Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af ældre NIKON objektiver med digital~
Fra : Carsten Frederiksen

Dato : 24-06-06 17:16

Som indehaver af et traditionelt NIKON F601 med diverse objektiver, er
jeg interesseret i at vide om mine objektiver vil kunne anvendes med et
digital NIKON D50 kamerahus? Er der noget man skal være særligt
opmærksom på i den forbindelse?

Venlig hilsen
Carsten Frederiksen

Fra : waal

Dato : 24-06-06 17:23

"Carsten Frederiksen" <cof@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Her finder du et skema over mulige/umulige kombinationer
http://www.aiconversions.com/

mvh
Michael

Fra : HKJ

Dato : 24-06-06 17:29

Carsten Frederiksen wrote:
> Som indehaver af et traditionelt NIKON F601 med diverse objektiver, er
> jeg interesseret i at vide om mine objektiver vil kunne anvendes med et
> digital NIKON D50 kamerahus?

Det burde der ikke være de store problemer i.

> Er der noget man skal være særligt
> opmærksom på i den forbindelse?

Da billedchippen i sådan et kamera er mindre end film, vil du få mindre
med på billederne. Den er den 1.5x faktor man snakker om.
Det betyder at et 50 mm objektiv på D50, giver samme billedfelt som et
75 mm objektiv gør på dit F601.

Så du får længere rækkevidde på dine teleobjektiver og kommer til at
mangle vidvinkel objektiver. Køb evt. et 18-70 objektiv, enten køb det
med kameraet eller også køb det brugt.

Fra : Carsten Frederiksen

Dato : 24-06-06 22:16

Tak for den fine oversigt!

Venlig hilsen
Carsten Frederiksen

Fra : Carsten Frederiksen

Dato : 24-06-06 22:21

Tak for forklaringen på 1,5 faktoren. Ja, jeg kan se at jeg kommer til
at mangle vidvinkel og at min gode all-round zoom bliver konverteret
til en lille tele-zoom. Desværre kommer jeg dermed nok til at skulle
investere alligevel - ærgeligt!

mvh
Carsten