MS Windows
briani 27239
Microsoft Virtual PC
Fra : Lyrik

Dato : 26-08-06 13:45

Ifølge Microsofts sider understøtter VP kun XP Prof.
Det undrer når der næsten ikke er forskel på Home og Prof edition.

Efter at have forsøgt kan jeg konstatere at den kører udemærket på XP Home
edition.
Den advarer under instal om at den ikke understøtter andet end.....o.s.v. og
at der ikke er suport...o.s.v.
men så fungerer det sømløst derefter.

Jeg overflyttede oven ikøbet en hel virtuel windows 95 fra XP-Prof maskinen
til Home maskinen og det kørte bare derudaf.
Bare klø på!
Virtual PC er gratis nu. Du kan ikke undvære den!))

Hilsen
Jens

Fra : kk

Dato : 26-08-06 15:21

Hej,
Undskyld, men der mangler noget i min uddannelse:
Hvad er VP, og hvad bruges den til?
Hvor kan man evt hente den?
mvh
kk

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 26-08-06 17:19

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Undskyld, men der mangler noget i min uddannelse:
> [...]
du kan hente den her
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=6D58729D-DFA8-40BF-AFAF-20BCB7F01CD1&displaylang=en
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Lyrik

Dato : 26-08-06 23:33

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> Undskyld, men der mangler noget i min uddannelse:
> [...]
++++++++++++++++++++
Kig på denne side:
<http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx>

Det er en virtuel PC oven på styresystemet af din PC.
Hvis du vil prøve noget der kunne ødelægge dit styresystem, så kan du
afprøve det på et virtuelt styresystem.
Vil du for eksempel prøve Linux, så ødelægger det ikke din XP.))

Men jeg bruger Virtuel PC til at køre gamle programmer som ikke længere kan
køre under XP.
Blandt andet det dyrebareste program jeg ejer og har nemlig POWER CHESS, et
gammelt program fra Sierra, som er dødt og borte, men som er det eneste
skakprogram der kan lære folk at spille skak på en lærerig og spændende
måde.

Dertil bruger jeg Virtual PC installeret med Windows 95.
Så kører det bare.
Et andet sjovt spil der ikke kan køre i XP
Er ABES EXODUS.
Den kører på Virtual PC i Windows Millenium.

Der er en yderligere fordel. Man kan fryse et program og lukke det saved.
Når man starter styresystemet op fortsætter programmet hvor det kom til.

Virtual pc kan bruge virtuelle cd-plader i form af *.iso-filer og virtuelle
disketter.
Så vel som virkelige cd-er og disketter.
Håber at nogen har fået blod på tanden.

Hilsen
Jens

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 26-08-06 23:55

> [...]
>
> Virtual pc kan bruge virtuelle cd-plader i form af *.iso-filer og
> virtuelle disketter.
> Så vel som virkelige cd-er og disketter.

Jo tak jeg har lige fået opfrisket de gode gamle DOS kommandoer og fundet
nogle "gode" gamle spil frem
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 27-08-06 07:51

Bjarne Christensen wrote :
> "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Jo tak jeg har lige fået opfrisket de gode gamle DOS kommandoer og fundet
> nogle "gode" gamle spil frem

Husk at der er begyndt at komme fortolkere til mange gamle spil frem,
så dér behøver man ikke VirtualPC.
Bl.a. har http://www.scummvm.org en glimragende fortolker til alle de
gamle spil fra LucasArts, og har planer om også at lave en fortoler af
de gamle Sierra-spil.

/klaus

Fra : Lyrik

Dato : 27-08-06 09:35

"Klaus Jørgensen" <kj@no.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bl.a. har http://www.scummvm.org en glimragende fortolker til alle de
> gamle spil fra LucasArts, og har planer om også at lave en fortoler af de

++++++++++++++++++++++++
Jamen hvorfor skulle man ikke tage den når den kan det meste og er gratis?

Det er jo ikke kun en fortolker af et eneste spil, men en mulighed for at
have "samtlige" styresystemer i et eneste museklik.
Jeg har Win 95, Win98 og Win Me lige ved hånden i ét klik.
De reagerer fuldstændig som havde du dem installeret på maskinen the good
old way.
Errors, blue screens og hele "the sherade".
Forskellen er bare at får du en blue screen, så et klik på reset og "off you
go".

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 27-08-06 13:27

Lyrik wrote :

> Jamen hvorfor skulle man ikke tage den når den kan det meste og er gratis?

Jo da - jeg bruger den da også selv, men lige netop med gamle spil fra
LucasArts har jeg bedre erfaringer med Scumm-fortolkeren end med VPC
eller ren DOS.

/klaus

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 27-08-06 13:42

Klaus Jørgensen wrote :

> Jo da - jeg bruger den da også selv, men lige netop med gamle spil fra
> LucasArts har jeg bedre erfaringer med Scumm-fortolkeren end med VPC eller
> ren DOS.

.....og hvis muligt, så fjerner den kopibeskyttelsen så man ikke skal
sidde og bladre rundt i manualen, eller have de gamle kort frem.

/klaus

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-06 22:20

On Sun, 27 Aug 2006 08:50:46 +0200, Klaus Jørgensen wrote:

> Bl.a. har http://www.scummvm.org en glimragende fortolker til alle de
> gamle spil fra LucasArts, og har planer om også at lave en fortoler af
> de gamle Sierra-spil.

Tø-hø, måske skulle man genopfriske Leisure Suit Larry - det var vist fra
Sierra, så vidt jeg husker? Min første PC var en 8088'er med 512 Kb
hukommelse og Hercules grafikkort. Siden da har der ikke været spil i mine
computere og der kommer det heller ikke, med mindre, selvfølgelig, jeg
vælger at køre Larry Laffer af et par gange for nostalgiens skyld. Det vil
jeg da overveje
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 26-08-06 18:05

> [...]
> maskinen til Home maskinen og det kørte bare derudaf.
> Bare klø på!
> Virtual PC er gratis nu. Du kan ikke undvære den!))

det var satans jeg stoppede da den sagde at den ikke understøtter andet
end.....o.s.v. Jeg må prøve igen TAK FOR TIPPET
--
venlig hilsen / best regards
Bjarne Christensen

Fra : jda

Dato : 26-08-06 19:51

Sat, 26 Aug 2006 14:44:55 +0200 hamrede Lyrik i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> til Home maskinen og det kørte bare derudaf.
> Bare klø på!
> Virtual PC er gratis nu. Du kan ikke undvære den!))

Det eneste MS Virtual PC har som er bedre end Vmware er prisen. Hvis man
virkelig vil noget med sine virtuelle ting så er det den man skal have fat
i. Blandt andet er snapshot funktionen helt uundværlig.
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-06 23:43

Den 26-08-06 20.51 skrev jda følgende:

> Det eneste MS Virtual PC har som er bedre end Vmware er prisen. Hvis man
> virkelig vil noget med sine virtuelle ting så er det den man skal have fat
> i. Blandt andet er snapshot funktionen helt uundværlig.

Hvad går snapshot-funktionen ud på?
Man er vel stadig afhængig af, at WMware kan fås i en serverversion til
ens styresystem?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Synkroniser dine data med Allway Sync. Programmet kan synkronisere

Fra : jda

Dato : 27-08-06 01:02

Sun, 27 Aug 2006 00:43:18 +0200 hamrede Kim Ludvigsen i tastaturet og der
stod i dk.edb.system.ms-windows:

> Hvad går snapshot-funktionen ud på?
> Man er vel stadig afhængig af, at WMware kan fås i en serverversion til
> ens styresystem?

Snapshotfunktionen gør at man kan tage et snapshot af hvordan systemet ser
ud. Man kan se lave ændringer, installationer, teste MS updates eller lign.
Hvis man ikke kan lide resultatet eller man skal tilbage til sit
udgangspunkt vælger man bare det snapshot man havde før de ændringer man
lavede. Selv bruger jeg det meget til at pakke og teste .msi filer

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-08-06 01:33

Den 27-08-06 02.02 skrev jda følgende:

> Snapshotfunktionen gør at man kan tage et snapshot af hvordan systemet ser
> ud. Man kan se lave ændringer, installationer, teste MS updates eller lign.

Ok, det kan man også med VPC, men jeg skal da ikke afvise, at det kan
være nemmere at gøre med WMWare.

Personligt bruger jeg nu ikke fortryd-funktionen i min VPC, jeg kopierer
i stedet blot image-filen. Det er betydeligt hurtigere, og man kan
dermed have flere udgaver af Windows, fx med eller uden
sikkerhedsopdateringer, .NET eller noget helt tredje, alt efter hvad man
vil teste.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : jda

Dato : 29-08-06 16:05

Sun, 27 Aug 2006 02:33:26 +0200 hamrede Kim Ludvigsen i tastaturet og der
> [...]

> dermed have flere udgaver af Windows, fx med eller uden
> sikkerhedsopdateringer, .NET eller noget helt tredje, alt efter hvad man

Det afhænger nok af i hvilken forbindelse man bruger sin virtuelle pc. Hvis
jeg skulle sidde af tage kopier hver gang jeg skulle lave et eller andet
om, slette kopien igen, tage en ny kopi osv, så ville jeg hurtigt blive
helt forvirret.

Fra : Johnn Nekman

Dato : 27-08-06 12:46

On Sat, 26 Aug 2006 20:51:00 +0200, jda <wh@tever.not> wrote:

>Det eneste MS Virtual PC har som er bedre end Vmware er prisen. Hvis man
>virkelig vil noget med sine virtuelle ting så er det den man skal have fat
>i. Blandt andet er snapshot funktionen helt uundværlig.
Man kan brug diff harddisk images og opnå noget tilsvarende.
Og VMWare server er faktisk blevet gratis også. Hurra for den fri
konkurrence.
Johnn

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-06 22:16

On Sat, 26 Aug 2006 14:44:55 +0200, Lyrik wrote:

> Virtual PC er gratis nu. Du kan ikke undvære den!))

Hvad er det? Hvad bruges det til?

Hvis det kan bruges på en Windowsmaskine til at afviklet et Mac-program, er
jeg interesseret.

Hvis det er noget med, at man skal være iført rumhjelm, joystick og
G-strengstrusser, står jeg af
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-08-06 22:44

Kurt Hansen skrev:

>Hvad er det? Hvad bruges det til?

Det er en virtuel PC, Det kan bruges til at oprette en pc inde i windows
hvor du kan installere et (eller flere) styresystem, og derefter bruge det
som en pc i pc'en, om der i en virtuel pc med win xP installeret kan
installeres Virtual PC og i den laves virtuelle pc'er har jeg dog ikke
prøvet

>Hvis det kan bruges på en Windowsmaskine til at afviklet et Mac-program,
>er jeg interesseret.

Aner ikke om MacOS kan installeres i en Virtuel PC, men hvis du har
styresystemet liggende kan du jo prøve, jeg ved at diverse
Linuxdistributioner fint kan installeres på virtuelle PC'er (har dog kun
prøvet med VMWare's Player)

>Hvis det er noget med, at man skal være iført rumhjelm, joystick og
>G-strengstrusser, står jeg af

Det er ikke en rumhjælm du skal have på, men derimod en hat lavet af
sølvpapir.

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-08-06 13:27

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle-dk> wrote:

> Hvad er det? Hvad bruges det til?

Virtual PC er oprindelig udviklet af Connectrix til Mac OS, så man
(meget langsomt) kan afvikle Windows programmer på en Macintosh. Jeg har
brugt v2.1.1 til Mac OS 9 med Windows 98 i længere tid til f.eks home
banking.

Connectrix gik så videre og lavede en Windows version.

Microsoft købte programmet for ca et år siden.

> Hvis det kan bruges på en Windowsmaskine til at afviklet et Mac-program, er
> jeg interesseret.

Det kan det ikke. Og Microsoft har ladet forstå, at der ikke kommer en
VPC til Intel Macs. Men det ville osse være ret overflødigt eftersom man
med Bootcamp og Parallels programmer kan køre Windows 'native' på en
Intel Mac.

Vil du bruge OS X og Mac-programmer skal du fortsat købe en computer fra
Apple.

> Hvis det er noget med, at man skal være iført rumhjelm, joystick og
> G-strengstrusser, står jeg af

Det er lige ud af landevejen med den Virtual PC til Windows version som
du kan hente gratis på Microsofts hjemmeside. Dog virker USB ikke.

Jeg har bl.a en Xp med Office Pro 2007 beta 2 installeret under VPC på
min W2K computer. Så behøver jeg ikke bekymre mig om at det muligvis
kunne få uheldige konsekvenser for min installation.

Man kan osse afprøve alt det frække uden at bekymre sig om spyware og
virus. Det er lidt som dengang med Odyseus og Sirenerne...

Fra : Rado

Dato : 28-08-06 06:25

On Sun, 27 Aug 2006 14:27:19 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Det er lige ud af landevejen med den Virtual PC til Windows version som
>du kan hente gratis på Microsofts hjemmeside. Dog virker USB ikke.

Siger du at USB ikke virker i OSer der kører under VPC? Eller hvad?

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-06 13:05

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

> Siger du at USB ikke virker i OSer der kører under VPC? Eller hvad?

Nej. Min erfaring er, at USB ikke virker med VPC (har ellers XP
installeret som klientstyresystem og W2K som vært). Der er heller ingen
kontrollinie for USB i konfigurationen.

Fra : Rado

Dato : 31-08-06 16:08

On Wed, 30 Aug 2006 14:04:37 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Nej. Min erfaring er, at USB ikke virker med VPC (har ellers XP
>installeret som klientstyresystem og W2K som vært). Der er heller ingen
>kontrollinie for USB i konfigurationen.

Men det virker vel stadig på værten, som det plejer, ikke?

Jeg fandt iøvrigt noget hos MS om det i VPC FAQen:

"Standard USB input devices such as keyboards and mice are supported
through PS/2 emulation, but Virtual PC does not support USB devices
that require their own drivers. Virtual machines also don't see the
physical computer's hardware video card as a native device, so you
can't install your own video card drivers. In addition, SCSI devices
are not supported in a virtual machine."

Hvad der så helt præcist menes med "own drivers" ved jeg ikke. Er det
mon de ting hvor der automatisk popper et lille vindue op og siger at
der installeres en driver?

Iøvrigt har jeg en Promise controller med et par diske på, den bliver
installeret under SCSI under enhedshåndtering. så den funker nok
heller ikke.

Fra : Bjarne Christensen

Dato : 01-09-06 08:49

> [...]
> maskinen til Home maskinen og det kørte bare derudaf.
> Bare klø på!
> Virtual PC er gratis nu. Du kan ikke undvære den!))

Hej
det er lykkedes mig at installere DOS og gode gamle Norton commander samt et
par spil. Men windows 98 kan jeg ikke finde ud af at få installeret. Den
begynder godt nok med chkdisk og køre filerne ind men så stopper den der
hvor jeg skal trykke næste. Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert?
Hilsen Bjarne