kattemalt, eller?
Fra : Siri

Dato : 26-08-06 12:25

Kære Kattevenner.
Ja, jeg har kigget under produkter, men kan ikke finde noget om
kattemalt, så jer, der evt. går op i skarpe kat(t)egorier, fald ned ,
jeg har prøvet.
Min dejlige langhårede Gia har tendens til hård mave. Hun drikker fint
(er det ikke skønt, når man lige har sat friskt vand - 3 x dgl - frem
til sin kat, og fem minutter efter hører højlydt labben i sig ), og
hun er glad for sin blanding af Hill's Hairball control og
anti-tandstens ditto (jeg bliver vækket midt om natte, hvis der ikke er
blevet fyldt op ved aftenstide!). Hun har fri adgang til kattegræs, og
alligevel har hun meget hård mave (præsterede at 'skrabe' knoldene af på
bakkens kant, og der hang tit een ved, stakkels renlige kat! :-/ ). Hun
har hidtil ikke kastet hårbolde op, kun et enkelt katte-græsstrå. Her de
seneste par uger har hun kun leveret stort ca hveranden dag....
Jeg har så på min dyrehandlers anbefaling givet hende kattemalt (Trixies
Procare Kattemalt), de påstod at 9 ud af ti katte kunne lide det - Gia
er så den tiende.... Hun slikker det ikke i sig, medmindre det er for at
vaske sig fri for det. Og det hjælper lidt, men ikke meget. Jeg vil
nødig plage hende - der må være noget andet, der hjælper?
Jeg under meget gerne min kære kat at slippe for 'hård mave', og diverse
kvaler ved hårboller.
Hvad skal jeg give hende?
Hvad gør I?
Hvilken kattemalt er bedst?
Eller skal jeg give hende noget helt tredie?
Hun er også lidt glansløs i pelsen - er der noget, der er særlig godt
for det?
Ellers virker hun sund, har 'bestået' alle sit livs dyrlægetjek med
glans, og nu, hvor hun er blevet klippet 'a la løve' - dvs bare fået
fjernet de filtede dele af pelsen på lår og mave - så går det fint med
frisering og pelspleje.
Tusind tak, alle jer hjælpsomme og erfarne, for alle gode råd og fif!
(de er skønne, de katte-smileys!)
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 26-08-06 13:00

Siri skrev:
>Hvilken kattemalt er bedst?
>Eller skal jeg give hende noget helt tredie?
>Hun er også lidt glansløs i pelsen - er der noget, der er særlig godt
>for det?

Måske kunne du give hende lidt lakseolie? Det må vel også have en smørende
virkning, foruden ved den gavnlige effekt på pelsen.
Prøv at kigge lidt på dette link:
http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=3123

Vi har altid givet vores katte gærtabletter som godbidder. De har også en
god virkning på pelsen, men måske gider din perser ikke spise dem, når hun
helst vil nøjes med sit tørfoder. Vores kat er heller ikke til andre
godbidder, men han er alligevel glad for gærpillerne, som kan fås i ethvert
supermarked.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-08-06 13:21

Et godt, gammelt råd:

RÅ lever hjælper på "hård mave" - KOGT lever på "tynd mave"

En mere alsidig fodring vil højst sandsynligt afhjælpe den lidt matte
pels.
Jeg synes personligt, at man fokuserer alt for meget på fedtprocenter.
Nuvel, det gør jeg også, men kun fordi, jeg IKKE vil have for LIDT fedt
i foderet til mine katte af hensyn til netop hud og pels

Læs evt. Vejledning på min hjemmeside.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
www.mega-mco.dk
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 26-08-06 15:59

> Hanne Engermann skrev:
> En mere alsidig fodring vil højst sandsynligt afhjælpe den lidt matte
> pels.

Jo.... Men sagen er jo den, at den lille madame er kræsen - som så mange
katte siges at være - og hun bryder sig ikke om andet end sit vante
tørfoder. Det er kun ved at blande, at jeg får hende lokket/fuppet til
at spise foder, der også er tandrensende.... Jannie, der klippede hende
så godt, tjekkede også hendes tænder, og der var tendens til tandsten i
den ene side - logisk nok, da hendes bid er lidt skævt (ikke synligt).
Så jeg tænkte, at der måske er nogen derude, der kan foreslå mig noget
gavnligt at blande med det vanlige foder (Hills hairball control) - en
lignende slags, der hjælper på hård mave og mat pels. Der var jo en gut
med et indlæg fornylig, der jublede over skiftet fra Netto-foder til
kvalitetsfoder - det inspirerede mig til at spørge.
> Jeg synes personligt, at man fokuserer alt for meget på fedtprocenter.
> Nuvel, det gør jeg også

Det har jeg slet ikke tænkt over - hun ser ikke ud til at have et
vægtproblem, og har vist aldrig været overspisende - hun spiser, når hun
er sulten, og foderet er der hele tiden, så hun bliver aldrig
'gammelsulten'.

> Læs evt. Vejledning på min hjemmeside.
Tak - men så vidt jeg kan se (hvis jeg husker rigtigt), så laver du en
hel del af kattenes mad selv, og det må da tage tid - forstå mig ret,
jeg synes bare ikke, at det er nogen fornøjelse at stå i et køkken, og
alle de TV programmer om mad og hjem, jeg er slet ikke med.
Så jeg tænkte mere - det rigtige foder af den type, hun får og kan lide,
med det rigtige tilskud og evt godbidder - for hendes gl. ejere
fortalte, at de ting, som katte traditionelt siges at kunne lide (fisk,
rejer, råt kød osv), dem gider hun slet ikke.
Ærgerligt nok, for det ville da være nemt!

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-06 16:35

Siri wrote:
> [...]

Mine 2 katte får Olivers nu, de er vilde med det, og der er virkelig
mange rigtig gode ting i. De får desuden hver 2 gærpiller om dagen
(dem elsker de også). Det er mærket "Chrisco", som fås i de fleste
supermarkeder. De får ud over det en lille smule (ca. 1 spiseskefuld)
vådfoder om aftenen. D.v.s. den lille kan meget bedre lide tørfoderet,
men de har tørfoder "ad libitum", så de lider ingen nød.

Ragnas råd om lakseolie er også super. Jeg tror, at jeg vil til at
bruge lidt af det også, da Mivser kan kan have lidt skæl i pelsen. Jeg
fik faktisk også samme råd af min dyrlæge, og lakseolien koster kun
ca. en lille 100kr.-seddel for en halv liter., det er da værd at
prøve.

Jeg skal også indrømme, at Hanne's hjemmeside med gode råd er super,
jeg benytter mig meget af den.

Med hensyn til kattemalt. Mine er heller ikke overbegejstrede for det,
men så må man jo forsøge at tvinge dem (jeg føler mig helt ond)
Et snuptag og en stribe på et par cm. ind i munden på dem, så plejer
de at slikke det i sig. Jeg køber kattemalt på apoteket, men tror ikke
at det gør nogen forskel. Det er sikkert det samme der er i alle
fabrikater, og jeg har kun brug for det yderst sjældent.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 26-08-06 20:15

> [...]
> faktisk også samme råd af min dyrlæge, og lakseolien koster kun ca. en
> lille 100kr.-seddel for en halv liter., det er da værd at prøve.

hej Tove

Olivers sælger også lakseolie - jeg bruger det til mine to labber, men ingen
af mine katte vil have det.
Olivers tager 95 kr. for en hel liter.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-08-06 20:36

Anelise Schou Nielsen wrote:
:)

> hej Tove
>
> Olivers sælger også lakseolie - jeg bruger det til mine to labber,
> men ingen af mine katte vil have det.
> Olivers tager 95 kr. for en hel liter.

Hej Anelise.

Tak for tipset. Det kan da godt være, at jeg skal tage det op til
fornyet overvejelse. Det er jo lidt voldsomt, hvis man står med 1 ltr.
og kattene ikke vil have det. Det skal jo under alle omstændigheder
hældes på tørfoderet, så det er nok ikke en god ide.

Nu har jeg så skiftet til Olivers tørfoder, så kan det da være at
foderet alene er nok da der jo er Omega 3 fiskeolie i.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Leyna

Dato : 26-08-06 21:46

On Sat, 26 Aug 2006 21:14:35 +0200, "Anelise Schou Nielsen"
<nilleslyst@yahoo.dk> wrote:

>Olivers sælger også lakseolie - jeg bruger det til mine to labber, men ingen
>af mine katte vil have det.
>Olivers tager 95 kr. for en hel liter.

Behøver de virkelig lakseolie når du barfer dem?
Ja, undskyld det er lige lidt udenfor emnet, men jeg er nysgerrig.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 26-08-06 23:19

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

hej Leyna
jeg har svaret dig privat via din hjemmeside, for at vi ikke skal skrive
altfor meget om hunde her på kattesiden.
venlig hilsen, Anelise

Fra : Siri

Dato : 27-08-06 17:19

Jeg spørger igen, komplet uvidende:
Hvordan barfer man - hvad er det?

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 27-08-06 21:37

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spørger igen, komplet uvidende:
> Hvordan barfer man - hvad er det?
>
> Med venlig hilsen
> Siri

hej Siri
jeg har svaret dig privat.
hilsen, Anelise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 26-08-06 13:24

PS: Glemte at skrive, at det også er vigtigt med motion - løbe og klatre
- for at holde maven i gang.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-08-06 17:39

> [...]
> har hidtil ikke kastet hårbolde op, kun et enkelt katte-græsstrå. Her de
> seneste par uger har hun kun leveret stort ca hveranden dag....

Har du overvejet at prøve det foder royal canin har lavet specielt til
persere? Vi har maine coon og deres maine coon foder er helt kanon Har
dog ikke prøvet det til persere.

> [...]
> nødig plage hende - der må være noget andet, der hjælper?
> Jeg under meget gerne min kære kat at slippe for 'hård mave', og diverse

Jeg smører det enten på poterne ved vores hankat eller også også får han
det puttet i munden. Hun skal nok tilgive dig hurtigt.
> Hvilken kattemalt er bedst?

Tror det er ligemeget hvilket mærke det er, når de ikke kan lide det. Vi har
prøvet flere og er meget glade for trixie.

> Med venlig hilsen
> Siri
> - Tøm kattebakken ved privat svar

Mvh kari