Nyt Bundkort
Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-07-06 23:15

Hej

Jeg står nok for at skal have et nyt bundkort.

Jeg har kigget lidt ruindt og fundet nogle favoritter

Asus A7N8X-E Deluxe Gold Edition
Abit AN7

Mit krav er:

Sempron 2800+ (2.0 Ghz modellen)
1024 MB PC3200 Ram
Sata 150
Lyd med digital udgang
4 el. 6 USB
Firewire (Helst to porte)
AGP 8x
og selvfølgelig IDE til mine DVD-brændere

Er der andet jeg bør kigge på og det skal helst ikke over 700,-

Mvh
Simon

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-07-06 08:35

Simon Nielsen wrote:
> Asus A7N8X-E Deluxe Gold Edition

Er det det her du har fundet:

http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=2889

Det har jeg også før kigget på, men der står demo og uden tilbehør. Og
drivere skal downloades, så jeg ved ikke rigtigt. Og hvordan så med
garantien?

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med PC-Huset?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-07-06 18:11

Per Nielsen skrev:

> [...]
> garantien?
>
> Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med PC-Huset?

Jeg har før handlet hos dem. Jeg skulle have et XFX GF6600 GT AGP på
256MB fra dem, men de havde kun 128MB udgaven, men da jeg havde ventet i
4 uger på at få det fra dem spurgte de om jeg stadig ville vente og de
tilbudte mig et tilsvarende ATI kort (ATI X800SE AGP 256) som
kompensation for min ventetid. De kontaktede mig mindst 1 gang om ugen
med update og det synes jeg er super service så jeg tør godt handle med dem.

Mvh
Simon

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-07-06 19:25

"Simon Nielsen" <news@siho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompensation for min ventetid. De kontaktede mig mindst 1 gang om ugen
> med update og det synes jeg er super service så jeg tør godt handle

Det lyder jo godt nok. Takker.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-06 17:35

Per Nielsen wrote:
> Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med PC-Huset?

Der har i gruppen tidligere været dårlige erfaringer med dem.

/Peter

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-07-06 10:45

Simon Nielsen skrev:
> Hej
>
> Jeg står nok for at skal have et nyt bundkort.
>
> Jeg har kigget lidt ruindt og fundet nogle favoritter
>
> Asus A7N8X-E Deluxe Gold Edition
> Abit AN7

Er der nogen herinde der har gode kontra dårlige erfaringer med ABIT AN7?

Mvh
Simon

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 04-07-06 10:40

Simon Nielsen wrote:

> Er der nogen herinde der har gode kontra dårlige erfaringer med ABIT
> AN7?

Jeg har det andet bundkort du kigger på, A7N8X-E Deluxe, og har rigtig gode
erfaringer med det. Det kører hurtigt og meget stabilt. Ikke mindst det
indbyggede Gigabit-netkort er langt bedre end det Realtek der også sidder
der, og som de fleste andre bundkort er udstyret med.

Dog skal siges, at det kan anbefales at bruge en af de modificerede bios der
findes til bundkortet, idet disse indeholder opdaterede drivere til
SATA-chippen. Desuden får man flere muligheder i opsætningen også.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-07-06 11:08

> [...]
> findes til bundkortet, idet disse indeholder opdaterede drivere til
> SATA-chippen. Desuden får man flere muligheder i opsætningen også.

Jeg har været inde og kigge lidt rundt, nu det ASUS kort var demo model
og derfor var der ingenting med til det kort, så alt hvad der hed
Firewire og USB porte skulle man selv sørge for.

Så jeg bestilte et Abit efter at have snakket lidt med andre på nettet
der havde gode erfaringer med det.

Mvh
Simon

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-07-06 13:24

Henrik Stavnshøj wrote:
> [...]
> bios der findes til bundkortet, idet disse indeholder opdaterede
> drivere til SATA-chippen. Desuden får man flere muligheder i

Er det Gold Edition du kører med? Og hvad er forskellen på de to
versioner?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-07-06 09:37

Per Nielsen wrote:

> Er det Gold Edition du kører med? Og hvad er forskellen på de to
> versioner?

Jeg har kigget lidt på det:
Det ser ud til at Deluxe, eller -E udgaven er med Gigabit netværk (det er
den jeg har), og Gold Edition står blot for at der følger ASUS WinCinema
med, altså bare DVD-software (jeg har har aldrig brugt det selv.. ).

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-07-06 09:41

Rettelse: Det var WinDVD Suite der fulgte med, dvs. afspiller-, optager- og
CD-ripper-software.

Men jeg har stadigvæk ikke brugt det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-07-06 09:57

Henrik Stavnshøj wrote:
> Rettelse: Det var WinDVD Suite der fulgte med, dvs. afspiller-,
> optager- og CD-ripper-software.
>
> Men jeg har stadigvæk ikke brugt det.

Og jeg har heller ikke brug for det Kører i forvejen med PowerDVD.
Det eneste der generer mig er at det er et demo board....Og at det ikke
har Soundstorm lydchip som mit nuværende Abit NF7-S Rev2.0. Har
overvejelser omkring Creative's X-Fi Music lydkort, men det bliver ikke
i denne feriemåned.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-07-06 13:54

Per Nielsen wrote:

> [...]
> ikke har Soundstorm lydchip som mit nuværende Abit NF7-S Rev2.0. Har
> overvejelser omkring Creative's X-Fi Music lydkort, men det bliver

Nåmen det er nu Soundstorm der er på det, så der ér hardware acceleration.
Men desværre bliver det smidt ud gennem et Realtek codec, det dæmper
kvaliteten lidt.

Men ellers vil jeg også sige at et X-Fi, eller selv et Audigy 2, burde være
en hel del bedre.

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-07-06 14:11

Henrik Stavnshøj wrote:
> Nåmen det er nu Soundstorm der er på det, så der ér hardware
> acceleration. Men desværre bliver det smidt ud gennem et Realtek
> codec, det dæmper kvaliteten lidt.

Hvor har du det med at der er Soundstorm? Jeg har kun kunnet finde frem
til at der benyttes Realtek ALC650 Audio Codec.

> Men ellers vil jeg også sige at et X-Fi, eller selv et Audigy 2,
> burde være en hel del bedre.

Jep. Men som sagt er det den dyre feriemåned, så det må vente lidt
Billigste Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music ligger på 854,- inkl.
forsendelse.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 06-07-06 11:03

Per Nielsen wrote:

> Hvor har du det med at der er Soundstorm? Jeg har kun kunnet finde
> frem til at der benyttes Realtek ALC650 Audio Codec.

Tjah, et godt clue ku´være at driverne selv siger at det er Soundstorm

Men ellers skal man kigge efter at der står MCP-T under lydspecifikationen,
det angiver Soundstorm.

Men derudover var det en af de ting jeg checkede, før jeg købte kortet.
Dette mb, og Abit AN7, har netop Soundstorm.

Det man nemt bliver forvirret af, er at Realtek ofte leverede
udgangs-codec'et, selvom Soundstorm blev brugt til at producere lyden.

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-06 11:30

Henrik Stavnshøj wrote:
> Tjah, et godt clue ku´være at driverne selv siger at det er
> Soundstorm

Ok.

> Men ellers skal man kigge efter at der står MCP-T under
> lydspecifikationen, det angiver Soundstorm.
> Men derudover var det en af de ting jeg checkede, før jeg købte
> kortet. Dette mb, og Abit AN7, har netop Soundstorm.

Er det noget med at det er en del af Southbridge? Eller er det en
selvstændig chip? Jeg er heller ikke meget for at opgive Soundstorm.
Bedste onboard lydchip der findes. Eneste alternativ for mig lige nu
ville være et Creative X-Fi.

> Det man nemt bliver forvirret af, er at Realtek ofte leverede
> udgangs-codec'et, selvom Soundstorm blev brugt til at producere lyden.

Hvorfor de har valgt at gøre det på den måde, kan jo være lidt svært at
forstå

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 11:33

> Er det noget med at det er en del af Southbridge? Eller er det en
> selvstændig chip? Jeg er heller ikke meget for at opgive Soundstorm.

Den er en del af Southbridge og står for at "mixe" lyden i et 3D rum. Den
aktuelle analoge lyd bliver dog lavet af en realtek chip.

Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-06 11:43

Thomas S. Iversen wrote:
> Den er en del af Southbridge og står for at "mixe" lyden i et 3D rum.
> Den aktuelle analoge lyd bliver dog lavet af en realtek chip.

Hvorfor stoppede Nvidia egentlig med Soundstorm?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 11:50

> Hvorfor stoppede Nvidia egentlig med Soundstorm?

Uvist. Hvis jeg skal gætte, så skyldes det sikkert at det ikke kunne måles
på bundlinien.

Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-06 12:20

Thomas S. Iversen wrote:
> Uvist. Hvis jeg skal gætte, så skyldes det sikkert at det ikke kunne
> måles på bundlinien.

Tja. Det er vel i sidste ende altid det det står og falder med.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 12:58

> Tja. Det er vel i sidste ende altid det det står og falder med.

Ja. Det er nok for snævert et marked. Hr og Fru danmark kan ikke høre
forskel på om pliiing og beeep kommer fra et soundstorm eller et ac97
baseret bundkort. Og dem der vælger (måske) hellere soundblaster Live,
Audigy eller X-fi.

Og så er det en åbnelys slutning at lade være med at bruge plads i chippen
til noget der bare fordyrer produktet og som få bruger.

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-07-06 13:00

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev 2006-07-06:

> Ja. Det er nok for snævert et marked. Hr og Fru danmark kan ikke høre
> forskel på om pliiing og beeep kommer fra et soundstorm eller et ac97
> baseret bundkort. Og dem der vælger (måske) hellere soundblaster Live,

.... og dem der kan ....

Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-06 13:25

Thomas S. Iversen wrote:
> [...]
> forskel på om pliiing og beeep kommer fra et soundstorm eller et ac97
> baseret bundkort. Og dem der vælger (måske) hellere soundblaster Live,

Manglende kendskab og ditto markedsføring spiller nok også ind.