Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blåt skær i modlys
Fra : Thomsen

Dato : 15-07-06 12:48

Hej
Kan se at der ofte kommer et blåt skær
rundt om objekter i modlys.
Kan dyre objektiver løser problemet?

mvh Ole

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-07-06 12:57

"Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Kan se at der ofte kommer et blåt skær
> rundt om objekter i modlys.
> Kan dyre objektiver løser problemet?

Det hedder chromatic aberration og ja dyre objektiver had minimum af CA.
Se f.eks. reviews her http://www.photozone.de/8Reviews/index.html, hvor det
er omtalt for dyre og billige.
Se f.eks. http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_300_28is/index.htm

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : waal

Dato : 15-07-06 13:25

> "Thomsen" <time@wwwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det hedder chromatic aberration og ja dyre objektiver had minimum af CA.

Det kommer så sandelig an på brændvidden og om det er zoom objektiver i
tilgift

mvh
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-07-06 14:43

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer så sandelig an på brændvidden og om det er zoom objektiver i
> tilgift

Ja, derfor gav jeg link for at det studeres nærmere.
mvh,
Hans

Fra : Thomsen

Dato : 15-07-06 16:30

> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, derfor gav jeg link for at det studeres nærmere.
> mvh,
> Hans

Tak for svaret og linkene, synes dellelmig også jeg havde læst om det et
eller andet sted.

mvh Ole

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-07-06 07:42

Hans Kruse skrev:
> Det hedder chromatic aberration og ja dyre objektiver har minimum af
> CA.

Jeg ville jo nok kalde det blooming.
CA er ganske rigtigt en linsefejl, mens blåt
skær omkring kanter med stor kontrast, typisk med
en overbelyst del, kan opstå med alle objektiver, især
hvis den overbelyste del ikke er i fokus.

Peter Schrøder

Fra : Thomsen

Dato : 18-07-06 19:46

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skær omkring kanter med stor kontrast, typisk med
> en overbelyst del, kan opstå med alle objektiver, især
> hvis den overbelyste del ikke er i fokus.

I følge din forklaring er det nok blooming
jeg har oplevet. Så tak for oplysningen.

mvh Ole

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-07-06 08:00

Thomsen skrev:

> I følge din forklaring er det nok blooming
> jeg har oplevet. Så tak for oplysningen.

Du kan nemt selv checke det.
Hvis du laver to optagelser; een med f.eks
løv i modlys, hvor du eksponerer efter skyggen, dvs
at løvet er korrekt belyst og himlen bagved vil være
kraftigt overbelyst. Typisk vil man måle lyset på
jorden i skyggen bag dig, fastholde lysmålingen,
vende sig, og tage billedet af træet.
Sådan et billede vil kunne udvise kraftig blooming
og purple fringing.
Et tilsvarende billede, taget fra samme sted, men
med en lysmåling foretaget direkte på himlen, vil
naturligvis give et billede af træet i silhuet, men
blooming og purple fringing skulle gerne være væk
eller ihvertfald kraftigt reduceret.

Peter Schrøder