MS Windows
briani 27239
Kan ikke re-installere Windows
Fra : vin

Dato : 26-08-06 14:30

hej,

Jeg ville reinstallere windows og bootede på min CD, men da jeg siden
første installtion har downloaded og installeret alle opdateringer
opfatter installationsprogrammet den installerede version som nyere
end den på Cd'en og afbryder installationen.

Jeg kan heller ikke slette Windows mappen eller formatere harddiske
når jeg kører den installerede Windows.

PC'en har ingen diskettedrev så jeg kan ikke boote på min gamle Win98
disk og den vej få slettet C.

Hvad pokker gør jeg?

vh
Erik

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-08-06 15:31

On Sat, 26 Aug 2006 15:29:45 +0200, vin wrote:

> [...]
> når jeg kører den installerede Windows.
>
> PC'en har ingen diskettedrev så jeg kan ikke boote på min gamle Win98

Der er intet der kan forhindre dig i at slette din windows partition når du
booter fra CD`en.

Jeg ved ikke hvad du gør men det er helt sikkert ikke det rigtige. Forsøg
dig frem i de forskellige muligheder for det er muligt.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : vin

Dato : 26-08-06 17:17

> [...]
>
>Jeg ved ikke hvad du gør men det er helt sikkert ikke det rigtige. Forsøg
>dig frem i de forskellige muligheder for det er muligt.

.... men det er jo netop problemet - jeg kan ikke boote fra CD'en -
kort efter at den prøver siger den 'kan ikke installere windows fordi
en nyere version er allerede installeret" hvorefter den afbryder og
PC'en booter fra C

Fra : IKJ

Dato : 26-08-06 17:36

"vin" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort efter at den prøver siger den 'kan ikke installere windows fordi
> en nyere version er allerede installeret" hvorefter den afbryder og

Prøv igen dette som J.K.Arning foreslår.
Det skal fungere.

IKJ

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 26-08-06 18:02

> [...]
> kort efter at den prøver siger den 'kan ikke installere windows fordi
> en nyere version er allerede installeret" hvorefter den afbryder og

Det er vel ikke noget recovery halløj du har? Hvis du har en rigtig XP Skive
skal du kunne boote op og formatisere dine drev. hvad er det for en PC du
har? Læg din CD i drevet luk windows sluk computeren helt. Tænd derefter for
den
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : J.K.Arning

Dato : 26-08-06 18:29

On Sat, 26 Aug 2006 18:17:15 +0200, vin wrote:

> [...]
> kort efter at den prøver siger den 'kan ikke installere windows fordi
> en nyere version er allerede installeret" hvorefter den afbryder og

Så er du allerede bootet på CD`en

Som sagt jeg ved ikke hvad du gør men du gør det forkerte.

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : jda

Dato : 26-08-06 19:58

Sat, 26 Aug 2006 15:29:45 +0200 hamrede vin i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> når jeg kører den installerede Windows.
>
> PC'en har ingen diskettedrev så jeg kan ikke boote på min gamle Win98

Du skal, som de andre skriver, have din PC til at boote på CD'en. Hvis den
er kommet dertil at den kan se den installation der er så er det for sent.
Du skal ind i din bios og se om din computer er indstillet til at starte
fra CD. Det kan være tryk på f2, f10, del eller noget helt tredie i
opstarten alt efter bios. Glem alt om F-disk fra gamle Win98 disketter.
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : vin

Dato : 26-08-06 20:26

jeg har vist ikke forklaret mig ordentligt så jeg prøver forfra ...

1. jeg har sat BIOS'en til boot fra CD
2. jeg sætter CD'en i og booter
3. PC'en læser fra CD'en og starter Windows installationsprogrammet
4. Efter en kort tid får jeg beskeden med at der allerede er en nyere
version installeret og installationen afbrydes
5. Herefter booter PC automatisk fra C og jeg kan derfor (naturligvis)
ikke slette Windows eller formatere C fordi Windows selv har en lås på
diverse systemfiler

Normalt plejer jeg ved re-installation at boote på en Win98 diskette
og slette hele partionen på C hvorefter jeg booter fra CD'en og så går
alt uden problemer, men denne Bærbare (no name) fra MIDT-DATA har
ingen diskettedrev.

vh
Erik

Fra : jda

Dato : 26-08-06 21:21

Sat, 26 Aug 2006 21:26:22 +0200 hamrede vin i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> og slette hele partionen på C hvorefter jeg booter fra CD'en og så går
> alt uden problemer, men denne Bærbare (no name) fra MIDT-DATA har

Så må der hårdere metoder i brug. Hvis du i stedet for at begynde at
installere går ind i recovery consollen
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/recovery_run_console.mspx
Her kan du bruge diskpart til at slette din systempartition
http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_diskpart.mspx
Når du har gjort det du burde du kunne starte en installation

Fra : vin

Dato : 27-08-06 12:34

BINGO! det var lige det der skulle til.

Tak.

Fra : jda

Dato : 27-08-06 21:50

Sun, 27 Aug 2006 13:34:27 +0200 hamrede vin i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

Velbekomme

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-08-06 22:44

vin skrev:

> 4. Efter en kort tid får jeg beskeden med at der allerede er en nyere
> version installeret og installationen afbrydes

Hvis du har noget Linux liggende kan du også smide dét på inden XP
Hans

Fra : Lyrik

Dato : 26-08-06 23:48

> Hvis du har noget Linux liggende kan du også smide dét på inden XP
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
+++++++++++++++++++
Og komme fra asken og ind i ilden.))

Når Linux installerer sig så lægger den en bootfil ind der hedder Grub
(SUSE)
Den kan overleve en diskformattering!!
Jeg slettede Linux med en formattering på min bærbare.
derefter lagde jeg XP-recovery-cd-erne ind og det gik fint.
Så opstartede jeg og fik beskeden:
Kan ikke finde GRUB!!))

Jeg måtte ind med bootmagic og rette problemet..

Hilsen
Jens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-06 07:30

Lyrik skrev:

> Jeg måtte ind med bootmagic og rette problemet.

Har jeg bare gjort ofte uden probs
Hans

Fra : Lyrik

Dato : 27-08-06 09:29

> Har jeg bare gjort ofte uden probs
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
++++++++++++++++++++++
Med hvilken Linux distribution?

Hilsn
Jens

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-08-06 23:59

Lyrik skrev:

> Med hvilken Linux distribution?

Med både Knoppix og Ubuntu - og begge flere gange.
Hans

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-08-06 11:36

Lyrik wrote:

> [...]
> Så opstartede jeg og fik beskeden:
> Kan ikke finde GRUB!!))
>
> Jeg måtte ind med bootmagic og rette problemet..

Det er fordi din Xp-recovery-cd ikke over skriver mbr sporet på
harddisken. Hvis du havde brugt en almindelig Windows cd vil
det ikke være noget problem fordi den altid overskriver mbr'en.
Hvilket Linux folk knurrer grundigt over.

mvh
Henning

Fra : Lyrik

Dato : 26-08-06 23:52

> [...]
> når jeg kører den installerede Windows.
>
> PC'en har ingen diskettedrev så jeg kan ikke boote på min gamle Win98

+++++++++++++++++++++++++
Fra Reparationskonsollen:

FORMAT C: /FS:FAT32
FORMAT C: /Q /FS:FAT32

FORMAT C: /FS:NTFS
FORMAT C: /Q /FS:NTFS

Q=Quick.

Hilsen
Jens

Fra : hcma

Dato : 27-08-06 11:00

> [...]
> når jeg kører den installerede Windows.
>
> PC'en har ingen diskettedrev så jeg kan ikke boote på min gamle Win98

er din XP-cd incl. SP2, eller har du lagt SP2 ind senere ?
Hvis du har lagt SP2 ind senere, kan det ofte hjælpe at afinstallere sp2 og
så køre en re-install eller hvor ikke bare en repair ?
Hvis det går helt i kuk, må du nok til at bruge Killdisk, som sletter ALT på
harddisken, hvorefter du kan starte helt normalt igen.
http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html
m v h
hcma

Fra : vin

Dato : 27-08-06 12:37

Det lykkes mig at klare problemet vha. Recovery Console, men KillDisk
kan være et nyttigt program en anden gang.

Tak for tippet