Nabostridigheder om katte...
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 15:22

Kære gruppe.
Jeg har noget af et problem.
Vores naboer er ikke særlig glade for katte, vores ene nabo kom pænt til os
og sagde at hun havde problemer med vores katte, de fandt på at gå ind og
lægge sig i hendes seng, og hun er aldeles bange for katte. Dette er total
iorden, at hun kommer og siger. Men hvad skal jeg lige gøre?
Jeg foreslog hende at give kattene vand når hun så dem, og det ville hun
prøve. Jeg tror ikke at hun har haft de store problemer siden.
Der er utrolig mange katte i området, men desværre er der også mange som
ikke kan lide katte, så det er en stor debat i området. Desværre er vi de
eneste MED kat, som deltager i denne debat, så vi har ingen støtte andre
stedrer fra.

Vores nabo til den anden side, kan åbenbart ikke finde ud af at komme til os
og sige at de har et problem med vores katte, i stedet er de tyet til egen
handling. For nogle måneder siden hørte jeg at nabo-"kællingen" slog efter
vores kat - heldigvis ramte hun ikke (jeg kørte at genstanden hun slog med -
evt. en avis - ramte jorden) og vores kat kom hjem med sådan en sidevind.
Her til morgen var min mor på besøg, hun sad fredeligt ude i haven og røg -
alle 3 katte gik ind i naboens have (idet den ene havde fanget en fugl, og
de andre var helt elektiske for at være med til at dele byttet), her hører
min mor så at de først råber efter kattene, og derefter kommer de farende ud
med en pistol af en art og skyder efter kattene.
Det kan ikke siges med sikkerhed hviken pistol det er, men hun mener at det
er en gas-pistol med kugler i.

Jeg hænger jo med det samme i røret til politi-mesteren i byen, om det kan
være lovligt. Det er det ikke - det bliver betragtet som hærværk!
MEN - først i det øjeblik at katten er ramt. Selvom jeg tog til dyrlæge med
katten og dyrlægen siger at det godt kunne være skader pga. et skud, så er
det kun spekulationer, og kan altså ikke bruges som bevis!
Jeg skal altså se at de skyder, og se at de rammer min kat, før de vil gøre
noget.
Herefter vil de blive sigtet for hærværk - det giver en bøde på 2 * det
genstanden er værd, men da en kat ingen værdi har giver det den mindste
bødestraf, som altså er 500kr.

Jeg synes at det lyder helt godnat. Hvordan skal jeg nogensinde bevise det,
der er jo hæk imellem vores haver, så jeg kan ikke kigge ind til dem.

Jeg ved ikke hvad jeg stiller op - som min kæreste siger. Når de ikke kan
komme til os og sige at de har problemer med vores katte, har han heller
ikke lyst til at snakke med dem.
Men noget er der jo altså nød til at ske - dette kan ikke forsætte.

Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at hegne hele
haven ind...

Venlige hilsner
Stefanie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-08-06 15:31

"Stefanie" <nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men noget er der jo altså nød til at ske - dette kan ikke forsætte.
>
> Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at hegne

hej stefanie..

sagt på en stille og pæn måde, så er det jeres pligt, at holde jeres katte
på egen matrikel, specielt hvis naboerne ikke bryder sig om dine sikkert
søde katte i deres have eller seng!.
mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-06 15:52

Stefanie wrote:
> [...]
> fandt på at gå ind og lægge sig i hendes seng, og hun er aldeles
> bange for katte. Dette er total iorden, at hun kommer og siger. Men

Kære Stefanie. Det er noget af en hvepserede du har stukket hånden i.
Allerførst så har denne nabo helt ret. Du skal holde katten på din
egen grund, det siger loven. Der kan du absolut intet gøre, og jeg
forstår faktisk godt naboen.

> [...]
> hun
> mener at det er en gas-pistol med kugler i.

Det forholder sig anderledes med denne nabo. Det er strafbart for
vedkommende at skyde på din kat, det bliver vedkommende nok snart klar
over, men kun hvis katten er skadet. Det er aldeles forfærdeligt, hvis
det kommer så vidt, men kattene *må* altså ikke færdes i din nabos
have.

> Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at
> hegne hele haven ind...

Jeg kan godt se jeres problem, men du aner ikke hvor meget det har
været oppe at vende, i denne gruppe og i juragruppen ang. stridigheder
på grund af katte.

Hvis I holder af jeres katte, så får i hurtigst muligt opført enten
hegn eller kattegård, som mange af os andre har. Jeg ville ikke byde
mine 2 katte det, som i byder jeres. Kattene aner jo ikke at de er
uønskede. Det er helt og aldeles jeres ansvar.

Prøv at kigge tilbage i forskellige tråde, der er en del svar som
giver et helt klart billede af problemet.

Håber det bedste for både jer og de små misser. :)

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Denise

Dato : 26-08-06 16:27

Puha Stefanie, det er godt nok noget af et naboproblem I har der. Sådan en
nabo har vi også og vores nabo-nabo har mistet flere katte, og de påstår det
er naboen der fanger dem og slår dem ihjel, for det har han truet med, hvis
de kom ind i hans have. Efter den sidste forsvandt, endte De faktisk med at
sætte en poster op på lygtepælene med efterlysning, hvor de også skrev der
var en kattedræber, fordi nu havde de mistet vist 3 katte.
Vores kommer kun ud i deres løbegård, selvom vi har hegn, men det er ikke
sikret ordentligt.

Kan desværre kun komme op med at få hegnet haven ind, også selvom det bliver
dyrt.
Med mindre I kan lave en mindre løbegård, hvor de kan være - som du ved skal
man jo holde dyr på sin eget matrikel.
Men tænk hvis kattene bliver skadet, det turde jeg slet ikke vente på hvis
det var mig
Jeg ville nu bide al arrigskab i mig og gå ind og få en snak med naboen og
spørge om de ikke kan nøjes med at sprøjte vand på, indtil I måske finder en
løsning med hegn el.lign.

--
Hilsen Denise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-08-06 17:22

> Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at hegne
hele
> haven ind...
>
> Venlige hilsner
> Stefanie

Stefanie, jeg fik indhegnet 800 km have for 2.500 kr. (materialepris).
Og besværligt? Nej!

I betaler prisen én gang for alle med kroner og øre samt lidt sved på
panden ved at hegne haven ind.
Kattene betaler med deres liv eller førlighed, hvis I ikke gør det.

For øvrigt kan I risikere meget hurtigt at komme af med det samme beløb
plus meget mere til dyrlægen, hvis jeres katte "kun" bliver skamskudte.

Ellers kan jeg kun tilslutte mig de svar, du allerede har fået.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Leyna

Dato : 26-08-06 19:08

On Sat, 26 Aug 2006 16:22:17 GMT, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

>hele

>Stefanie, jeg fik indhegnet 800 km have for 2.500 kr. (materialepris).
>Og besværligt? Nej!

Det må da godt nok have taget sin til med 800 km have!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-06 19:21

Leyna wrote:

> Det må da godt nok have taget sin til med 800 km have!

Årh, bare fordi Hanne glemte et lille v imellem k og m det er jo
næsten det samme når man laver "slåfejl" ik' søde Leyna

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Leyna

Dato : 26-08-06 21:37

On Sat, 26 Aug 2006 20:20:43 +0200, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>Årh, bare fordi Hanne glemte et lille v imellem k og m det er jo
>næsten det samme når man laver "slåfejl" ik' søde Leyna

jeg ku' bare ikke dy mig. *Sorry*
Ved godt at jeg laver MANGE fejl, selv, men dem må I såmænd osse gerne
holde lidt sjov med.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-06 21:53

Leyna wrote:

> jeg ku' bare ikke dy mig. *Sorry*
> Ved godt at jeg laver MANGE fejl, selv, men dem må I såmænd osse
> gerne holde lidt sjov med.

Jeg ku' altså heller ikke dy mig, så er vi to af slagsen LOL

Jeg blev udlært på Hovedtelegrafkontoret i København som ganske ung,
og har derfor praktiseret 10-fingersystem/blindskrift i mange år, så
det ligger lidt i rygmarven at undgå slåfejl, men heldigvis kan det
ske en gang imellem - gudskelov man ikke er fejlfri.

Venlig hilsen
Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-08-06 00:47

> [...]
> det ligger lidt i rygmarven at undgå slåfejl, men heldigvis kan det
> ske en gang imellem - gudskelov man ikke er fejlfri.

Gør nar I bare af en ældre dame
Udlært i Magistratens 3. Afdeling, hvor selv brugen af "kvajepapir" var
forbudt.
Næh, omskrivning af hele siden hed det

Fra : Leyna

Dato : 27-08-06 08:10

On Sat, 26 Aug 2006 23:46:39 GMT, Hanne Engermann
<mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> wrote:

>Gør nar I bare af en ældre dame

Jeg gør skam ikke nar ad nogen, men er temmelig imponeret af din have
på 800 km. Jeg går så ud fra det er længden... hvor bred er den så?

Spøg til side. Det er hamrende billigt at få hegnet 800 kvm ind for
2500 kr. Det kan man ikke engang anskaffe en racekat for.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 26-08-06 19:05

On Sat, 26 Aug 2006 16:21:32 +0200, "Stefanie" <nejtak> wrote:

>Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at hegne hele
>haven ind...

Men det er rent faktisk din bedste valgmulighed, og det eneste
lovlige, for uanset hvordan man vender og drejer det, så overtræder DU
loven ved at ha' fritgående katte.

Jeg prædiker ikke moral for dig her, for jeg har selv fritløbende
katte, men for jeres, kattenes og nabofredens skyld er det eneste
rigtige vlag at få haven indhegnet. Ellers skal jeres katte være
indekatte.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : lene

Dato : 26-08-06 22:40

hejsa
ja jeg har 4 katte og kender godt til de problemer med naboerne men jeg har
valgt at mine katte skal have mulighed for at komme ud og har ikke råd p.t
til at hegne haven ind så de er i seler med rimlig lang sno ved godt det
ikke er sjovt for kattene men de kommer da ud og jeg holder fred med mine
naboer så det er da en mulighed at i kunne gøre det samme til i får råd til
at hegne jeres have ind
og bare husk at der skal være snor nok til de kan bevæge sig rundt og
selerne ikke må være for små de skal kunne spændes så i kan få 2 finger ind
under og i kan købe selerne i dyrehandleren for få kr og snoren ved jem&fix
også til billige penge

knus lene

Fra : Sabina H.

Dato : 26-08-06 22:46

Stefanie wrote:

> [...]
> heller ikke lyst til at snakke med dem.
> Men noget er der jo altså nød til at ske - dette kan ikke forsætte.

jeg må, som de andre, sige, at dine naboer har loven helt på deres side...
næsten...
det er DIN pligt at sørge for at dine dyr bliver på din matrikel... færdig
slut.......
dernæst, dine naboer er faktisk i deres gode ret til at indfange dine katte,
og indlevere dem til politiet/dyrlæge eller hvad de nu finder relevant, hvis
blot de varsler jer først....
sidst, din nabo må, igen, faktisk også godt skyde på din kat, hvis de har
advaret dig/ bedt dig holde din kat på egen grund....og iøvrigt er uddannet
i at aflive dyr, feks via jagttegn.... se feks her:
http://forum.katteforum.dk/forum_posts.asp?TID=56&PN=1

iøvrigt kan DU også straffes med bøde hvis du ikke får styr på dine katte :(

> Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at
> hegne hele haven ind...

jeg tror du lægger mere i det end der er.... nogle katte kan sagtens nøjes
med et lille 90 cm højt hønsetråd der er gemt i hækken.... andre skal have
helt op i 2 meters højde, med indadvendt elektrisk hegn.... du kender dine
katte bedst.... hvad tror DU kan holde dem inde??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Leyna

Dato : 26-08-06 23:31

On Sat, 26 Aug 2006 23:46:00 +0200, "Sabina H." <sabina@websetter.dk>
wrote:

> [...]
>advaret dig/ bedt dig holde din kat på egen grund....og iøvrigt er uddannet

Efersom naboen ikke har henvendt sig, så har de altså ikke ret til at
skyde kattene!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-08-06 00:56

> Leyna skrev:
> On Sat, 26 Aug 2006 23:46:00 +0200,

> Efersom naboen ikke har henvendt sig, så har de altså ikke ret til at
> skyde kattene!
> --
Ret til eller ikke ret til!
Det gør de så åbenbart alligevel, og hvad kan I bruge denne "ikke ret
til", når kattene er skudt? Omsorg og ansvar over for jeres katte
påhviler JER og ikke naboen.

Fra : Leyna

Dato : 27-08-06 08:16

On Sat, 26 Aug 2006 23:55:36 GMT, Hanne Engermann

>Ret til eller ikke ret til!
>Det gør de så åbenbart alligevel, og hvad kan I bruge denne "ikke ret
>til", når kattene er skudt? Omsorg og ansvar over for jeres katte
>påhviler JER og ikke naboen.

hehe... Nu er der ingen af vores naboer der skyder katte.
Jeg læste blot det oprindelige indlæg hvor der stod at den ene nabo
ikke havde henvendt sig, men skød efter kattene, og et andet indlæg så
omhandlede loven om mark- og vej fred... Er der nogen herinde der IKKE
kender den efterhånden?

Var mine katte til gene for nogen, så måtte jeg se at finde en
løsning. Jeg er faktisk mere bange for at de kommer til skade ved
menneskers modbydelighed, end jeg er for at de skal komme til skade i
trafikken... som der iøvrigt ikke er meget af her hvor jeg bor.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 27-08-06 09:21

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Pardon - Fik "klippet" forkert. Svaret var selvfølgelig stilet til
Stefanie!

Fra : Denise

Dato : 27-08-06 09:56

Hanne Engermann wrote:

> [...]
> Det gør de så åbenbart alligevel, og hvad kan I bruge denne "ikke ret
> til", når kattene er skudt? Omsorg og ansvar over for jeres katte

Helt enig, om han har ret eller ikke, det er jo katten der kommer galt
afsted hvis han ikke overholder loven. Ligesom at gå over en fodgænger
overgang og der kommer en lastbil, jeg tror ikke liiige jeg ville holde på
min ret, hvis jeg kan se at han ikke har tænkt sig at stoppe (ala naboen
fortsætter med at skyde efter katten).

--
Hilsen Denise

Fra : Sabina H.

Dato : 27-08-06 10:00

Leyna wrote:

> Efersom naboen ikke har henvendt sig, så har de altså ikke ret til at
> skyde kattene!

man kunne, hvis man var lidt emsig, sige at de jo i realiteten var advaret,
idet at de kender til at det foregår......
loven fortolkes jo fra gang til gang.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Katharina Nielsen

Dato : 27-08-06 12:51

Hejsa

Bare for ikke at starte en ny tråd.

Vi bor i rækkehus og lader vores kat gå ud - og det kan ikke undgåes at
de går i andre folks haver - vi har sagt til naboerne at de skal give
den en spand vand. Det er sket også i vores påsyn, når de er kommet for
tæt på ikkekatte områder - og vi har heldigvis kunne grine sammen med
naboen (vores kat er heldigvis lærenem.)
Vores holdning er, at ved den mindste klag så bliver katte lemmen lukket
for altid.

Mit spørgsmål er hvad så med hunde - de kan jo gø rimelig meget om
aften, når vi skal sove - lige som de er tolerante over for os, mener vi
hellere ikke at vi tager skade af lidt gøen.
Men hvis man nu er en emsig nabo - findes der også regler for det - blot
af nysgerrighed?

Med venlig hilsen
Katharina Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 27-08-06 13:09

Katharina Nielsen wrote:
> [...]
> vi hellere ikke at vi tager skade af lidt gøen.
> Men hvis man nu er en emsig nabo - findes der også regler for det -

i teorien skulle man mene i vil være dækket af jeres egen husordenen,
omkring regler for støj efter et vist klokkeslet...
det må jo være en eller anden form for husorden sat op når det nu er et
rækkehus i bor i, så er man jo ret tæt på sine naboer.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-08-06 13:12

Katharina Nielsen wrote:

> [...]
> mener vi hellere ikke at vi tager skade af lidt gøen.
> Men hvis man nu er en emsig nabo - findes der også regler for det -

Der findes faktisk regler. Man kan politianmelde hvis man bliver
generet voldsomt af hundegøen. Har fundet dette link til Frederikshavn
Politi:

http://www.frederikshavn.dk/1587

Men det er jo som altid bedst, hvis man kan tale med hundejeren om
problemet. :)

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : "

Dato : 27-08-06 16:17

Katharina Nielsen wrote:
> Vores holdning er, at ved den mindste klag så bliver katte lemmen
> lukket for altid.
Du skal bare lige være opmærksom på, at det stort set aldrig fungerer med
fritløbende ude/indekatte. De fleste vil vantrives ved at være fængslet
indenfor, når de er vant til at komme ud og det er at tilsidesætte og
neglicere dyrets tarv, dermed en overskridelse af Dyreværnsloven § 1 og 2.

Der findes en hundelov, der definerer problemer med gøen osv.
http://www.retsinfo.dk/danlov/danlov.htm

Paragraffen er klart defineret:
§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen
eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette
besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne
foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at
lade den fjerne. Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om hunde,
der af erhvervsmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på
anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en
hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til
bebyggelsesforholdene.

Fra : "

Dato : 27-08-06 16:10

Stefanie wrote:
> [...]
> Men noget er der jo altså nød til at ske - dette kan ikke forsætte.
>
> Jeg synes at det virker helt uoverskueligt, dyrt og besværligt at

Som de andre har skrevet. I den har situation bliver I nok nødt til at hegne
haven ind, når jeres hysteriske psykopatiske retshaveriske naboer ikke vil
lade jeres katte snuse lidt rundt og er uden for pædagogisk rækkevidde.
Desværre.

/M

Fra : Kristian

Dato : 27-08-06 16:30

> [...]
> lade jeres katte snuse lidt rundt og er uden for pædagogisk rækkevidde.

Den lader vi lige stå et øjeblik.............

Det kunne jo være at naboen har allergi.......eller bare ikke kan lide
katte.
Det er faktisk hans ret........ikke at kunne li' katte.

At M så mener at naboen er hysterisk, psykopatisk og.......retshaverisk
.................siger vist mere om M....end om naboen.

Kristian...........der heller ikke ligefrem elsker naboens katte......og
deres efterladenskaber.

Fra : Sabina H.

Dato : 27-08-06 18:19

<M> wrote:

> [...]
> at hegne haven ind, når jeres hysteriske psykopatiske retshaveriske
> naboer ikke vil lade jeres katte snuse lidt rundt og er uden for

er man hysterisk, fordi man gerne vil have sit hjem i fred?
er man psykopatisk fordi man gerne ser sine naboer overholde loven?
og er man retshaverisk fordi man kender sin ret, og sine naboers pligt??

måske bør du kigge lidt nærmere på hvad loven siger, i stedet for at pege
fingre af andre...
måske DU er uden for pædagogisk rækkevidde, siden du ikke har nogen respekt
for andre.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Saxtorph

Dato : 28-08-06 19:46

> er man hysterisk, fordi man gerne vil have sit hjem i fred?
> er man psykopatisk fordi man gerne ser sine naboer overholde loven?
> og er man retshaverisk fordi man kender sin ret, og sine naboers pligt??

Jeg vil vove at påstå, at man er både hysterisk, psykopatisk og retshaverisk
hvis man skyder efter levende væsener vel vidende at de kan komme alvorligt
fysisk til skade. uanset hvor meget retten er på den skydegales side.

Jeg synes klart det er at overdrive at skyde med skarpt, man må som
udgangspunkt rent menneskeligt kontakte ejerne af plageånderne (hundene og
kattene) inden man griber til den slags yderligheder.

Men som de andre har sagt, det bedste råd er nok at sætte hegn op.

Mvh Carina

Fra : Sabina H.

Dato : 28-08-06 19:52

Saxtorph wrote:

> [...]
> retshaverisk hvis man skyder efter levende væsener vel vidende at de
> kan komme alvorligt fysisk til skade. uanset hvor meget retten er på

er du nogensinde blevet skudt af en af disse luftpistoler der skyder med små
plastkugler??
hvis ikke, så kan jeg fortælle dig at ja, det gør nas, men så heller ikke
mere.... man får MÅSKE en mikroskobisk blå mærke, men en ting er sikkert...
hvis katten rammes af en sådan plastkugle uden at være opmærksom på at det
vil ske, så bliver den forskrækket, og det er vel i og for sig målet med
det... ligesom det er at kyle en spand vand i hovedet på den....

faktisk vil jeg vove at sige at i visse tilfælde er disse luftplastpistoler
at foretrække frem for en spand vand... feks i vinterkulden hvor en våd kat
nemt kan få sig en omgang lungebetændelse....

> Jeg synes klart det er at overdrive at skyde med skarpt, man må som
> udgangspunkt rent menneskeligt kontakte ejerne af plageånderne
> (hundene og kattene) inden man griber til den slags yderligheder.

det er vi skam helt enige om.... men hvis man skyder med skarbt, så har man
forhåbentlig tilladelse til det.... og så mener jeg IKKE det er psykopatisk
eller hysterisk eller retshaverisk.....

> Men som de andre har sagt, det bedste råd er nok at sætte hegn op.

det er vi helt enige om.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Saxtorph

Dato : 28-08-06 21:45

> [...]
> for sig målet med det... ligesom det er at kyle en spand vand i hovedet på

Ok jeg fik ikke lige fat i det med plast kugler, jeg fæstende mig mest ved
skydevåben :) men de kan da hvis stadig være farlige for synet, hvis de
rammer uheldigt.

Carina

Fra : Sabina H.

Dato : 28-08-06 21:49

Saxtorph wrote:

> Ok jeg fik ikke lige fat i det med plast kugler, jeg fæstende mig
> mest ved skydevåben :) men de kan da hvis stadig være farlige for
> synet, hvis de rammer uheldigt.

det er så desværre det.... men man må jo satse på at vedkommende der skyder,
skyder for at skræmme og derfor sigter på en stor kropsdel ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk