Asus motherboard
Fra : Carsten Gall

Dato : 01-07-06 07:58

Hej!

Jeg har et Asus motherboard og en AMD XP3200 processor. De er gået lidt
skævt af hinanden.
Motherboardet nægter at lade processeren køre med mere end 1250 mhz og
frekevensen er sat til 100 samt den interne cache er disableded.
Alle muligheder for at ændre på opsætning er nedtonet.
Vil det kunne ændre noget at tage batteriet ud af motherboardet og på den
måde slette alle indstillinger?? bliver biosen også slettet??
Motherboardet er et Asus a7n8x-xe.

Carsten

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 01-07-06 10:41

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hej
Jeg har downloaded mannualen, så jeg kan prøve at gennemskue dine
biosindstillinger (jeg har ikke selv sådan en bundkort)

> Motherboardet nægter at lade processeren køre med mere end 1250 mhz og
> frekevensen er sat til 100 samt den interne cache er disableded.

Hvor i bios ser du dette? under "Advanced" -> "CPU configuration"?

> Alle muligheder for at ændre på opsætning er nedtonet.

Der kan du kun se hvordan bundkortet ser cpu'en og hvor hurtigt den kører,
du kan ikke stille på andet end den interne cache
Hvad står der ud for type og speed på den side?

Du justerer hastigheden i den menu der hedder "Jumperfree configuration"
under "Advanced"

Du skal muligvis slå "AI Overclock Tuner" (altså vælge manual) fra før du
kan stille på "CPU frequency"

Den skal så stå på 200 i stedet for 100, for at køre din cpu med den
korrekte hastighed (jeg kan ikke se nogen steder at XP3200 er lavet som
andet end 200x11)

Ifølge asus' side, skal dit bundkort understøtte din cpu uanset hvilken
udgave af bundkortet og biosen du har.

> Vil det kunne ændre noget at tage batteriet ud af motherboardet og på den
> måde slette alle indstillinger?? bliver biosen også slettet??

Der er en jumper på bundkortet der har samme funktion...den hedder CCMOS
eller Clear CMOS - den nulstiller bios, men jeg tror ikke at det er
problemet. Og nej, du kan ikke slette bios ved at tage batteriet ud - så
ville dit bundkort være værdiløst

Jeg håber det løser dit problem!

mvh Jacob

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-07-06 16:25

"Jacob Pedersen" <jacob*spam*@*spam*eculture.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller Clear CMOS - den nulstiller bios, men jeg tror ikke at det er
> problemet. Og nej, du kan ikke slette bios ved at tage batteriet ud - så

Jeg får ikke tid før end imorgen aften til at rode med det, men gemmer
lige dit svar, så jeg har noget at
kigge på.

Problemmet er at den tidligere har købt for fuld skrue, men pludseligt,
ville motherboardet intet, og da jeg fik gang i det igen.
Ville den ikke lade mig rode med nogen indstillering i cpu opsætningen.

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-07-06 12:30

> [...]
> ville motherboardet intet, og da jeg fik gang i det igen.
> Ville den ikke lade mig rode med nogen indstillering i cpu opsætningen.

Så fik jeg prøvet! Men lige meget hjalp det.
Fik sat frekvensen op til 200.
Men da jeg skulle genstarte maskinen, fik jeg følgende fejl meddelse:
"Overclocking failed. Please enter setup and re-configurere your
system."

Efter at have sat frekvensen ned til 100 kører maskinen igen.

Hvor har du fundet ud af hvilken frekvens der skal ganges med??
For så ville jeg forsøge at finde ud af om den kan køre med noget der
er højere, men ikke
200.

Carsten

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 12-07-06 13:01

> [...]
> Men da jeg skulle genstarte maskinen, fik jeg følgende fejl meddelse:
> "Overclocking failed. Please enter setup and re-configurere your

Kan du stille multiplieren nogen steder? (den kan nok stilles mellem 5 og 20
i hak af en halv kunne jeg forestille mig - jeg har ikke lige manualen
liggende på den her pc)

Hvis den kørte 1250 MHz før, når busfrekvensen stod på 100, har den kørt med
en multiplier på 12,5, hvor din cpu er beregnet til at køre ved 11

(en athlon 3200 skal køre 2200 MHz, ved at køre med en bushastighed på 200
og gange denne frekvens med 11....du har måske prøvet at køre den ved 200 x
12,5 i stedet, hvilket har resulteret i en hastighed på 2500 MHz hvilket din
cpu nok ikke sådan uden videre kan)

> [...]
>
> Hvor har du fundet ud af hvilken frekvens der skal ganges med??
> For så ville jeg forsøge at finde ud af om den kan køre med noget der

Jeg kiggede på AMD's webside...der er en bunke tekniske dokumenter hvor det
står sammen med en masse om strømstyring og alt muligt andet (bl.a. her:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/26237.PDF)

3200+ modellen skal køre med 200MHz som busfrekvens og 11 som multiplier

3200+: 2200 MHz - 200 x 11
3000+: 2100 MHz - 200 x 10,5
3000+: 2167 MHz - 166 x 13
2800+: 2083 MHz - 166 x 12,5
2600+: 1917 MHz - 166 x 11,5
2500+: 1833 MHz - 166 x 11

Det er de processorer der findes i den serie som din er i

Jacob Pedersen

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-07-06 14:12

> [...]
> 2600+: 1917 MHz - 166 x 11,5
> 2500+: 1833 MHz - 166 x 11
>
> Det er de processorer der findes i den serie som din er i

Jeg vil prøve at kigge på en en af dagene, men indtil videre siger jeg
tak for hjælpen.

Carsten