A8N32 - Jeg opgiver snart
Fra : Hans

Dato : 25-06-06 18:40

Jeg har et Asus A8N32-SLI Deluxe som jeg døjer vældigt med at få optimalt
installeret, og det er lige før jeg smækker mit A8N-SLI Premium tilbage i
kabinettet igen.

Problemet er, at det er alt for lang tid om at starte XP op og hænger igen
når maskinen lukkes. Det er så slemt at når A8N32 stadigvæk står og gnaver
på XP's splash skærm, så ville Premium kortet være færdig med opstarten, og
igen ved nedlukning hænger A8N32 næsten et minut, hvor det andet bundkort
lukkede ned på få sekunder.

Det handler om XP Pro Sp2 installeret fra bunden:

Der er anvendt de samme perifere enheder på de samme USB-Hubs. Der er ingen
forskel om USB Legacy er slået til eller fra i Bios.

Der er ingen forskel om enheder er tilsluttet USB-portene eller ej.

Ingen forskel om det brugte NIC anvender DHCP eller fast IP.

Jeg har prøvet med de tilgængelige Biosversioner - Ingen forskel.

Jeg har prøvet installation med og uden Legacy nForce4 drivere via F6 -
Ingen forskel.

Jeg har prøvet med og uden nVidia's IDE-SW drivere - Ingen forskel. Mine
diske melder ingen S.M.A.R.T. fejl og der er prøvet med to forskellige
boot-diske for at udelukke fejl på den Raptor jeg hele tiden har brugt.

Chipsætdriverne er hentet fra Asus' support-cd, da nVidias egne drivere
efterlader en Ukendt Enhed, som Asus' egne drivere installerer korrekt.

De øvrige drivere er de samme som jeg hele tiden løbende har opdateret til
min resterende hardware, og her har jeg iøvrigt aldrig oplevet problemer.

Jeg har dog observeret følgende forskelle: På Premium kortet var der ingen
problemer med at køre 32-bit transfer, nVidia IDE-SW drivere og NCQ
aktiveret, men det går der vældig meget koks i på A8N32, hvor Logbogen
bliver fyldt med Paging-fejl. De forsvinder når jeg disabler NCQ, selv om
mine diske understøtter funktionen.

På Premium kortet lå CPU-Forbruget ved disk transfer på mellem 2-3% og
næsten det dobbelte på A8N32, men hvad værre er, så ligger transfer generelt
højere på Premium.

Ifølge Everest Ultimate Edition kører alle enheder som de skal. Der er da
heller ingen BSOD's eller andre symptomer på ustabilitet, men opstarts- og
nedlukningstiderne er helt ude i skoven til mit temperament, og specielt når
jeg har en tidligere reference liggende i æsken, og så stor en
ydelsesforskel er der altså heller ikke mellem de to bundkort, så man kunne
leve med skavankerne.

Resten af hardwaren ser således ud:

Kabinet: Antec P180B
PSU: Seasonic S-12 500 W
CPU: Athlon 64 x2 4800+
Ram: 4x 512MB Kingston HyperX, SPD 2-2-2-5-2 @ 200MHz ved 2.7 V.
GfX: PowerColor Radeon X850PE
Optiske drev: 2x BenQ DW1640
Bootdisk: 74 GB WD Raptor.
Datadisk: 400 GB WD 4000YR RE2.

Så er det jeg spø'r: Hvad er det jeg har overset med lige netop dette
bundkort, og er der nogen som kender A8N32 ud og ind som har de rette
guldkorn.

Hans

Fra : Dr. Phil

Dato : 25-06-06 19:18

> [...]
>
> Så er det jeg spø'r: Hvad er det jeg har overset med lige netop dette
> bundkort, og er der nogen som kender A8N32 ud og ind som har de rette

Jeg fik dette råd da jeg havde laaaang boot tid på mit Asrock 939DUAL-SATA2.
I BIOS skal du DISABLE alle IDE enheder som der ikke er sat noget til.
Ligeledes i Enhedshåndteirng under IDE enheder skal du sætte dem som der
ikke er noget på til "INTET" istedet for "Automatisk Genkendelse".
Det halverede min boot tid ved Windows Splash Screen.

Fra : Hans

Dato : 25-06-06 19:25

Dr. Phil wrote:

> [...]
> du sætte dem som der ikke er noget på til "INTET" istedet for
> "Automatisk Genkendelse". Det halverede min boot tid ved Windows Splash

Det er nok fra mig du har fået tippet.

I dette tilfælde gør det desværre ingen forskel, og med nVidia's IDE-SW
drivere er muligheden slet ikke tilstede.

Hans

Fra : Ding-Dong

Dato : 25-06-06 19:32

Hans skrev i en meddelelse
> I dette tilfælde gør det desværre ingen forskel, og med nVidia's IDE-SW
> drivere er muligheden slet ikke tilstede.
Hvorfor har man den installeret?
Jeg ved ikke selv specielt meget om det, men jeg har hørt at den skal jeg
ikke installere da den laver mere skade end gavn.

Beklager iøvrigt min *afbrydelse* men håber at kunne lære lidt:)
Med hygsom hilsen

Dennis

Fra : Hans

Dato : 25-06-06 19:41

Ding-Dong wrote:
> Hvorfor har man den installeret?
> Jeg ved ikke selv specielt meget om det, men jeg har hørt at den skal
> jeg ikke installere da den laver mere skade end gavn.

Fordi de giver Hot-Swap på SATA-Portene, hvilket jeg anvender på mine
HDD-Skuffer, og samtidig er NCQ kun mulig med disse drivere.

Ellers har du ret, da de giver en del problemer hos mange, men hidtil har de
kørt upåklageligt hos mig.

> Beklager iøvrigt min *afbrydelse* men håber at kunne lære lidt:)
> Med hygsom hilsen

Alle er skam velkomne med inputs, da det irriterer mig grænseløst.

Hans

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-06-06 20:21

Hans skrev:

> Alle er skam velkomne med inputs, da det irriterer mig grænseløst.

Brug programmet bootvis til at få tegnet en fin graf over hvilke processer
,resourcer osv der bruges hvornår under hele boot sekvensen, så har man
ofte et vink med en vognstang om hvad der er galt.

M$ tilbyder vistnok ikke bootvis til download længere, men google...
--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-06 20:48

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> ofte et vink med en vognstang om hvad der er galt.
>
> M$ tilbyder vistnok ikke bootvis til download længere, men google...

Hans, jeg har bootvis liggende hvis du ikek finder den.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Hans

Dato : 25-06-06 21:14

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Hans, jeg har bootvis liggende hvis du ikek finder den.

Bootvis har jeg haft fat i, men noget siger mig at det ikke kan finde ud af
hardwaren på bundkortet, da den påstår at Write Cache på min Raptor er
disabled hvilket ikke er tilfældet, så det program stoler jeg ikke helt på.

Jeg har mistanke om at det er et Raptor / nForce4 SATA problem, da
southbridgen ikke er ens på de to bundkort.

En anden mulighed er, at jeg har fået et surt bundkort, men det bliver godt
nok en opgave at få en RMA igennem med de problemer jeg har.

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 26-06-06 01:03

> Jeg har et Asus A8N32-SLI Deluxe som jeg døjer vældigt med at få optimalt
> installeret, og det er lige før jeg smækker mit A8N-SLI Premium tilbage i
> kabinettet igen.

Min kammerat havde problemer med A8n-sli når han brugte Nvidia netkortet
sammen med Linksysrouter, noget i stil med det du skriver, ved ikke om 32
modellen har samme prob?

// Sid

Fra : sls\(2770\)

Dato : 26-06-06 01:11

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sammen med Linksysrouter, noget i stil med det du skriver, ved ikke om 32

Har du læst det her svar..? Herinde
http://www.experts-exchange.com/Hardware/Microchips/Q_21710708.html

I found the solution on the Asus forum: disable legacy USB support.
I had turned off auto sence for 2.0 to 1.0 and set it to 2.0 only but left
the legacy support enabled. That did it.
THanks all.

Ved godt du skriver at du har rodet med legasy support.

// Sid

Fra : Hans

Dato : 26-06-06 15:33

sls(2770) wrote:

> [...]
> left the legacy support enabled. That did it.
> THanks all.
>
> Ved godt du skriver at du har rodet med legasy support.

Det er også været oppe og vende i Asus VIP forum, men det løste heller ikke
problemet.

Imidlermellemtid har jeg prøvet og flytte min bootdisk over på
SIL-Controlleren og det hjalp gevaldigt, men desværre er perfomance noget
tilbage at ønske, så det er ikke løsningen for mig.

Nu sidder Premium bundkortet igen i kabinettet og efter en restore af min
gamle installation kører maskinen som en drøm.

Jeg skulle nok have fulgt min første indskydelse og holdt snitterne væk fra
A8N32, da der sjældent har været skrevet om så mange problemer som med dette
bundkort, og det ser ud til at nye rettelser fra Asus blot bærer endnu mere
benzin på bålet. Man kan dog ikke klandre Asus, da selv det bedste design
kan ødelægges af et buggy chipsæt, hvilket helt klart er tilfældet her.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-06 20:19

Hans wrote:

> [...]
> benzin på bålet. Man kan dog ikke klandre Asus, da selv det bedste design
> kan ødelægges af et buggy chipsæt, hvilket helt klart er tilfældet her.

Det er vildt nok at vi kan have så forskellige oplevelser af samme
produkt, jeg har nul problemer med det board, med undtagelse af at mine
RAM ikke vil køre ved den rigtige (hurtige) timing.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Hans

Dato : 26-06-06 20:27

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Det er vildt nok at vi kan have så forskellige oplevelser af samme
> produkt, jeg har nul problemer med det board, med undtagelse af at
> mine RAM ikke vil køre ved den rigtige (hurtige) timing.

Host... Er der ikke noget med at du kører SCSI?

Altså kan vi ikke have de samme problemer, da jeg anvender SATA.

Iøvrigt er langt de fleste problemer med dette bundkort south bridge
relateret. Prøv og læs i Asus VIP-forum og se hvor mange som kæmper med
SATA-controllernes besynderligheder.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-06 16:48

Hans wrote:

> Host... Er der ikke noget med at du kører SCSI?

Jo,´jeg har ikke tålmodighed til ATA, med det sagt har jeg da en enkelst
160GB Crashtor SATA disk jeg bruger til at afprøve Vista med, og den
kører da sådan så nogenlunde.

> [...]
>
> Iøvrigt er langt de fleste problemer med dette bundkort south bridge
> relateret. Prøv og læs i Asus VIP-forum og se hvor mange som kæmper med

Nok ikke så mærkeligt at jeg har et problemfrit board så :)

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Hans

Dato : 27-06-06 18:14

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Jo,´jeg har ikke tålmodighed til ATA, med det sagt har jeg da en
> enkelst 160GB Crashtor SATA disk jeg bruger til at afprøve Vista med,
> og den kører da sådan så nogenlunde.

Sjovt nok havde jeg også en 80 GB Maxtor liggende, og det sidste jeg prøvede
var at køre installationen over på den, bootede og fik den endelige
bekræftelse på min første mistanke. Den startede og lukkede systemet helt
uden problemer, så der er helt klart noget spooky med nogle 74 GB udgaver af
Raptoren og sydbroen på A8N32.

Én af mine venner har det samme board sammen med en 150 GB Raptor og en
WD4000YR RE2, og han kan kun køre NCQ på RE2 disken da hans Raptor også
laver grimme ting i logbogen med NCQ. Han har dog ikke oplevet samme problem
som mig, da hans system kører helt normalt, og han er også vældig tilfreds
med sit A8N32.

> Nok ikke så mærkeligt at jeg har et problemfrit board så :)

Er man til fart og OC fås det nok ikke meget bedre, så ingen tvivl om at det
er et lækkert board, men det har desværre nogle "quirks" som hverken Asus
eller nVidia åbenbart kan få has på, hvilket du f.eks. oplever med din ram.

Hans

Fra : Hans

Dato : 26-06-06 15:12

sls(2770) wrote:
> [...]
>
> Min kammerat havde problemer med A8n-sli når han brugte Nvidia
> netkortet sammen med Linksysrouter, noget i stil med det du skriver,

Det er ikke LAN-relateret da problemet er det samme uanset om netkortet er
aktivt eller ej, og om der bruges DHCP eller fast IP.

Hans

Fra : jk

Dato : 06-07-06 09:14

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in message
> [...]
> på XP's splash skærm, så ville Premium kortet være færdig med opstarten,
> og igen ved nedlukning hænger A8N32 næsten et minut, hvor det andet

spøjst - jeg har 0 problemer med det kort, starter/afslutter lynhurtigt.

A8N32-SLI
AMD X2 3800@2200 42grader Zalmann 7700
1 GB ram
Inno 3D 7900GT