Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektivgreb
Fra : Ole Hetland

Dato : 21-06-06 16:21

Når jeg har min 300mm på mit 350D, så vejer objektivet jo mere end kamera.
Det er derfor naturlig at holde i objektivet.
Jeg bruger den påmonterede ring der er beregnet til at sætte på et stativ
til at holde i, men den er jo ikke ligefrem "håndvenlig".
Findes der ikke et håndgreb til den type objektiver, eller skal man selv
skære et i træ?
(Jeg har ikke kunne finde noget.)

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : E.M.

Dato : 21-06-06 17:07

> [...]
> til at holde i, men den er jo ikke ligefrem "håndvenlig".
> Findes der ikke et håndgreb til den type objektiver, eller skal man selv

Jeg tror ikke der findes noget der er beregnet til det, men måske du i en
sportsforretning kan finde et greb som er beregnet til sports-rifler, de
burde med lidt snilde kunne tilpasses formålet.

Mvh. E.M.

Fra : K

Dato : 22-06-06 02:00

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke der findes noget der er beregnet til det, men måske du i en
> sportsforretning kan finde et greb som er beregnet til sports-rifler, de
> burde med lidt snilde kunne tilpasses formålet.

Prøv at få lidt inspiration fra denne lille lækre sag..
http://www.skyttebutik.dk/Graphics/Products/2078b.gif
Det er såmænd mit nye legetøj... nej gas, men gid det var..

http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=1287&sub=61
Kunne også være løsningen.
Jeg har lavet mange fuldtræffere, hvor en håndstøtte som denne har været
monteret.
Så mon ikke den kunne hjælpe en god fotograf? ;0)

Hovedsiden: http://skyttebutik.dk/default.asp

God jagt.. ;0)

Fra : waal

Dato : 21-06-06 17:24

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at holde i, men den er jo ikke ligefrem "håndvenlig".
> Findes der ikke et håndgreb til den type objektiver, eller skal man selv

A la pistolgreb ? det kan du vist stadig få fra Hama, Kaiser eller en af de
andre småtingsfabrikanter. Prøv at ringe til KØFI, de er altid meget venlige
og hjælpsomme http://www.kofi.dk/ eller du kan gå på jagt i rodekasserne de
steder hvor den slags stadig findes.

Jeg har et oldgammelt håndgreb i bakelit fra en B&D boremaskine, praktisk
forsynet med 1/4" gevind i enden. Du kunne også forsøge at fremstille (støbe
eller dreje) en "ergonomisk kugle" der passer i din venstre håndflade.Jeg
kan muligvis finde en stump 1/4" gevindstang i rodekassen.

mvh
Michael

Fra : Ole Hetland

Dato : 21-06-06 17:48

waal wrote:

> [...]
> fremstille (støbe eller dreje) en "ergonomisk kugle" der passer i din
> venstre håndflade.Jeg kan muligvis finde en stump 1/4" gevindstang i

Tak for tippet Michael
Du giver mig nogle ideer.
Jeg har lige været ude i mit skur, for at se om der skulle være et værktøj,
som jeg kunne ofre på sagen.
Jeg fandt en fuksvans uden tænder, og håndtaget ligger rigtigt i hånden.
Desværre er det af plast, og jeg skulle jo ikke gerne tabe det hele på
fliserne.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : JDD

Dato : 21-06-06 18:40

> [...]
> Jeg fandt en fuksvans uden tænder, og håndtaget ligger rigtigt i hånden.
> Desværre er det af plast, og jeg skulle jo ikke gerne tabe det hele på

Den er sikkert også hul så det er jo ganske fint. lav et hul til
givindstangen og fyld den op med aralddit

Fra : waal

Dato : 21-06-06 20:20

"JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse

> Den er sikkert også hul så det er jo ganske fint. lav et hul til
> givindstangen og fyld den op med aralddit

Hvis håndtaget er af plastik så kan det være en mere end tvivlsom løsning

Michael

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 21-06-06 22:21

waal wrote:
> "JDD" <jdd@xykel.dk> skrev i en meddelelse
>

> Hvis håndtaget er af plastik så kan det være en mere end tvivlsom løsning

?. Epoxy er da glimrende til at lime plastik. Især hvis det er rent, og
lidt groft i overfladen. Gevindstangen kan også lige få en tur med
sandpapiret.

Mvh Thomas Jørgensen

Fra : waal

Dato : 21-06-06 23:28

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> ?. Epoxy er da glimrende til at lime plastik.

Til nogle typer, til andre typer er det ubrugeligt og indtil videre er
håndtagets egenskaber ukendt. Dit "råd" kan koste et objektiv og et
kamerahus.

Et velegnet "slipmiddel" ved støbning med epoxy i metalforme er almindelig
klar husholdningsfolie, det er lige til at trække af bagefter

mvh
Michael

Fra : Ole Hetland

Dato : 22-06-06 11:35

waal wrote:
> Til nogle typer, til andre typer er det ubrugeligt og indtil videre er
> håndtagets egenskaber ukendt. Dit "råd" kan koste et objektiv og et
> kamerahus.

Jeg har også dårlige erfaringer med at lime plast, men jeg har fundet ud af,
at min nedstryger har et håndtag der er støbt af en metallegering. Det kunne
nok anvendes, men jeg skal jo bruge nedstrygeren til at tildanne skaftet.
Jeg må finde ud af hvad en ny nedstryger koster

Iøvrigt er det for dårligt, at sådan et greb ikke findes.
Måske var der grundlag for en nicheproduktion her.

Med venlig hilsen og tak for de gode velmene råd.
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : waal

Dato : 22-06-06 12:36

> [...]
>
> Iøvrigt er det for dårligt, at sådan et greb ikke findes.
> Måske var der grundlag for en nicheproduktion her.

Her er lidt inspiration
http://search.stores.ebay.com/pistol-grip_Cameras-Photo_W0QQbsZSearchQQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfposZQ5AIPQ2fPostalQQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQsacatZ625QQsadisZ200QQsargnZQ2d1QQsaslcZ2QQsbrftogZ1QQsifZ1QQsofocusZbsQQsofpZ4

Du må rundt i de gamle fotoforretninger eller på loppemarked efter et
gammelt smalfilmskamera du kan skrælle

mvh
Michael

Fra : Ole Hetland

Dato : 22-06-06 19:37

waal wrote:
> [...]
> http://search.stores.ebay.com/pistol-grip_Cameras-Photo_W0QQbsZSearchQQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfposZQ5AIPQ2fPostalQQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQsacatZ625QQsadisZ200QQsargnZQ2d1QQsaslcZ2QQsbrftogZ1QQsifZ1QQsofocusZbsQQsofpZ4

Ikke noget dårligt bud Michael.
Men omkring 230 kr. - og så skal man vente i dagevis, før man kan afprøve om
det overhovedet virker.

Jeg har været i "skuret" og fundet forskellige løsdele.
Det eneste det indtil nu har kostet er en tremme i en teaktræstol.
Se løsdelene her: http://www.bredeole.dk/greb.htm

I morgen vil jeg arbejde videre på projektet, og vise jer det endelige
resultat.
(Det er jo ikke en tilfældighed at jeg hedder Ole

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : waal

Dato : 22-06-06 20:52

> [...]
> resultat.
> (Det er jo ikke en tilfældighed at jeg hedder Ole

Hvis du kan få fat i midtersøjlen fra et gammelt Velbon stativ så skal den
blot skæres i den rigtige længde. Der er gevind i toppen og diameteren er
22mm, det samme som et nymodens cykelstyr. Et gummigreb købes hos
cykelsmeden for en ti'er og en ekstra luxus kan tilføjes i form af et lille
kuglehoved.

Michael

Fra : HpeA

Dato : 22-06-06 20:09

"Ole Hetland" skrev i en meddelelse

> Iøvrigt er det for dårligt, at sådan et greb ikke findes.

Hvis du får lavet en håndvenlig og brugbar prototype, så kan jeg sikkert
støbe den i alu ( Til materiale-pris / og kolde hånd-pils ). Så har du da
noget lidt mere stabilt og tillidsvækkende materiale.
Jeg så på et tidspunkt et produkt brugt til håndtag på ketchere, cykler
eller andre steder der skulle være brug for -"godt greb om tingene ". Det
var et materiale man lage i varmt vand, såtte på der hvor det skulle bruges
og så tog man på det sådan som man nu skulle holde, og så efter et par
minutter beholdte det formen indtil det igen blev lagt i varmt vand. Kunne
fåes i forskl. dia metere ( ud / indvend. ). Kan bare ikke komme på hvad
det hed, men prøv at spørge i en sportsforretning

> Måske var der grundlag for en nicheproduktion her.

Kunne der være noget om

MvH.

Hp

Fra : Ole Hetland

Dato : 22-06-06 20:43

HpeA wrote:

> [...]
> igen blev lagt i varmt vand. Kunne fåes i forskl. dia metere ( ud /
> indvend. ). Kan bare ikke komme på hvad det hed, men prøv at spørge i

Ja Hp
Der findes en type gips, der anvendes af tandlæger til at tage aftryk af
tænder.
Det stivner på få minutter, og det kan bruge til en støbeform.
Jeg ved ikke hvad det hedder.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : HpeA

Dato : 22-06-06 21:11

> [...]
> tænder.
> Det stivner på få minutter, og det kan bruge til en støbeform.

Det var nu ikke gibs, men en type gummi/neopren som var mimic ( Husker til
det det lære noget nyt ). Det er blevet sent på aftenen og det er snart
sengetid, men jeg kommer nok på det hvad det hed i løbet af en dag eller to,
eller osse findes der nogen der er bedre til google end lige mig .
Men det kunne kun give bedre komfort på din endlige løsning på et
objek.greb.

Mvh.

Hp

Fra : HpeA

Dato : 22-06-06 21:22

Jeg sagde jo jeg var træt

Glemte at nævne at dette grebmateriale er til at sætte uden på andet stabilt
material såsom ketchere, cykelstyr og lign !.

Hp * Gab mand *

Fra : Jan Damkjær

Dato : 22-06-06 12:00

> Til nogle typer, til andre typer er det ubrugeligt og indtil videre er
> håndtagets egenskaber ukendt. Dit "råd" kan koste et objektiv og et
> kamerahus.

i så fald skal man være usædvanlig god til at smøre det ud over alt. Man
behøver strengttaget ikke få epoxyen i forbindelse med fotogrej før det er
størknet men.....

Fra : waal

Dato : 22-06-06 12:17

"Jan Damkjær" <jdd@XXskivets.dk> skrev i en meddelelse

> i så fald skal man være usædvanlig god til at smøre det ud over alt. Man
> behøver strengttaget ikke få epoxyen i forbindelse med fotogrej før det er
> størknet men.....

Hvad har en limning der ikke holder med udsmøring at gøre ?? Det der koster
er kameraets kontakt med asfalten efter det frie fald fra halvanden meters
højde

Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 22-06-06 22:50

I hele jeres diskution, glemmer i at tage hensyn til at objektivet skal
hvile på hånden på en god og stabil måde. Den bedste metode er, at holde
albuen ind på brystet og så hvile objektivet i håndfladen. Det tillader
så også at man kan betjene objektivets funktioner, hvilket et vertikalt
greb (som man aktivt skal holde om) ikke gør. Det er også¨sansynligt at
man får ondt i hånden af at holde på grebet, med mindre det er udformet
sådan at vægten hviler naturligt på håndroden.

Jeg tvilver på at det virker.

Lav istedet en lille pude, som ligger under den stativfod der er på
objektivet i forvejen, så du bare gør den lidt blødere.

--M

Fra : HKJ

Dato : 23-06-06 05:25

Michael Holm wrote:
> Lav istedet en lille pude, som ligger under den stativfod der er på
> objektivet i forvejen, så du bare gør den lidt blødere.

Eller drej stativfoden op på side af objektivet og hold direkter på
objektivet.

Fra : waal

Dato : 23-06-06 09:05

"Michael Holm" <MichaelHolm@thismaildontwork.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>også at man kan betjene objektivets funktioner, hvilket et vertikalt greb
>(som man aktivt skal holde om) ikke gør.

Hvis du læser mit første indlæg i tråden ses følgende passage

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-06-06 10:46

waal wrote:
> "Du kunne også forsøge at fremstille (støbe
> eller dreje) en "ergonomisk kugle" der passer i din venstre
> håndflade.Jeg kan muligvis finde en stump 1/4" gevindstang i
> rodekassen"

Jeg har nu samlet prototypen.
Jeg har valgt en horisontal løsning, så egner det sig bedre til at bære det
hele i.
Håndtaget er 22mm, så der kan godt sættes et cykelhåndtag på.
Man kan kun købe et sæt, og det vil de have 70 kr. for.
(Måske kommer jeg forbi en cykel med lidt løst håndtag en dag.

Se prototypen her: www.bredeole.dk/greb-2.htm

Tak for den inspiration jeg fået fra alle jer.

Med venlig hilsen
Firmaet "Oles håndtag"
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Per Bau

Dato : 23-06-06 11:01

"Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> wrote in message
> Se prototypen her: www.bredeole.dk/greb-2.htm

Kunne du ikke have brugt en sådan?
http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-12,GGLD:en&q=Voigtlander%20Bottom%20Grip%20A%20&sa=N&tab=wi

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : waal

Dato : 23-06-06 11:37

"Per Bau" <perbau@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> "Ole Hetland" <ole.hetland@ingenspamget2net.dk> wrote in message

> [...]

Svaret på nonnens bøn

Michael

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-06-06 12:11

Per Bau wrote:

> Kunne du ikke have brugt en sådan?
> http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2004-12,GGLD:en&q=Voigtlander%20Bottom%20Grip%20A%20&sa=N&tab=wi

Ikke noget dårligt bud Per.
Utroligt hvad der alligevel kan findes frem på nettet.
Jeg tror jeg dropper det firma

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : waal

Dato : 23-06-06 13:26

> Ikke noget dårligt bud Per.
> Utroligt hvad der alligevel kan findes frem på nettet.
> Jeg tror jeg dropper det firma

Men findes det i Danmark ?

Den danske fotobranche mener ikke (mere) at der er et marked for særlige
kontraptioner

mvh
Michael

Fra : waal

Dato : 23-06-06 11:32

> [...]
> Man kan kun købe et sæt, og det vil de have 70 kr. for.
> (Måske kommer jeg forbi en cykel med lidt løst håndtag en dag.

Jeg har sendt dig en mail

Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-06-06 13:34

> [...]
> til at holde i, men den er jo ikke ligefrem "håndvenlig".
> Findes der ikke et håndgreb til den type objektiver, eller skal man selv

Hej Ole,
Med denne 300mm og også min 70-200mm f/2.8, som vejer næsten det samme, så
afmonterer jeg stativholderen og holder direkte på objektivet. Det finder
jeg er den bedste metode. Hvis jeg så skal have den på stativ, ja så er det
jo nemt at sætte den på igen. Jeg går ud fra at der er klar over at du bare
skal løsne skruen og dreje stativholderen og så kan den tages af.
Mvh,
Hans

Fra : Ole Hetland

Dato : 23-06-06 18:16

> [...]
> det jo nemt at sætte den på igen. Jeg går ud fra at der er klar over at du
> bare skal løsne skruen og dreje stativholderen og så kan den tages af.

Hej Hans
Det er slet ikke usandsynligt, at du har helt ret.
Mit selvkonstruerede er jeg heller ikke helt tilfreds med.
Jeg ved godt hvordan man fjerner ringen og stativholderen - men godt du
spørger.
Jeg skal sent glemme, hvordan jeg søgte efter en modlysblænde til min 300mm,
indtil en venlig sjæl fortalte mig, at modlysblænden skam var indbygget på
det optik. Jeg skulle bare trække i røret.
Hvor svært kan det være?

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-06-06 15:46

Ole Hetland skrev i 449963bf$0$12606$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
dette:
> [...]
> stativ til at holde i, men den er jo ikke ligefrem "håndvenlig".
> Findes der ikke et håndgreb til den type objektiver, eller skal man

Har her i 32 graders varme ikke energi til at læse hele tråden, så mit råd
er måske nævnt: Jeg har et glimrende lille bordstativ, der sammenklappet
fungerer fint som håndtag (pistolgreb er det vel først, hvis 'aftrækkeren'
føres med ned i håndgrebet.

vh
Jan
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-06-06 18:38

Ole Hetland wrote:
> [...]
> stativ til at holde i, men den er jo ikke ligefrem "håndvenlig".
> Findes der ikke et håndgreb til den type objektiver, eller skal man selv

Jeg har et ca 30 år gammelt skuldergreb, som jeg brugte indtil for ca 25
år siden. Det kan godt blive til salg til en bahagelig pris. Hvor i landet?

-jeg vil eftersøge det i kælderen og lægget et billede fram.

Bo //