Athlon 64 X2-bundkort med mere end 4 GB RA~
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-06 09:29

Hej,

Jeg overvejer at skifte mit Asus CUV4X-D bundkort med 2 x 3.0 Ghz
Xeon-processorer ud med et AMD64 X2-bundkort med tilhørende
processor i håbet om at kunne få en mindre larmende computer med
et mindre strømforbrug.

Det undrer mig dog, at der tilsyneladende er langt imellem bundkort
med understøttelse for mere end 4 GB DDR SDRAM. Er det ikke lidt
sært, når der nu netop er mulighed for et 64-bit styresystem på
den slags processorer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-06-06 09:44

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev 2006-06-26:

> Jeg overvejer at skifte mit Asus CUV4X-D bundkort med 2 x 3.0 Ghz
> Xeon-processorer ud med et AMD64 X2-bundkort med tilhørende

Jeg finder det imponerende at du har fået proppet 2 x 3.0 Ghz Xeons ned i et
cuv4x-d, der er et Pentium III bundkort :

http://dv411.com/cuv4xd.html

Thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-06 10:18

Thomas S. Iversen skrev:

> Jeg finder det imponerende at du har fået proppet 2 x 3.0 Ghz
> Xeons ned i et cuv4x-d, der er et Pentium III bundkort :

D'OH!. CUV4X-D var mit forrige bundbrædt. Det spøger bare åbenbart
stadig i min hjerne.

Mit nuværende er et Asus NCCH-DL.

Ideen med at skifte til et Athlon64 X2 er, at jeg så har mulighed
for at genbruge RAM fra min nuværende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-06-06 11:00

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> med understøttelse for mere end 4 GB DDR SDRAM. Er det ikke lidt
> sært, når der nu netop er mulighed for et 64-bit styresystem på

Opteron? - Tyan har mobos der understøtter 8Gb - ved dog ikke om du kan
bruge nuværende moduler
http://www.tyan.com/products/html/opteron.html

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-06-06 13:28

Peter Lykkegaard skrev:

> Opteron?

Har overvejet det, men den skal vel nærmest køles lige så meget
som en Xeon, mon ikke?

> - Tyan har mobos der understøtter 8Gb - ved dog ikke om du kan
> bruge nuværende moduler

Der er <http://www.tyan.com/products/html/tomcatk8sh.html>, men
da det er 1 GB-moduler jeg har, ville jeg ikke kunne komme over
4 GB uden at skulle købe nye, fordi der kun er 4 RAM-pladser i
det bundkort.

Så er der: <http://www.tyan.com/products/html/thunderk8hr.html>,
men det er Socket 940, hvor Tomcat K8SH, er Socket 939. Jeg ved
dog ikke, hvor meget forskel der er på Opteron 200 (socket 940)
og Opteron 100 (socket 939), men Opteron 100 er vel nyere.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:22

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> dog ikke, hvor meget forskel der er på Opteron 200 (socket 940)
> og Opteron 100 (socket 939), men Opteron 100 er vel nyere.

200 serien har flere hypertransport links og er beregnet til dual cpu
systemer, ellers ingen forskel... 100 serien er fin. køb en 165'er og OC
den hvis du vil have flere MHz.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : JK

Dato : 26-06-06 12:17

On Mon, 26 Jun 2006 10:29:13 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>med understøttelse for mere end 4 GB DDR SDRAM. Er det ikke lidt
>sært, når der nu netop er mulighed for et 64-bit styresystem på

De fleste am2 bundkort for x64 (dual core) har med 4 sokler
understøttelse af 4x2 = 8 Gb DDR2 ram.

http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K9N_Platinum&class=mb

Hvis vi ser på s939 bundkort for DDR ram, så er det 4 Gb:
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=K8N_Neo4_Platinum&class=mb

s939 og DDR ram er på sidste ombæring.

mvh

John