Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rensesticks/swabs/wands eller hvad de hedd~
Fra : Nicolai

Dato : 12-06-06 14:43

Hej i gruppen

Når man kigger tilbage i forbindelse med rensning af spejl og sensor, så kan
man bl. a. finde dem her:

http://www.micro-tools.com/Merchant2/merchant.mvc?LTPLanguage=EN&Screen=PROD&Product_Code=SW1&Store_Code=MTE

Men jeg kan ikke se hvad hovedet er lavet af?

Og hvad er de andre af den slags pinde lavet af, vel ikke bare bomuld?

Ville blød filt være i orden til at rense spejl og sensor med?

Nicolai

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-06-06 07:27

Nicolai skrev:

> Ville blød filt være i orden til at rense spejl og sensor med?

Du skal ikke røre ved spejlet. Støv på spejlet
kan hverken ses i søgeren eller på billedet.
Spejlet er overfladecoated og tåler stort
set ingenting. Du kan nemt komme til at gnigge
belægningen af.
Til rensning af sensoren er det midre væsentlig
hvad vatpinden er lavet af. Den skal dog kunne
tåle den rensevæske som bruges til rengøringen.
Hvis rensevæsken opløser bindemidlet i vatpinden,
får du en belægning som er uhyggelig svær at få
af igen.
Selvom det er dyrere vil jeg anbefale at du køber
tingene i et sæt, hvor fabrikanten står inde for
kvaliteten.
Hother har et produkt der virker: 33931397.

Peter Schrøder

Fra : Nicolai

Dato : 13-06-06 13:48

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Du skal ikke røre ved spejlet. Støv på spejlet
> kan hverken ses i søgeren eller på billedet.

Så har jeg misforstået hvad spejlet er. Når jeg har mit kamera (350D), så
sidder der en skrå glasplade og oppe over den, søgeren, - men inde bag den
skrå glasplade, er det spejlet elelr sensoren? Det må være sensoren så. For
der havde jeg et støvkorn siddende på, som kunne ses på hvert et billede mod
himlen.

> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder

Nicolai

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-06-06 13:56

Nicolai skrev:

> [...]
> må være sensoren så. For der havde jeg et støvkorn siddende på, som
> kunne ses på hvert et billede mod himlen.

Jeps. Den skrå er spejlet. Når du kigger ind i
spejlet forfra, med objektivet afmonteret, kan du
se et spejlbillede af matskiven. Hverken selve
spejlet eller matskiven bør berøres med mindre
det absolut ikke kan undgåes. Bagved spejlet sidder
spaltelukkeren og bagved spaltelukkeren sidde sensoren.
For at komme til sensoren skal du altså ha' klappet
spejlet op og åbnet spaltelukkeren. Pas på at det klapper
i igen, du kan beskadige begge dele.
Kameraet kan antagelig fastlåses i spejl op/lukker åben
position.

Peter Schrøder

Fra : Nicolai

Dato : 13-06-06 14:03

> Kameraet kan antagelig fastlåses i spejl op/lukker åben
> position.

Ja, det kan det. Og tak for forklaringen.

> Med venlig hilsen
> Peter Schrøder

Nicolai

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-06-06 14:19

Nicolai skrev:

> Ja, det kan det. Og tak for forklaringen.

Velbekomme
Jeg kan iøvrigt tilslutte mig E.M.'s råd om
kun at gøre det i absolut nødstilfælde. Man kan snildt
lave mere skidt i stedet.
Husk i øvrigt at et støvkorn øverste til højre
på billedet sidder nederst til venstre på sensoren.

Peter Schrøder

Fra : E.M.

Dato : 13-06-06 14:08

> [...]
> skrå glasplade, er det spejlet elelr sensoren? Det må være sensoren så.
> For der havde jeg et støvkorn siddende på, som kunne ses på hvert et

Den skrå glasplade er spejlet, det støvkorn du omtaler har siddet på
sensoren, eller rettere på det filter der sidder foran sensoren.

Jeg ville i første omgang ikke begynde med diverse swaps og kemi, det skal
man kun bruge hvis alt andet ikke virker, næste gang så prøv at puste på
sensoren med en øresprøjte fra apoteket, det kan i langt de fleste tilfælde
gøre det, jeg har aldrig brugt andet og det virker, men husk at vende
åbningen på kameraet nedad mens du gør det, og husk for guds skyld at have
batteriet fuldt opladet så lukkeren ikke klapper i mens du har sprøjten
derinde, sker det kan du godt vinke farvel til det kamera.

Mvh. E.M.

Fra : Nicolai

Dato : 13-06-06 14:58

"E.M." <em@dbmail.dk> wrote in message

> Den skrå glasplade er spejlet, det støvkorn du omtaler har siddet på
> sensoren, eller rettere på det filter der sidder foran sensoren.

Ja, man lærer hele tiden. :)

> [...]
> at have batteriet fuldt opladet så lukkeren ikke klapper i mens du har
> sprøjten derinde, sker det kan du godt vinke farvel til det kamera.

Nu har jeg et batterigreb til den, så jeg har heldigvis masser af strøm. Nu
er jeg desværre ikke den type som har alt for meget tålmodighed, og da det
støvkorn drillede så var jeg ved at blive så irriteret at jeg var ved at
sælge det. Hehe. Men nu har jeg bestilt en blæsebold og et rensesæt, som ja,
kun bruger hvis det bolden ikke afhjælper problemet.

> Mvh. E.M.

Nicolai

Fra : Ole Hetland

Dato : 15-06-06 21:01

Nicolai wrote:
> Hej i gruppen
>
> Når man kigger tilbage i forbindelse med rensning af spejl og sensor,
> [...]

Jeg tror, at man godt kan spare alt det bras der udbydes.
Selv bruger jeg en blød mårhårspendsel - sådan en man bruger til
akvarelmaling - og det fungere udmærket.
Jeg er stærkt nærsynet, så når jeg tager brillerne af, så kan jeg tydeligt
se de små støvpartikler, og få børstet dem væk.
Man kan også bruge en læselup - hvis man er normaltsynet.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk