Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AF-S (Nikon)
Fra : Henrik Manley

Dato : 14-08-06 22:03

Er hastigheden på AF ens på AF-S objektiver lige meget hvilket hus de sidder
på. Her tænker jeg især på forskellen imellem D70, D80 og D200. Her tænker
jeg på hvor hurtigt fokus motoren køre og ikke på hvor hurtigt kameraet
finder fokus.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-08-06 00:17

Henrik Manley wrote:
> [...]
> sidder på. Her tænker jeg især på forskellen imellem D70, D80 og
> D200. Her tænker jeg på hvor hurtigt fokus motoren køre og ikke på

Ja, når der er tale om AF-S eller Sigma HSM objektiver, så er objektiverne
lige hurtige på de forskellige kameraer til at stille skarpt. AF er dog mere
præcis og snappy på et D200 i forhold til et D70, men det er så kameraets
evne til at finde fokus, der er bedre med D200'erens Autocam 1300 frem for
D70'erens Autocam 900.
På AF objektiver er der stor forskel på fokushastigheden, da den afhænger af
kameraets AFmotor. Og der er D2X ret overlegen, næsten lige så hurtig som
AF-S, D200 noget ringere og D70 meget ringere.
Der er iøvrigt pæn forskel på de forskellige AF-S og HSM objektivers
hastighed.

Personligt råder jeg over 2 Nikon AF-D, 2 AF-S og 2 Sigma HSM optikker. (AF
50/1,4, AF 85/1,4 AF-S17-35/2,8, AF-S 200/2,0 VR Sigma EX 150/2,8 Macro og
Sigma Ex 500/4,5HSM)
AF objektiverne er noget adstadige, men det fungerer fint sammen med mit
D200, HSM-optikkerne er noget hurtigere, men langt fra lyn hurtigt. Især
Sigma EX150/2,8 HSM Macro er noget adstadig, men heller ikke 500/4,5 er
lynhurtig. Derimod er 17-35/2,8eren meget hurtig og 200/2,0eren er
lynhurtig,n hurtigere end næsten alt andet.
Jeg har dog haft fornøjelsen af at prøve en Nikon AF-S 200-400/4,0 VR, og
den er uhyggeligt hurtig. 2 - 3/10 sec fra nærgrænse til infinity og retur.
Man blir helt forskrækket over dens voldsomhed.
Jeg har aldrig oplevet noget lignende.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 09:39

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> AF-S, D200 noget ringere og D70 meget ringere.
> Der er iøvrigt pæn forskel på de forskellige AF-S og HSM objektivers

Jeg skyder stadigvæk med D70 og er fint tilfreds med AF præcision.
Hastigheden i indstilling AF-S er meget hurtig på AF objektiver.
20mm/2,8, 50mm/1,4, 80-200/2,8 var alle hurtigere end AF-S 18-70. Men alle
efter min mening lynhurtige.
I AF-C viste forskellen sig. Her kan 80-200 have svært ved at følge ved fx
sport og børn. Måske bedre med en D2x, men her er det et tungt element, der
skal flyttes.
Her kommer AF-S objektiverne ind på førstepladsen.
I dag har jeg kun AF-S 17-55 og 70-200. Begge lynhurtige og helt præcis
focus med D70 under alle forhold.
På dette punkt tror jeg ikke jeg vil kunne opnå andet end de flere AF felter
med en D80 / 200.

Jeg har prøvet Tamron og Sigma og har stadig min Tamron 90mm. Med eller uden
HSM har de alle været langsomme/ irriterende. Fang focus - slip knappen og
focuser igen. Ofte kører objektivet så en tur frem og tilbage, hvad jeg
meget sjældent oplever med originale objektiver. Her hjælper HSM .
Virker som om AF og AF-S normalt kører til den rigtige side, mens det
modsatte gør sig gældende med "fremmede" objektiver.
Har andre samme oplevelse?

Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 10:00

"Gert Nielsen"
> [...]
> Virker som om AF og AF-S normalt kører til den rigtige side, mens det
> modsatte gør sig gældende med "fremmede" objektiver.

I vanskelige situationer, tager mine Canon teler samme lange
rejse (frem og tilbage) for at finde focus, selvom der kun er
tale om små justeringer - har ofte fået mig til at spadse helt
ud -max-

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 10:43

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rejse (frem og tilbage) for at finde focus, selvom der kun er
> tale om små justeringer - har ofte fået mig til at spadse helt

I vanskelige situationer for AF er en spadseretur vel forståelig.
Du udfordrer jo også teknikken
Men er problemerne blevet mindre med Canon original frem for dine Nikon dage
med Sigma?
Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 15-08-06 11:11

"Gert Nielsen"

> [...]
> Du udfordrer jo også teknikken
> Men er problemerne blevet mindre med Canon original frem for dine Nikon dage

Nok ikke blevet værre, men med udstyr i den prisklasse havde jeg
nok forventninger om at AF systemet var intelligent nok til at gå til
nærmeste logiske objekt - en hejre mod en jævnt skyet himmel,
der er absolut ikke nogen grund til liige at teste uendelgt. Den gør
det sefølig fordi alting er i bevægelse, når man følger sådan en
svend i flugten - har sågar oplevet at den ignorerer min manuelle
hentydninger og tar hele turen een gang til - jeg har delvist løst
problemet ved at flytte AF væk fra udløserknappen - men jeg
spadsede en del på fjeldet på Færøerne, hvor svoger godt nok
også bandede en del, men alligevel syntes at få fokus lock på de
blafrende Lunder lidt oftere, med Jesper's 500/4,5 Sigma - til gengæld
var hans originale 80-400 ikke velegnet til den sport (den er nu -
heller ikke kendt for hurtig AF). -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-08-06 01:34

-max- wrote:

> [...]
> blafrende Lunder lidt oftere, med Jesper's 500/4,5 Sigma - til gengæld
> var hans originale 80-400 ikke velegnet til den sport (den er nu -

Det kan da kun være fordi, at Jacob har lært at bruge prefocusknappen bag på
huset.
Canon EF 500/4,0 IS USM burde være noget hurtigere til at stille skarpt end
min Sigma EX 500/4,5 HSM.
Og 1D Mk II skulle jo være afsindig avanceret mht. til AF-enhed.
Men Nikons prefokus knap er slet ikke den værste opfindelse. kombineret med
dynamisk centermåling!
Dvs. den bruger centerfeltet, men flytter motivet ud af centerfeltet skifter
huset fokusfelt til det, motivet flytter over i. Det gør det lidt lettere at
fastholde fokus på flyvende fjerkræ.
Sammen med en Nikon Af-S 200-400/4,0 VR er man ret godt kørende.
Gad vide om Nikons AF-S 500/4,0 II er lige så brutal i sin AF.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-08-06 06:39

"Frodo Nifinger"
> -max- wrote:

> Det kan da kun være fordi, at Jacob har lært at bruge prefocusknappen bag på
> huset.

Prefocus, uhm, det siger mig ikke lige så meget?

> Canon EF 500/4,0 IS USM burde være noget hurtigere til at stille skarpt end
> min Sigma EX 500/4,5 HSM.
> Og 1D Mk II skulle jo være afsindig avanceret mht. til AF-enhed.

Jamen det er den da -men man skal jo først lige have fat i motivet,
i det her tilfælde Lunder der kom fra alle vinkler, en baggrund af vand
eller klipper, og der er det som om kameraet ind imellem tager sig en
tænkepause, eller laver the grand tour. Måske kører Sigmaen hurtigere
på d2x end på dit ??

> [...]
> huset fokusfelt til det, motivet flytter over i. Det gør det lidt lettere at

Det fungerer nogenlunde på samme måde med mkII, men ofte bruger jeg
centerpunktet alene, syns det fungerer bedre i nogle situationer.
Jeg tror jeg savner closest object focus, men det er så længe siden
jeg har brugt Nikon.

> Sammen med en Nikon Af-S 200-400/4,0 VR er man ret godt kørende.
> Gad vide om Nikons AF-S 500/4,0 II er lige så brutal i sin AF.

Det kan jeg ikke sige, jeg har vidst prøvet den, men det er længe siden
høhø - hukommelsen Min 500'er er snip snap hurtig, den spadser
bare i nogle situationer, man kan jo heller ikke forlange at den kan vide
at det er det lille blafrende fjerkræ og ikke det store vidunderligt glimtende
ocean i baggrunden den skal fokusere på - men selv ved stille siddende små-
fugle der lige fylder center feltet, har den en tendens til at finde noget mere
interessant i bagrunden, men som sagt er vi ude i ret extreme forhold her.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-08-06 12:37

> [...]
> mere
> interessant i bagrunden, men som sagt er vi ude i ret extreme forhold her.

Øh ja prefokus eller retteres AF-On. Den virker nogenlunde som den knap, du
har assignet til fokus. Den sidder ved tommelfingeren bagpå huset, og
starter AF uden at man skal trykke ned på udløseren. Samtidigt undlader den
at starte VR for at spare på batteriet. Min AF-S200/2,0 VR har 4 knapper
mage til ude, hvor objektivet hviler i hånden. Det hjælper, når man
flugtskyder.

Jeg tror ikke Sigmaen kan køre hurtigere på det ene kamera frem for det
andet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger