Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fil fomater
Fra : Jesper

Dato : 10-08-06 19:27

Hej.

Jeg er relativ ny indenfor foto og har følgende spørgsmål.

Jeg mener, at have hørt, at det ikke er helt ligegyldigt i hvilket filformat
ens billeder gemmes - noget med, at JPEG billeder taber sin kvalitet hver
gang det åbnes....men er det ikke kun hver gang man åbner det i en
billederedigeringsprogram og ændrer noget ved billedet for derefter at gemme
det?

I hvilket format bør man gemme sine billeder?

Mvh

Jesper.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-08-06 19:32

Jesper wrote:

> [...]
> sin kvalitet hver gang det åbnes....men er det ikke kun hver gang
> man åbner det i en billederedigeringsprogram og ændrer noget ved

Jo. Langt de fleste gange vil der dog også mistes kvalitet, selvom man
ikke ændrer noget, men blot gemmer det igen.

> I hvilket format bør man gemme sine billeder?

TIFF LZW eller PNG er oplagte bud - de er så udbredte at de nok skal
være understøttet mange år fremover.

Dit billedredigeringsprograms eget format er også en mulighed, men så
kan du ikke gå ud fra at det kan åbnes af så mange forskellige andre
programmer. Til gengæld vil du bevare lag og andre gode ting.
--
JPEGCrops 0.7.2 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jesper

Dato : 10-08-06 19:46

"> Jesper wrote:

> [...]
> kan du ikke gå ud fra at det kan åbnes af så mange forskellige andre
> programmer. Til gengæld vil du bevare lag og andre gode ting.

Tak for dit svar - jeg bliver dog lige lidt i tvivl om hvordan jeg skal
forstå det....

Er det korrekt, at der ikke tabes noget hvis jeg blot åbnet et JPEG foto for
at se det i min stanard billedefremviser og så lukker filen igen, men at der
godt kan tabes noget, hvis jeg åbner det i et redigeringsprogram uden dog at
lave ændringer og så blot gemmer originalen igen?

mvh

Jesper.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-08-06 20:17

Jesper wrote:

> Er det korrekt, at der ikke tabes noget hvis jeg blot åbnet et
> JPEG foto for at se det i min stanard billedefremviser og så
> lukker filen igen, [...]

Ja. En standard billedfremviser ændrer ikke på data og der kan derved
ikke ske nogen forringelse af billedet.

> men at der godt kan tabes noget, hvis jeg åbner det i et
> redigeringsprogram uden dog at lave ændringer og så blot
> gemmer originalen igen?

Ja. Når du gemmer i JPEG, sker der en genkomprimering, der (i langt de
fleste tilfælde) giver en forringelse af kvaliteten. Men der er vel
heller ikke den store idé i at åbne og gemme igen, uden at redigere?

Og bare lige for at foregribe en længere tråd: Såfremt man åbner og
gemmer det samme billede en masse gange i det samme program med de
samme kvalitetsindstillinger og uden at ændre billedet, vil billedet
efter kort tid stabilisere sig og ikke blive dårligere. Hvis man til
gengæld laver små ændringer undervejs, vil billedet til stadighed blive
ringere.

Fra : Brian Lund

Dato : 10-08-06 20:21

> [...]
at
> lave ændringer og så blot gemmer originalen igen?

Hver gang du GEMMER (JPG) billedet komprimerer du det på nyt, dvs. hver gang
du gemmer det mister du kvalitet.
Fordi du ser på billedet behøver du jo ikke gemme filen igen!

Brian

Fra : Jesper

Dato : 10-08-06 20:28

> [...]
> gang
> du gemmer det mister du kvalitet.
> Fordi du ser på billedet behøver du jo ikke gemme filen igen!

Tak til jer begge - nu er jeg helt med...

mvh

Jesper