Mystisk Skratten(i WA) Ved HD-Aktivitet
Fra : Plazm0id

Dato : 20-06-01 09:50

Hey,

jeg har et problem til(*suk*). når winamp kører for fulde hammer og jeg
begynder at kopi'ere store filer som belaster begynder musikken at skratte -
dette stopper igen når kopi'eringen(u know what i mean) er færdig?, jeg sys
det er lidt weird, da lydkortet burde køre uafhængigt! derfor regner jeg det
er noget med windows eller noget IRC-verk
er det en forkert teori?

Fra : Plazm0id

Dato : 20-06-01 10:03

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 20-06-01 10:19

Plazm0id <Plazm0id@phreaker.net> skrev i en
> [...]
det
> er noget med windows eller noget IRC-verk

Winamp benytter også meget processor kraft, da den skal decode mp3 formatet,
der som bekendt er meget pakket.
Samtidig bruger filkopieringen også processoren (medmindre det kører på en
SCSI controller), og hvis der ikke er nok processorkraft til at begge dele
kan køre, vil winamp "holde igen" indtil der igen er ledig processorkraft.
Man kan i preferences i winamp stille hvor høj prioritet den skal have, men
det er ikke altid nok.

--
// Søren Hjelholt

- Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den !!!

Fra : John Madsen

Dato : 20-06-01 11:28

(skriver lige fra en anden pc...)

jeg har efter min egen mening nok processorkradt (1 ghz) og jeg har aldrig
oplevet lign. problemer ved min kammerater og jeg har først lagt mærke til
det ved min pc for nyligt

Fra : --==BMF==--

Dato : 20-06-01 12:08

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad det kan være
Jeg har nemlig også det problem.

--
REMOVE NOSPAM TO GET EMAIL

--==BMF==--

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-06-01 16:49

"--==BMF==--" <obo74NOSPAM@hotmail.com> skrev i

> Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad det kan være
> Jeg har nemlig også det problem.

I har vel ikke tilfældigvis Live! lydkort og VIA chipsets?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : --==BMF==--

Dato : 21-06-01 07:23

Jo jeg har faktisk et SB Live! player 1024 og et Chaintech bundkort med VIA
chipset!
Men med mit gamle PCI16 Soundblaster virkede alt fint!!!

--
REMOVE NOSPAM TO GET EMAIL

--==BMF==--

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-06-01 09:02

> Jo jeg har faktisk et SB Live! player 1024 og et Chaintech bundkort
> med VIA chipset!
> Men med mit gamle PCI16 Soundblaster virkede alt fint!!!

Ja, det er desværre ingen garanti.

Du kan muligvis løse dit problem ved at hente de nyeste 4in1 drivere
fra VIA, da der har været nogle problemer omkring harddiske og Live!
kort. Disse problemer bestod bla. i datatab ved kopiering af store
filer.

Driverne er nemmest at hente fra
http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1

Fra : --==BMF==--

Dato : 21-06-01 10:43

Jeg har aldrig brugt de der 4in1 driver før hvad er det for noget og hvad
opdatere de?
Jeg har også lige lagt en ny bios ind da jeg købte ny disk, det er en
seagate U5 54000rpm kan det ha noget at sige? Men den har bare ikke gjort
det før......

Men 4in1 hvad er det? og hvad er det godt for?

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 21-06-01 11:23

> Men 4in1 hvad er det? og hvad er det godt for?

Det er drivere til VIA's chipset, som sidder på mange bundkort. De er som
regel nødvedige at installere for at få bundkort og grafik/lydkort til at
arbejde ordenligt sammen. De kan hentes på www.via.com.tw,
De samme drivere passer til alle VIA's chipset.

Fra : Frej Leilund

Dato : 20-06-01 14:17

> [...]
skratte -
> dette stopper igen når kopi'eringen(u know what i mean) er færdig?, jeg

Bare en tanke ...
ka' det ik' være fordi at winamp løber "tør" for data, svjv er bufferen ikke
specielt stor, så hvis din disk arbejder meget, samtidig med at winamp skal
hente data fra mp3 filen kan det ske at det ikke kommer hurtigt nok, hvilket
så resulterer i skratten.
prefs -> plug-ins -> input plug-ins -> nullsoft mpeg audio decoder ->
general -> full file buffering
sæt den til en størrelse hvor hele mp3 filen bliver indlæst i ram'en (jeg
kører med 10240 kilobytes)

Ellers kan det være fordi at bus'en er fyldt, hd kontrolleren ligger
(sandsynligvis) i dit chipsets southbridge, der (på lidt ældre bundkort, fx
soltek 75 kav) kører over pci-bussen, dermed kan det ske der ikke er "plads"
i bussen til at overføre både data og sende lyd til lydkortet.

vh Frej

Fra : JLL

Dato : 20-06-01 20:26

Det kunne jo også være at dma for disken ikke er slået til. Et cpu-load på
ret meget mere end 4-6% ved kopiering tyder på manglende dma......Check det.
Det var bare det jeg gerne vil sige hej