Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt for de teknikfixerede
Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-06-06 16:21

Dalsa har lavet en chip med 111Mpix og et areal på ca 10x10cm til
stjernekamer
http://dalsa.com/news/news.asp?itemID=252

nærbillede:
http://dalsa.com/shared/content/images/STA1600_1_1200w.jpg

Der meldes p.t. ikke noget om hvilken optik, de anbefaler.

-Hvis man spørger om prisen er det fordi man helt sikkert IKKE har råd
til at anskaffe den.

Bo //

Fra : waal

Dato : 21-06-06 17:13

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://dalsa.com/shared/content/images/STA1600_1_1200w.jpg
>
> Der meldes p.t. ikke noget om hvilken optik, de anbefaler.

Et bagstykke til erstatning af de gamle 9x12 eller 12x18 kassetter er vel en
mulighed

mvh
Michael

Fra : Jesper HVL

Dato : 23-06-06 08:39

Bo Bjerre wrote:

> Dalsa har lavet en chip med 111Mpix og et areal på ca 10x10cm til
> stjernekamer
> http://dalsa.com/news/news.asp?itemID=252

Såfremt jeg kan regne. Hvis Canon kunne lave chippen i 1Ds MkII i 10x10
cm ville den blive på 16Mpixel*(10*10)/(3.6*2.4) = 185 Mpixel. Well I'm
not impressed...

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-06 11:03

Jesper HVL skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Såfremt jeg kan regne. Hvis Canon kunne lave chippen i 1Ds
> MkII i 10x10 cm ville den blive på 16Mpixel*(10*10)/(3.6*2.4)
> = 185 Mpixel. Well I'm not impressed...

Nu er 1Ds MkII vel ikke full frame, som du går ud fra - har det
ikke cropfaktor 1.3 ?

Men ellers har du ret - set i forhold til et full frame 1D eller
5D ? - så er det ikke imponerende - men det imponerende er vel så
at der ER lavet et med 10x10 cm sensor - men det er jo nok ikke
særlig nemt at slæbe rundt med

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-06 12:04

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Nu er 1Ds MkII vel ikke full frame, som du går ud fra - har det ikke
> cropfaktor 1.3 ?

1Ds og 1Ds mk2 er full frame og 1D mk2 er crop 1,3.
Mvh,
Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-06-06 13:01

Hans Kruse skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> 1Ds og 1Ds mk2 er full frame og 1D mk2 er crop 1,3.
> Mvh,
> Hans

OK

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-06-06 11:16

Jesper HVL wrote:

> Såfremt jeg kan regne. Hvis Canon kunne lave chippen i 1Ds MkII i 10x10
> cm ville den blive på 16Mpixel*(10*10)/(3.6*2.4) = 185 Mpixel. Well I'm
> not impressed...

Ja, det er ingen kunst at lave små pixels

Hvis man tager en af de helt små 10Mpix chips fra et point'n'shoot
kamera, f.x Casio's Z1000, vil du finde at der på 10x10cm kan være ca
2.600 Mpix. Du burde derfor være mere imponeret over den, end over
canon'en

Arealet af een pixel er kun 3,8um2, og giver en ringe lysfølsomhed eller
en høj støj. Dalsa's chip har pixels, der er ca 25 gange større i areal.
Derfor er den en meget stor lysfølsomhed og en meget lille støj. Det er
faktisk en bedrift at kunne lave en chip på den størrelse uden
pixelfejl, og med næsten samme følsomhed over hele arealet.

Bo //

Fra : Jesper HVL

Dato : 23-06-06 13:31

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> faktisk en bedrift at kunne lave en chip på den størrelse uden
> pixelfejl, og med næsten samme følsomhed over hele arealet.

Det var også ment ganske ironisk ;~)

Alle der kender lidt til Wafers ved hvor fantastisk det er de har fået
lavet en sammenhængende chip på den størrelse.

Jeg tør slet ikke tænke på hvordan et digicam ser ud om bare 10 år.
Keramiske linser, super CCD'er med tårnhøj følsomhed, LED flash. Inden
længe vil du kunne have Canon EOS 1Ds MkII kvalitet i en tændstiksæske.

Jeg må straks hjem og afklimatiseres - tror jeg vil sætte nyt batteri i
mit Yashica 124G og bruge det noget mere D

Mvh
Jesper

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-06-06 13:43

Jesper HVL wrote:

> Det var også ment ganske ironisk ;~)

Jeg fattede det osse sådan..

> [...]
> Keramiske linser, super CCD'er med tårnhøj følsomhed, LED flash. Inden
> længe vil du kunne have Canon EOS 1Ds MkII kvalitet i en tændstiksæske.

Håber jeg ikke. Så lille at jeg ikke kan betjene den. Men, der vil nok
ske en del på teknikområdet.

Desværre er vi underlagt naturlovene mht støj og optik...

Bo //

Fra : HpeA

Dato : 23-06-06 15:31

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse

> Håber jeg ikke. Så lille at jeg ikke kan betjene den. Men, der vil nok ske
> en del på teknikområdet.
>

> Bo //

Rolig nu Bo !, det er da stemmestyret

Og ja, det er lidt vildt at fantasere om hvad fremtiden byder på.

MvH.

Hp < Ej tech-nørd, bare det er 100% funktionsdygtigt >

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-06-06 15:43

HpeA skrev i 449bfb13$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk dette:

> Hp < Ej tech-nørd, bare det er 100% funktionsdygtigt >

Du bliver altså tech-nørd, når det ikke er 100% funktionsdygtigt?

vh
Jan
- sprognørd, når sproget ikke virker 100%

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : HpeA

Dato : 24-06-06 19:11

"Jan Bøgh" skrev i en meddelelse

> Du bliver altså tech-nørd, når det ikke er 100% funktionsdygtigt?

Bliver du ikke interresseret i hvad problemet er når det opstår ?. Hvad der
kan gøres for at løse det, eller om der kommer nyt på tale.

> - sprognørd, når sproget ikke virker 100%

Det virker for mig, så længe der ikke "tales" grimt !

MvH.

Hp