Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse
Fra : Steffen Poulsen

Dato : 09-08-06 00:56

Hej,

Vi har klaret os fint med udelukkende elektroniske billeder i rigtig
lang tid, men i anledningen af vores bryllup vil vi for en gangs skyld
gerne have lavet nogle papirbilleder.

Det giver jo nogle overvejelser med beskæringer, og jeg ville gerne høre
jer hvad man skal forvente derudefra i dag.

Til en start har jeg uploadet vores billeder til Pixum, bestilt et par
sæt med hvid kant og suppleret op med nogle enkelte billeder i større
formater.

Og så var det jeg kom i tvivl om ikke jeg har dummet mig ved at undlade
simpelthen lige at rulle noget hvidt canvas på selv (så alle billeder
blev i 2:3 eller 3:4 med selve billeddata et sted inde i midten). I
stedet har jeg blot uploadet billeddata som de nu var i format efter
beskæring/behandling.

For tvivlen går nu selvfølgelig på: Hvordan håndteres de lidt akavede
formater, som fx et "højt" billede som [1] (der har forholdet 1:2.1) hos
Pixum?

* Roteres billedet inden fremkaldelse, så det fremkaldes liggende?
Jeg håber nej, selvfølgelig .. (ellers ville jeg jo have vendt det).
* Hvid kant? Selvfølgelig de 3-4mm man har bestilt, men zoomer de
"midten" op, eller beholder de alle pixels intakt? Jeg håber på "masser"
af hvid kant i siderne (indtil mindste format de nu laver), og ingen
afskæring af pixels i top / bund.
* Hvordan hvis man bestiller store forstørrelser (30+) uden hvid
kant? Bare lidt tab i top/bund eller? Igen gør en eventuel automatisk
rotering i deres fremkaldelse jo en hulens til forskel på det antal
kvadratcentimeter billedmateriale man får tilbage.

Nogenlunde de samme spørgsmål kan selvfølgelig stilles til et "liggende"
billede som [2] eller [3] (med forhold ca 1:1.8), dog ville jeg blive
overrasket hvis de begynder at rotere disse

Jeg er selvfølgelig også spændt på de mere kvadratiske (1:1) formater
som fx 4 ..

Nå, men nu er billederne jo så bestilt og vi forventer at modtage et
ordentligt læs en af dagene.

Men lad os antage at de valgt at gøre arbejdet på en af de adskillige
mulige måder man kan gøre dette på, men som ikke liige var den vi
ønskede. Hvordan afsøger vi da markedet bedst for hvordan hvilke
services der giver os det ønskede resultat? Findes der nogle smarte
services der giver en lidt mere "wysiwyg"-agtig præsentation / idé af
det færdige resultat / den endelige beskæring imens man bestiller?

Jeg er nysgerring: Hvad gør I andre? Ruller et passende antal canvas
pixels på, så beslutningerne tages mere lokalt? Eller bider I i det sure
æble, dvs. fx holder jer til én fremkalder og laver et par
roundtrips/eksperimenter indtil I ved ca. hvad der sker med billederne I
sender?

mvh Steffen

P.S.: Jeg skal selvfølgelig nok lige melde tilbage hvordan det så
faktisk gik hos int.pixum.com når der engang dukker noget op. De har
bekræftet at ordren afsendes senest d. 14., så der går lige et par dage.

---

[1]:
http://int.pixum.com/members/pixumcom_20060808_steffen/?act=a_view&album=2207905&i_pos=33&page=5

[2]:
http://int.pixum.com/members/pixumcom_20060808_steffen/?act=a_view&album=2207905&i_pos=97&page=13

[3]:
http://int.pixum.com/members/pixumcom_20060808_steffen/?act=a_view&album=2207905&i_pos=93&page=12

[4]:
http://int.pixum.com/members/pixumcom_20060808_steffen/?act=a_view&album=2207905&i_pos=155&page=20

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-08-06 07:04

Steffen Poulsen wrote:

> [...]
> forholdet 1:2.1) hos Pixum?
>
> * Roteres billedet inden fremkaldelse, så det fremkaldes

Det roteres. Det kan godt være at _du_ ville vende det, men når man
bare sender en bunke billeder ind og vil udnytte papirspladsen (som
langt de fleste gerne vil), ville det være noget besværligt, hvis man
skulle gå dem igennem manuelt og lægge alle portrætterne ned.

> * Hvid kant? Selvfølgelig de 3-4mm man har bestilt, men zoomer
> de "midten" op, eller beholder de alle pixels intakt?

Jeg har ikke prøvet dette, men et kvalificeret gæt: Pixum kan ikke
regne med at folk har angivet DPI korrekt i deres billeder, så det
bedste de kan gøre er at zoome, så billedet rammer to af kanterne af
papiret og lave hvid kant på de to andre kanter.

> * Hvordan hvis man bestiller store forstørrelser (30+) uden
> hvid kant? Bare lidt tab i top/bund eller?

Ja, et par mm eller noget i den stil. Jeg har prøvet at måle et par
gange, med lidt forskelligt resultat, så et forsigtigt gæt er at det
præcise tal afhænger af hvilken maskine, der tilfældigvis laver det.

> [...]
> var den vi ønskede. Hvordan afsøger vi da markedet bedst for
> hvordan hvilke services der giver os det ønskede resultat?

Jeg tvivler stærkt på at I kommer udenom et meget manuelt orienteret
sted, med de specielle ønsker I har. Et sted, hvor I kan bede
personalet om at lave det præcis som I vil have det. Problemet med
jeres ønsker er at de går imod det der generelt er de bedste valg for
et fremkaldersted.

> Jeg er nysgerring: Hvad gør I andre? Ruller et passende antal
> canvas pixels på, så beslutningerne tages mere lokalt?

Ja.
--
JPEGCrops 0.7.2 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 09-08-06 10:31

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> bedste de kan gøre er at zoome, så billedet rammer to af kanterne af
> papiret og lave hvid kant på de to andre kanter.

OK. Der er en lille antydning i deres hjælp af at de understøtter op til
16:9, og ikke længere .. så fx et 10cm billede fremkaldes muligvis fra
"en ende af", og i det øjeblik det bliver længere end 17.7 cm skæres det
muligvis bare. Time will tell :-/

> [...]
> personalet om at lave det præcis som I vil have det. Problemet med
> jeres ønsker er at de går imod det der generelt er de bedste valg for

Lyder rimeligt. Vi bor i nærheden af Silkeborg / Århus - er der nogen
der kender et anbefalelsesværdigt sted her omkring? Hvad koster den
slags? 800,-/time + materialer?

> Ja.

Havde det på fornemmelsen. Nogen der vil dele en photoshop action eller
kender en pålidelig (evt. open source) utility der bare allerhelst skal
have et format (fx 2:3) som input?

// Steffen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-08-06 11:47

Steffen Poulsen wrote:

> [...]
> muligvis fra "en ende af", og i det øjeblik det bliver længere end
> 17.7 cm skæres det muligvis bare. Time will tell :-/

Jeg har prøvet med et langt billede (1:3 eller noget i den stil). Jeg
husker ikke præcist hvor langt papiret blev, men jeg mener det var
under 20 cm. Hele billedet kom dog med - Pixum indsatte hvide kanter
foroven og forneden.

> Havde det på fornemmelsen. Nogen der vil dele en photoshop action
> eller kender en pålidelig (evt. open source) utility der bare
> allerhelst skal have et format (fx 2:3) som input?

ImageMagick:
convert ind.jpg -bordercolor white -border 100x200 -quality 95 ud.jpg

Har du mange billeder, så lav en BAT fil med dette indhold:
mkdir Border
FOR %%A IN (*.jpg) DO iconvert %%A -bordercolor white -border 100x200 -quality 95 Border\%%A

(FOR ...Border\%%A skal være på én linje)

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 09-08-06 21:00

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> husker ikke præcist hvor langt papiret blev, men jeg mener det var
> under 20 cm. Hele billedet kom dog med - Pixum indsatte hvide kanter

Det lyder rigtigt fint at det er sådan de kører maskinerne.

> [...]
> FOR %%A IN (*.jpg) DO iconvert %%A -bordercolor white -border 100x200 -quality 95 Border\%%A
>
> (FOR ...Border\%%A skal være på én linje)

Det spiller for de hvide kanter.

Er der også en der har en løsning for konverteringen til fx 2:3? Altså
for at tydeliggøre:

* Udgangspunkt (i dette tilfælde 1:6)
* Højde: 6 pixels, Bredde: 1 pixel
* Ønsket resultat (2:3)
* Højde 6 pixels, bredde: 9 pixels

Altså blot 4 hvide pixels adderet i hver side af billedet, for at undgå
den automatiske rotering. Ved liggende billeder skulle der så
tilsvarende tilføjes passende med hvidt i top og bund, for at få 2:3
helt "fyldt ud".

// Steffen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-08-06 20:36

Steffen Poulsen wrote:

> Er der også en der har en løsning for konverteringen til fx 2:3?
> [...]

Hum... Okay. Først skal vi have en passende størrelse i pixels.
Hvis vi antager 15.24x10.16cm og 300 PPI, får vi 1200x1800pixels.
Som før, ordnes det hele med en BAT fil og ImageMagick:

Start med at lave en destinationsmappe:
mkdir Border

Ændr størrelsen på alle billederne, så de rammer kanten af en boks på
1800x1200 pixels, uden at ændre bredde/højde forholdet:
FOR %%A IN (*.jpg) DO convert %%A -resize 1800x1200 Border\%%A.tif

Gå ned i mappen og lav et helt hvidt billede på 1800x1200 pixels, der
skal bruges som baggrund:
cd Border
convert -size 1800x1200 xc:white back.tif

Læg alle billederne centreret oven på denne baggrund:
FOR %%A IN (*.tif) DO composite -gravity center %%A back.tif %%A

Ryd op
del background.tif

Konverter evt. til jpg
mogrify -quality 95 -format jpg "*.tif"

Mere oprydning:
del *.tif
cd ..

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-08-06 21:06

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
>
> Læg alle billederne centreret oven på denne baggrund:
> FOR %%A IN (*.tif) DO composite -gravity center %%A back.tif %%A

Det spiller søreme - det bliver en lettelse fremover.

Mange tak for hjælpen!

// Steffen