Upload, - DB - id
Fra : Ralle

Dato : 26-08-06 17:41

Hejsa...

Jeg skal bruge en upload side, det er nemt nok at lave, så vil
jeg have at filen ikke bliver gemt som navnet det er, men den
bliver gemt som et nr, så man kan lave id, med mysql, så skal der
også være tittel, og description...

nogle der kan hjælpe??

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-08-06 17:59

After serious thinking Ralle wrote :
> [...]
> jeg have at filen ikke bliver gemt som navnet det er, men den
> bliver gemt som et nr, så man kan lave id, med mysql, så skal der

Hvad er det du skal have hjælp til ?
Hvad har du lavet indtil nu ?

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Ralle

Dato : 26-08-06 20:30

> Hvad er det du skal have hjælp til ?
> Hvad har du lavet indtil nu ?

jeg har lavet / fundet filen test.php :

<?php
if ($_FILES['minfil']) //Har brugeren forsøgt at uploade noget?
{
//Bestem hvor filen skal smides hen og og hvad den skal hedde
$destination = "uploadede_filer/" . $_FILES['minfil']['name'];

//Forsøg at flyttede den uploadede fil har dens midlertidige
destination til den nye
if (move_uploaded_file($_FILES['minfil']['tmp_name'],
$destination))
{
echo "Filen" . $_FILES['minfil']['name'] . " blevet uploadet";
}
else
{
echo "Der er sket en fejl";
}
}
?>

<form action="test.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="100000">
Vælg fil: <input name="minfil" type="file">
<input type="submit" value="Upload fil">
</form>

Så uploader den filen i mappen: uploadede_filer/filens.navn

Det er fint nok...

Men så skal jeg have lavet det svære (sys jeg selv!)

det er at jeg skal have en tabel, hvor der er:

Id
Tittel
Description
URL
Name (ham / hun der har lagt filen ind)
Time.

så når man uploader en fil, så skriver den til mysql, insert into
mintabel osv.

(det skal jeg have hjælp til at lave!)

Og så opretter den automatisk en side med links til de forskellige
filer (linket skal også være i mysql'en!)

Ralle - håber i kan hjælpe!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-08-06 22:48

Ralle used his keyboard to write :
> [...]
> Name (ham / hun der har lagt filen ind)
> Time.

> så når man uploader en fil, så skriver den til mysql, insert into

ID laver du som en felttype "Integer" og med auto increment.
Dit insert statement laver du som normalt men du sætter ikke en værdi
til ID kolonnen (så laver MySQL nemlig selv en).

> Og så opretter den automatisk en side med links til de forskellige
> filer (linket skal også være i mysql'en!)

Ja det er jo bare at lave en SELECT og løbe resultaterne igennem :)

Jeg har desværre ikke et link til en god tutorial i SQL men det lyder
som om du kunne få meget godt ud af det.

If mankind minus one were of one opinion, then mankind is no more
justified in silencing the one than the one - if he had the power -
would be justified in silencing mankind. - John Stuart Mill

Fra : Ralle

Dato : 27-08-06 19:39

Har prøvet med følgende kode: test.php:

<?php
include("config.php");
?>

[...]

$filen = $_FILES['minfil']['name'];

$name = $_POST['name'];

$tittel = $_POST['tittel'];

$description = $_POST['description'];

aabn_forbindelse_og_vaelgdb()

$sql = "INSERT INTO $prefix (name) VALUES ('$filen');";

$id = "SELECT (ID) FROM $prefix";

$sql = "INSERT INTO $prefix (URL) VALUES
http://video.enzolim.dk/video.php?id=$id";

$sql = "INSERT INTO $prefix (name) VALUES ('$name');";

$sql = "INSERT INTO $prefix (tittel) VALUES ('$tittel');";

$sql = "INSERT INTO $prefix (description) VALUES ('$description');";

$fil = "SELECT (URL) FROM $prefix";

{
echo "Filen" . $_FILES['minfil']['name'] . " blevet uploadet";

echo "<p> </p>";

echo "Du kan se filen her: $fil";

}
else
{
echo "Der er sket en fejl";
}
}
?>

<form action="test.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
<input type="text" name="name" size="30" maxsize="100">
<input type="text" name="tittel" size="30" maxsize="100">
<input type="text" name="description" size="30" maxsize="100">
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="100000">
Vælg fil: <input name="minfil" type="file">
<input type="submit" value="Upload fil">
</form>

Der kommer følgende fejl:
Parse error: syntax error, unexpected T_VARIABLE in
/hsphere/local/home/hypocrit/video.enzolim.dk/test.php on line 25

linje 25: $sql = "INSERT INTO $prefix (name) VALUES ('$filen');";

Hjælp mig!

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-08-06 19:58

Ralle <ralle_rass@hotmail.com> skrev 27 Aug 2006 18:38:47 GMT

> [...]
>/hsphere/local/home/hypocrit/video.enzolim.dk/test.php on line 25
>
>linje 25: $sql = "INSERT INTO $prefix (name) VALUES ('$filen');";

Du mangler et semikolon i linien lige før.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ralle

Dato : 27-08-06 20:06

Arne Feldborg wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Ralle <ralle_rass@hotmail.com> skrev 27 Aug 2006 18:38:47 GMT

> Du mangler et semikolon i linien lige før.

Hvor skal det semikolon sættes??

semikolon = ; ??

Ralle - skriv linien!

Fra : Ralle

Dato : 27-08-06 20:16

fandt selv ud af det! men nu er der fejl:
Parse error: syntax error, unexpected $end in
/hsphere/local/home/hypocrit/video.enzolim.dk/test.php on line 57

og linje 57 er: </form>

hele koden:

<?php
include("config.php");
?>

[...]

echo "Der skete en fejl!";
?>

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-08-06 21:59

Ralle <ralle_rass@hotmail.com> skrev 27 Aug 2006 19:15:52 GMT

>fandt selv ud af det! men nu er der fejl:

Den fejl du fik før skyldes næsten altid, at der mangler et
anførselstegn eller et semikolon i een af de nærmest foregående linier.

>Parse error: syntax error, unexpected $end in
>/hsphere/local/home/hypocrit/video.enzolim.dk/test.php on line 57

Den her lige så klassisk. Det betyder at parseren er nået til enden af
programmet uden få en påbegyndt klamme afsluttet. Eller sagt på en anden
måde: der mangler et '}' et sted i programmet.

Og her var nok et godt sted at starte:

} else {
echo "Der skete en fejl!";
?>

Prøv med det her i stedet for:

} else {
echo "Der skete en fejl!";
}
?>
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-08-06 21:52

Ralle <ralle_rass@hotmail.com> skrev 27 Aug 2006 19:06:22 GMT

>Hvor skal det semikolon sættes??

Mener du det alvorligt.?

Har du overhovedet prøvet at sammenligne linien med de andre linier og
se hvor der evt. kunne tænkes at skule være et semikolon.?

>semikolon = ; ??

Ja, sørme ja.!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ralle

Dato : 28-08-06 13:41

Det virker ikke helt som det skal! når jeg loader siden, så skriver den
alle øverst: der skete en fejl, neden under det kommer form'ene som de
skal, og den gemmer også billedet i mappen, det er ikke så meget det.

det er det med at sende indformationerne til databasen, og hente dem ud
igen, altså, den skriver:

filen: "filensnavn.endelse" blev uploadet.

Du kan se filen her: SELECT (URL) FROM video

og når jeg kigger i databasen i tabellen video, er der slet ikke skrevet
noget overhoved! det kan være fordi jeg har lavet tabellen forkert eller
lign. jeg kan ikke helt huske hvordan jeg lavede tabellen, men den er
altså lavet.

min kode er følgende:

<?php
include("config.php");
?>

[...]

kan i hjælpe??

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-08-06 16:29

Ralle <ralle_rass@hotmail.com> skrev 28 Aug 2006 12:41:19 GMT

>Det virker ikke helt som det skal! når jeg loader siden, så skriver den
>alle øverst: der skete en fejl, neden under det kommer form'ene som de
>skal, og den gemmer også billedet i mappen, det er ikke så meget det.

Der er stadigvæk noget rablende galt med dine klammer. Har du ikke det
originale script, så du kan se hvordan de var placeret dér.?

Du har to 'if' sætninger hvoraf der mangler en klamme efter nr 2. Det
betyder at alle sætninger vedr. database slet ikke bliver genemløbet.

Desuden er der et par tilsyneladende overflødige klammer nede midt i
programmet.

Og udfra det foreliggende uden indrykninger er det også svært at gætte
sig til hvilken 'if' sætning 'else' oprindeligt har hørt til - for mig
at se kunne der godt have været en 'else' til begge 'if' sætninger.

Hertil kommer, at du for mig at se har en hel del sql-sætninger som
alligevel ikke ville blive udført, idet de kun rummer definationen - men
ikke nogen ordre til at de skal udføres. Og (uden dog at kende din
databasestruktur) tror jeg iøvrigt heller ikke de er helt korrekt
udformet.

Du bliver nødt til nøje at gennemgå det / de scripts du har taget
stoffet fra, og prøve at se hvilke forskelle der er i forhold til det du
er nået frem til.

En god ide er iøvrigt, at starte med at få det script man har taget som
model til at virke på ens eget system med så få ændringer som
overhovedet muligt.

Derefter kan man så tilføje sine egne ønsker een efter een og afprøve
det *hver* gang. Så står man ikke lige pludselig i den sitauition, at
man står med et script med 117 ændringer der ikke længere virker og uden
at man aner hverken hvor eller hvornår det gik galt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ralle

Dato : 29-08-06 16:45

Har fået det til at virke, så den nu skriver til databasen, men hvordan
laver jeg så den automatisk laver et link??

min kode er: test.php:

<?php
include("config.php");
?>

[...]

$filnavn = $_FILES['minfil']['name'];

$name = $_POST['name'];

$tittel = $_POST['tittel'];

$description = $_POST['description'];

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();

$sql = "insert into $prefix(videoname,name,tittel,description,tid)
values('$filnavn','$name','$tittel','$description',now())";

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
sql_spoerg($sql);
luk_forbindelse();

$id = "select id from $prefix";

$URL = "http://video.enzolim.dk/video.php?id=$id";

$sql2 = "insert into $prefix(URL)
   values('$URL')";

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();
sql_spoerg($sql2);
luk_forbindelse();

?>

<form action="test.php" method="post" enctype="multipart/form-data">
The Tittel of the video / picture:<input type="text" name="tittel"
size="30" maxsize="100"><br> </br>
A description of the video / picture:<input type="text" name="description"
size="30" maxsize="100"><br> </br>