Harddiske får ikke strøm
Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 16-06-06 23:13

Har monteret et ASUS CUSL2 m Intel 815E, Celeron 900, 256MB i et ATX
kabinet.m
Den booter OK, men kan ikke finde harddiske, floppydisk eller CD-ROM drev.
Og hvor de jo normalt giver lyd fra sig, virker det som om de ikke får strøm
nok - de kører/larmer i hvert fald ikke.

Hvad kan der være galt ? Skal jeg have en anden strømforsyning ?

Mvh Mikkel Friis

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 16-06-06 23:58

Ved nærmere eftersyn: Er det et TUSL2 - men vist ikke den store forskel.
Har også et CUSL2 liggende ....

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-06-06 05:43

> Hvad kan der være galt ? Skal jeg have en anden strømforsyning ?

Hvis man vender et IDE kabel forkert, vil et IDE device ikke starte op.

Thomas

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 17-06-06 11:26

Jeps - har jeg været opmærksom på .. der er jo også nogle styretappe, der
skulle forhindre fejlmontering ...

Fra : claus b. p.

Dato : 20-06-06 21:09

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Hvis man vender et IDE kabel forkert, vil et IDE device ikke starte op.

Sandsynligvis vil hele PC'en slet ikke starte op så.

/Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 20-06-06 21:08

"Mikkel L?nborg Friis" <mikkelloenborg@friis.mail.dk> wrote in message
> [...]
> strøm nok - de kører/larmer i hvert fald ikke.
>
> Hvad kan der være galt ? Skal jeg have en anden strømforsyning ?

Æhem, - det er nok for pinligt at spørge, men du har vel husket at tilslutte
strømkablerne fra strømforsyningen ud til enhederne? Dette burde være
fuldstændig samme procedure uanset hvilket MB du bruger...
Du skriver at den booter, - fra hvad, hvis den ikke kan se harddisken? Mener
du at du kan se at der kommer billede på?
Har du været i BIOS og sat den op til at have floppy, CD/DVD og harddiske,
eller i det mindste checket at de står til "auto"?
Jeg kan ikke forestille mig at din strømforsyning fejler noget, hvis du kan
få liv i den, så der kommer billede på skærmen.
Hvis alt andet er prøvet, så prøv at resette CMOS RAM.

/Claus

Fra : Mikkel L?nborg Friis

Dato : 24-06-06 10:27

Tak for rådene ....

Jeg skal udtrykke mig lidt klarere: Med de samme indstillinger og
kabelforbindelser fungerer det MB fint i et andet atx-kabinet !

Den loader fra BIOS´en og hænger så der, hvor den skal til at finde drevene.
Disse larmer heller ikke, så meget tyder på, de ikke får strøm... Og ja-
strømkablerne ER forbundet også til drevene..
- og alle drev er tjekket for master/slave indstillinger.

Jeg synes, det er lidt sært .....
Jeg ved, at nogle ældre atx kabinetter, der ikke kan spille med nyere
bundkort - noget med spændingen - men så vil det vel slet ikke begynde at
læse fra BIOSen ?

Mvh Mikkel