tage 1 dåsecola
med og så skal du få en virkende P2 cpu med retur.

Thomas, 2720

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 13-07-06 20:29

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse news:slrnebc4rr.a8.zensonic@www.zensonic.dk...

> Det lyder plausibelt nok i den her varme

Jeg tror ikke det er CPU - de er ret sejlivede og går selv ned
hvis de bliver for varme. Du har jo også stadig din køleprofil
på, så der skal noget til.

Har du tjekket den får strøm over hovedet ?

Fra : rickbear

Dato : 13-07-06 11:22

Thomas S. Iversen wrote:
> Næh, hvis cpuen er brændt af, så vil du på et gammelt P2 system ikke se
> noget som helst. Hvad skulle bringe informationenern op på skærmen? CPUen er
> virkelig Central Processing Unit og dør den, så er man ilde stedt.

okay - jeg troede egentlig, at det var bios, der sørgede for opstart
og sådan - jeg mener, der er jo også mulighed for at stille på cpu i
bios og sådan - men så blev jeg da det klogere

> Hvis du bor i nærheden af 2720 Vanløse kan du tage 1 dåsecola
> med og så skal du få en virkende P2 cpu med retur.

Det lyder ellers fornemt, men jeg bor godt nok i Århus

Computeren kører lidt mail- og webserver på en fedora 2 og jeg har
lige fået fortalt af en ven, at linux er ret overbærende med
hardware, så det skulle være muligt at flytte harddiske over i en
anden computer og starte op uden de store problemer. Det vil jeg lige
prøve...

Tak for hjælpen...

- rick -

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-07-06 11:43

> okay - jeg troede egentlig, at det var bios, der sørgede for opstart

Det er også rigtigt. Men BIOS er egentlig bare en stump kode som cpuen
udfører og som ligger på en flash chip på motherboardet. Det foregår ca.
sådan her:

1. cpuen "vågner" med et elektrisk chock.
2. Den ser at der ligger noget kode klar til den fra BIOSen.
3. Den udfører koden.

BIOSen vil så:

4. Tænde for chipsettet.
5. Tænde for diske,
6. tænde for ram, osv, osv.
7. og sidst men ikke mindst tænde for VGA kortet via dets BIOS.

> Det lyder ellers fornemt, men jeg bor godt nok i Århus

Ja så går det nok ikke. Prøv at skrive i dk.marked.privat.edb.intern og
dk.marked.privat.edb. Skriv noget med:

Byttes: cola for en P2 cpu., forklar din sag og så har du en cpu inden for 2
timer (gætter jeg på).

> [...]
> hardware, så det skulle være muligt at flytte harddiske over i en
> anden computer og starte op uden de store problemer. Det vil jeg lige

Det vil sagtens kunne lade sig gøre. Held og lykke!

Thomas

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-07-06 20:00

"rickbear" <rickbeardk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Der er større chance for, at det er psu som er stået af, end at det er cpu.
Den fejl du beskriver er jo, at der åbenbart ikke kommer strøm på (blæser
kører ikke m.m.) og så er der masser af fejlmuligheder, men i 95% af de
tilfælde er det psu, som har opgivet ævred.

Kurt