Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 150 mm eller 180 mm macro?
Fra : Lars Hjortø

Dato : 12-07-06 20:59

Hej med jer.

Jeg har kigget og ledt og læst om de to Sigma macro-objektiver (150 mm f/2.8
EX DG HSM IF og 180 mm f/3.5 EX DG HSM IF). Hvilket af dem er mest brugbart?
Der er en smule længere brændvidde på det ene men til gengæld er der større
blændeåbning på det andet hvilket burde give bedre autofocus. Er her nogen
der har haft begge objektiver i hånden og kan fortælle hvad plusser og
minusser der er ved de to?
--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Lars Bodin

Dato : 12-07-06 23:53

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-07-06 08:31

"Lars Bodin" <mail@lars-bodin.dk> wrote in message
> Hvis du går efter små insekter, så the longer the better... Hvis det er
> mere stille siddende "objekter" så vil begge objektiver være OK. Hvis du
> gerne vil have et godt "all round" objektiv så vælg 150mm

Well. Jo længere brændvidde desto mere lys skal der til for at få en hurtig
lukketid. Det er eddermame svært at håndhold 150mm ved 1/40 40cm fra motivet
kan jeg hilse og sige

> Til makro er det ligegyldigt om største blænde er f/2.8 eller f/3.5 -
> begge er ubrugelige! Der skal blændes meget ned pga. den meget lille
> fokusdybde ved 1:1 makro.

Ja til macro betyder det ikke det store. Jeg bruger min 150mm 2,8 til
portrætter og koncerter også, og den er super til den slags. Og AF er noget
hurtigere end eksempelvis Nikons 180mm 2,8 - og så siger den ingenting

> [...]
> portræt fotos (er meget god til at opbløde baggrunden). Disse fordele
> mener jeg vejer tungere end de ekstra 30mm.

Enig. Bokeh er enorm lækker på 150'eren. Møj lækkert og meget alsidigt
objektiv i det hele taget synes jeg.

> [...]
> (specielt i dårlig belysning) og er nærmest ubrugeligt til makro, og der
> skal drejes MEGET langt på den manuelle fokus for at ændre

Det er ikke min erfaring. Du kan jo bare stille hvilket område du vil
fokuserere indenfor. FULL, 38-52 eller 52 - uendelig. Meget brugbart imho.
Men i sidste ende bruger man(jeg) altid MF til makro.

> [...]
> billeder til følge), så hvis jeg skulle vælge et makro objektiv idag,
> ville valget nok falde på Nikon Mikro AF-S 105mm f/2.8 VR.

Har du prøvet det? Det hunter noget mere end end sigmas 150 2,8, da det ikke
har indstillinger til fokusområdet, og jeg synes ikke at AF er hurtigere på
dette objektiv.

> Jeg vil anbefale dig at prøve nogle forskellige makro objektiver i praksis
> og se hvad der virker bedst for dig.

Enig.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Lars Hjortø

Dato : 13-07-06 20:04

Hej med jer.

Tak til jer begge. Det lyder lidt som om der overvejende er flest plusser
til 150 mm 'eren, så vil nok overveje at få fat i sådan en. Også selvom det
mest er insekt-fotografering der trækker...
Hvis jeg køber sådan en og sætter en TC14 på, hvad indvirkning har det på
macro-funktionen? Er det stadig 1:1 men så bare med en nærgrænse der ligger
længere væk og så selvfølgelig mindre blænde eller hva'?

Fra : JDD

Dato : 14-07-06 07:35

> [...]
> macro-funktionen? Er det stadig 1:1 men så bare med en nærgrænse der
> ligger længere væk og så selvfølgelig mindre blænde eller hva'?

Nærgrænsen burde være den samme med en TC monteret. Skal du bruge den på FF
eller crop faktor 1.x man skal vel også passe lidt på det ikke bliver alt
for lang. Jeg bruger selv 1.6x og ville da foretrække 150mm, jeg har dog kun
en 60mm og den er lige kort nok.
Skal man forografere insekter med håndholdt, og det er næsten nødvendigt af
hensyn til flexibilitet", så kan en 180 blive noget svære at have med at
gøre end 100 og 150mm.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 14-07-06 15:30

Hej JDD

"JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal man forografere insekter med håndholdt, og det er næsten nødvendigt
> af hensyn til flexibilitet", så kan en 180 blive noget svære at have med

Hvis nærgrænsen for fokusering er den sammen med en TC monteret bør
forstørrelsen jo egentligt blive mere end 1:1, men hvor meget?
Jeg har reelt mere eller mindre besluttet mig for at det bliver en 150 mm
Sigma jeg anskaffer mig når sommerferien er overstået. Den er knap så
"uhandy" at rende rundt med end 180 mm'eren er da den er ca 4 cm kortere og
den er nok mere alsidig til fotografering i sparsomt lys, f. eks. til en
koncert. Til fuglefotografering er både 150 og 180'eren nok alligevel ikke
meget værd.
En anden ting, måske lidt "useriøst", hvis man kommer en mellemring på et
macro-objektiv, kan man så optage i endnu mere end 1:1? Jeg tænker på meget
små insekter såsom bladlus og den slags.

Fra : JDD

Dato : 14-07-06 19:22

> [...]
> macro-objektiv, kan man så optage i endnu mere end 1:1? Jeg tænker på
> meget små insekter såsom bladlus og den slags.

En TC forøger brændviden men ikke objektivets nærgrænse så , ja du vil
forøge forstørrelsen.

Du kan i princippet komme alle de mellemringe på du vil og dermed gå så tæt
på, at forstørrelsen bliver størrere end 1:1. eller sætte en bælg på, det
brugte man engang sammen med et 50mm. Jeg har dog aldrig selv prøvet en
bælg. Jeg har en mellemring som jeg har brugt på en alm 50mm og det gør at
man kan kome tættere på, men om jeg har været over 1:1 tvivler jeg på.
Mellem ringe og bælge stjæler dog lys, det betyder ikke noget når du kan
bruge det forhåndenværende og lysmåle gennem objektivet, men går du over og
bruger manuel flash osv. er det en faktor der skal regnes med.

Men er det sådan nogle rigtig småting du vil fotografere så var Canons
MP-E65 f/2.8 måske det optimale valg.