Soltek SL-75KAV
Fra : Poul Kofoed

Dato : 11-06-06 19:30

Jeg kører p.t. med en Duron 900 MHz CPU.
Skifter jeg denne ud med en Athlon XP 2400+ bliver maskinen ustabil
(læs: fryser) omrking 50 gr.C.
Bundkortet (ver. F5 - Bios ver. Q11) anvender et VIA KT-133 chipsæt,
og Soltek anbefaler CPU´en hertil.
Leverandøren påstår at CPU´en virker perfekt i et andet bundkort.
Har nogen erfaringer at gi´ ud af ?

Fra : JK

Dato : 12-06-06 19:33

On 11 Jun 2006 18:30:01 GMT, Poul Kofoed <poul@4YD6Ckofoed.mail.dk>
(slet 4YD6C) wrote:

> [...]
>og Soltek anbefaler CPU´en hertil.
>Leverandøren påstår at CPU´en virker perfekt i et andet bundkort.

Det er jo et tudsegammelt bundkort. Selvom det ikke er det mest
nødvendige at pointere nu, så er det min erfaring, at det betaler sig
slet ikke at pille næse på sådan en gammel sag, når et splintermoderne
koster 500-1000 kr.

Nå, cpu support:
http://www.soltek.de/soltek/FAQ/cpu.htm

download den pdf for 75kav.

Deraf fremgår det, at version skal være F1 eller nyere. Det står
printet et sted på bundkortet. Så skal bios vel også være den nyeste.

Derudover ser man, at fsb for en duron900 er 100, medens den for en
2400+ er 133. Så ram skal naturligvis være pc2100, - det er de nok
også.

Når bios så er opgraderet med den gamle cpu isat, så skal cmos
resettes. Derefter sættes den nye i.

mvh

John

Fra : Dr. Phil

Dato : 12-06-06 19:37

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse
> Derudover ser man, at fsb for en duron900 er 100, medens den for en
> 2400+ er 133. Så ram skal naturligvis være pc2100, - det er de nok

Det kører IKKE med DDR-ram men med SD-RAM (PC133)

Fra : Poul Kofoed

Dato : 13-06-06 09:28

> [...]
>duron900 er 100, medens den for en
>2400+ er 133. Så ram skal
>naturligvis være pc2100, - det er de nok

Hej John

Hvis du læser mit indlæg skriver jeg "Bundkortet (ver. F5 - Bios
ver. Q11)", hvilket betyder at alt er efter bogen.
Jeg anvender 1,5 GB PC133 RAM, som er det maksimale for dette MB.
cmos er jfr. vejledningen resat efter bios-opdateringen.
Det er nok ej heller et termisk problem da min leverandør
har "presset" den op på 55 gr. C uden problemer og der er ingen
termisk begrænsning sat i bios.
Mærkeligt nok har jeg hørt fra een som kører med nøjagtig samme
konfiguration uden problemer ? ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-06-06 09:56

> Mærkeligt nok har jeg hørt fra een som kører med nøjagtig samme
> konfiguration uden problemer ? ?

Det er en generel misforståelse at elektronik er enten/eller

Du kører et digitalt system oven på noget analogt. Dine kondensatorer kan
være ved at nå end-of-life. Din PSU kan tilsvarende være ved at være ved
vejs ende. Og så kan du bare være uheldig. Hjælper det hvis du kører cpuen
med 0.5GB ram? 1GB? 1.5? Hvornår vælter læsset?

Thomas

Fra : Poul Kofoed

Dato : 13-06-06 13:06

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> skrev:

> [...]
>kan tilsvarende være ved at være ved
>vejs ende. Og så kan du bare være
>uheldig. Hjælper det hvis du kører cpuen

Hej Thomas

Tak for dit indlæg. PSU'en er udskiftet til en 400 W, og alt
fungerer perfekt en tid, indtil CPU-temperaturen er på ca. 49 -
50 gr. C.
Jeg har også været ude for at maskinen under genstart kun lige
nåede at tælle RAM op før den "haltede"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-06-06 13:26

Poul Kofoed <poul@TB3CAkofoed.mail.dk> (slet TB3CA) wrote:

> [...]
>50 gr. C.
>Jeg har også været ude for at maskinen under genstart kun lige

Jeg kan ikke gennemskue alle detaljer, men kan det tænkes at opsætningen
af den nye CPU ændrer RAM'ens timing så den ikke længere kan følge med
?!?!

Prøv at låne noget anden RAM - eller leg lidt med opsætningen i BIOS.

Hvis intet hjælper, er det måske på tide med en bundkort opgradering.
SL-75KAV har trods alt rigtig mange år på bagen, og livet er for kort
til computerhardware der driller

<mlr>

Fra : claus b. p.

Dato : 20-06-06 21:27

"Poul Kofoed (slet 4YD6C)" <poul@4YD6Ckofoed.mail.dk> wrote in message
> [...]
> og Soltek anbefaler CPU´en hertil.
> Leverandøren påstår at CPU´en virker perfekt i et andet bundkort.

Det er muligt at temperaturproben er unøjagtig, så temperaturen i
virkeligheden er højere?
Check at køleren sidder rigtigt på CPUen, prøv evt. med en mere effektiv
køler. Har du luft nok i kabinettet, så varmen også kan komme væk?
Chipsættet på bundkortet påvirkes også af høj temperatur.

/Claus

Fra : Martin Bangsø

Dato : 25-07-06 21:05

On Tue, 20 Jun 2006 22:26:45 +0200, claus b. p. wrote:

> [...]

Kører med en XP 2000 i samme mb, men har en Q12 BIOS. Måske du skulle
opgradere BIOS. Min tikker lystigt afsted ved 63 grader her i
sommervarmen, og den er kølet med en gammel NoiseControl Silverado ved
laveste RPM. Kabinettemperatur er 47 grader, så alt er temmelig varmt,
men stabilt (og frem for alt lydløst :)

--
Martin Bangsø - husk at fjerne "SLET" når du svarer

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-07-06 22:20

Jeg har set flere af disse bundkort med dårlige elektrolytter (tror jeg nok
de hedder).
De er ca. 1 cm høje og sidder tæt på cpu. Prøv at se, om der er "rust"
utætheder i toppen af dem. Så bliver den ustabil.

Kurt