Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
tips til koncertbilleder?
Fra : michael bs

Dato : 08-06-06 10:42

Jeg skal tage fotos til en koncert på hofteatret i aften med "de 3 kongelige
sopraner".
Jeg har aldrig prøvet den slags før og er lidt i tvivl om hvordan jeg skal
gribe det an mht blitz eller ej, ISO, exponering osv og ville gerne have
nogle tommelfingerregler/tips fra erfarne folk, der har prøvet
koncertsituationer før. Sangerne står oppe på en scene og der er sat prof
lys. jeg har mulighed for at bevæge mig lidt rundt på gangene i
publikumsrummet. Altså forskellig afstande.

Jeg skal indvie mit spritnye canon eos 5d (dvs mulighed for høj ISO med lav
støj)
Objektiverne er:
canon ef 135L f2.0, 70-200L 4.0, 17-40L 4.0, 50mm 1.4, Tamron 28-75
2.8, blitz: canon speedlite 420.

Nogen gode råd?
Hvordan ville I gribe det an?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-06 10:54

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in
message news:4487f0ec$0$27574$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> lav støj)
> Objektiverne er:
> canon ef 135L f2.0, 70-200L 4.0, 17-40L 4.0, 50mm 1.4, Tamron 28-75

Jeg tog billeder af http://www.pbase.com/hkruse/statskundskabsrevy_2006,
hvor min datter optrådte. Det var uden blitz, 5D og alle med 70-200 f/2.8L
IS og ISO 800-1250. Tog også billeder af optræden i Shanghai sidste år med
20D og 70-200 f/4L og ISO 1600, igen uden blitz. I begge tilfælde var jeg på
så stor afstand at en 70-200 var nødvendig.
Mvh, Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 08-06-06 11:04

> [...]
> år med 20D og 70-200 f/4L og ISO 1600, igen uden blitz. I begge tilfælde
> var jeg på så stor afstand at en 70-200 var nødvendig.

Takker. Ser meget brugbart ud
Jeg går ud fra at det var konsekvent Av og fuld blændeåbning og at du så
styrede tilstrækkelig lukkerhastighed vha ISO indstilling?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-06 11:16

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> wrote in
message news:4487f630$0$27517$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Jeg går ud fra at det var konsekvent Av og fuld blændeåbning og at du så
> styrede tilstrækkelig lukkerhastighed vha ISO indstilling?

Husker det ikke helt, men er rimelig sikker på at det var Av på f/2.8 og som
du siger justerede jeg ISO ift. lukkertiden. Egentlig synes jeg der mangler
en feature, så man kunne fortælle det glimrende kamera, at på Av f/2.8
ønsker jeg minimum lukkerhastighed på fe.eks. 1/125s og så bede kameraet om
at justere ISO automatisk så dette er overholdt, samt automatisk override
hvis ISO kommer højere end max ISO (valgt med custom functions 100-1600
eller extended). Jeg synes det ville være fedt, hvis man virkelig kunne
udnytte at det faktisk er en computer, der sidder inde i det kamera! Men
kamerakonstruktører tænker nok ikke sådan, ihvertfald ikke Canon's
Mvh, Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 08-06-06 11:56

> [...]
> man virkelig kunne udnytte at det faktisk er en computer, der sidder inde
> i det kamera! Men kamerakonstruktører tænker nok ikke sådan, ihvertfald
Ja det kunne være en god funktion.
Må jeg spørge om du bruger picture styles til noget?
Er det ikke omsonst, når man alligevel laver postprocessering på billedet?
Og så er man vel tvunget til at bruge DPP eller Zoombrowser til
rawkoverteringen?
Eller findes der en måde at loade 5d's picture styles over i ACR (ps cs2)?
Har du haft problemer med støv på sensoren?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-06 12:09

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> wrote in
message news:44880234$0$27596$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det kunne være en god funktion.
> Må jeg spørge om du bruger picture styles til noget?

Nej

> Er det ikke omsonst, når man alligevel laver postprocessering på billedet?

Det er vel til folk, som tager jpg og gerne vil have rimeligt printfærdige
billeder direkte fra kameraet.

> Og så er man vel tvunget til at bruge DPP eller Zoombrowser til
> rawkoverteringen?
> Eller findes der en måde at loade 5d's picture styles over i ACR (ps cs2)?

Har ikke undersøgt det.

> Har du haft problemer med støv på sensoren?

Ikke mere end på de andre dslr kameraer har eller har haft. I nogle tilfælde
kan jeg blæse det væk med en øresprøjte i andre tilfælde må jeg frem med
pedpads og rensevæske. Det sker vel en gang hver anden måned at jeg direkte
renser sensoren.

Iøvrigt tillykke med anskaffelsen. Den bliver du sikkert tilfreds med,
selvom man jo altid vil/kan ønske sig mere
Mvh, Hans

Fra : michael bs

Dato : 08-06-06 13:04

> Iøvrigt tillykke med anskaffelsen. Den bliver du sikkert tilfreds med,
> selvom man jo altid vil/kan ønske sig mere
> Mvh, Hans

Jeg er allerede meeeget tilfreds...virker lovende..super billedkvalitet.
Det er i øvrigt bla a din "skyld" at jeg har ruineret mig selv med
anskaffelsen. Tog du bare ikke så fantastiske billeder...*suk*
var ellers nogenlunde tilfreds med 350d indtil du ødelagde det.

Kan lige berette mine kvaler med indkøb af 5d: jeg købtle en demomodel fra
en fyr på ebay.de. Da pakken kom var den blevet åbnet og kameraet var pist
væk... Heldigvis tjekkede jeg pakken med fragtmanden som vidne og heldigvis
var forsendelsen forsikret, så nu venter jeg på at sagen går sin gang med
forsikringsselskabet. Det skulle tage 4-6 uger og nu er vi på 6. uge, så jeg
kan kun folde hænderne og vente.

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-06 19:13

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:44881244$0$27542$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> anskaffelsen. Tog du bare ikke så fantastiske billeder...*suk*
> var ellers nogenlunde tilfreds med 350d indtil du ødelagde det.

Hehe, det er jeg da ked af at høre Så må vi nogle skud.

Der var du vist heldig...

Mvh, Hans

Fra : Peter Rongsted

Dato : 08-06-06 15:57

On Thu, 8 Jun 2006 12:16:11 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>udnytte at det faktisk er en computer, der sidder inde i det kamera! Men
>kamerakonstruktører tænker nok ikke sådan, ihvertfald ikke Canon's

Ikke at det skal være en mærkekrig, men Nikon D200 har netop sådan en
Auto ISO.

Man kan sætte en min. lukkertid og en max. ISO. Hvis lukkertiden
kommer under min. lukkertid skrues der automatisk op for ISO som dog
ikke går højere end den instillede max. ISO. Man kan stadig sætte en
grund ISO, som kameraet ikke går under, med mindre lukkertiden skal
under 1/8000.

Auto ISO virker iøvrigt på samme måde i det nye D2Xs. Og nok også i
D2X, når (hvis) der kommer en ny firmware.

Det er en rigtigt god funktion, så mon ikke de andre mærker kommer med
noget tilsvarendende i kommende modeller?

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-06-06 16:57

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er en rigtigt god funktion, så mon ikke de andre mærker kommer med
> noget tilsvarendende i kommende modeller?

Jeg havde hørt om Auto ISO, men var ikke klar over at den virkede sådan. Det
er jo lige hvad jeg gerne så. Ja, som så ofte før bemærket en Nikon med
Canon sensor i ville være en killer kombi. Man kunne tænke sig en del
varianter af en sådan funktion og ja, Canon kommer måske også med en sådan
og hvis det var en firmware update til en 5D ville det jo være perfekt.
.....tror nu ikke det sker, da Canon er god til at opmuntre til opgraderinger

mvh, Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-06 10:57

"michael bs"
> [...]
> støj)
> Objektiverne er:
> canon ef 135L f2.0, 70-200L 4.0, 17-40L 4.0, 50mm 1.4, Tamron 28-75

Tror 135'ern vil være det perfekte valg, evt med 17-40 i lommen til special
effekt wide og off stage situations billeder - Ingen flash under koncerten, men
måske til før og efter situations billeder. 5D ser ud til at klare iso 1600 med
glans, så hvis du har brug for det, heller et skarpt billede med en anelse støj,
en et rystet billede (som effekt kan rystede billeder være interessante).
Skyd RAW og skyd ofte, held og lykke. -max-

Fra : Michaelbs

Dato : 08-06-06 11:59

> [...]
> en et rystet billede (som effekt kan rystede billeder være interessante).
> Skyd RAW og skyd ofte, held og lykke. -max-

Tak for rådet. Tror du har ret..og så med 50mm 1.4 i baghånden (som jens B
foreslår), skulle man være dækket godt ind.

Men det ville self være lækkert hvis 70-200L f4 var lysstærk nok... er det
mon udelukket?

mvh Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-06 12:25

"Michaelbs"

> [...]
> foreslår), skulle man være dækket godt ind.
>
> Men det ville self være lækkert hvis 70-200L f4 var lysstærk nok... er det

Jeg kender ikke 70-200'ern, men hvis du har en fotovest så stik osse
den i lommen og prøv, og meld endelig tilbage hvad der fungerer.
135'ern er så skarp det næsten gør ondt og med 12mp er der jo noget
at skære af.. Jeg ville nu stadig foretrække vidvinkel zoomen frem for
50'ern, det er en helt anden slags billeder du kan lave med den, men så
er jeg jo også en vidvinkel freak..)-max-

Fra : Thomas Kjær

Dato : 08-06-06 13:05

On 2006-06-08, -max- <ma22x3@hotmail.com> wrote:
> Jeg ville nu stadig foretrække vidvinkel zoomen frem for 50'ern, det
> er en helt anden slags billeder du kan lave med den, men så er jeg jo
> også en vidvinkel freak..)-max-

Umiddelbart vil jeg tro han har nok i 28-75'eren på et 5D.

Det her billede er taget fra scenekanten ved 24mm (24-70 på et 1Ds);

http://lnx.dk/photos/2006/0602/2/F28W0427.jpg

Jeg vil tro der har været 1½ meter ind til bordet fra kanten.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : ;o\)-max-

Dato : 08-06-06 13:10

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse news:slrne8g4ig.rja.tk@irq.dk...

> [...]
>
> http://lnx.dk/photos/2006/0602/2/F28W0427.jpg
>
> Jeg vil tro der har været 1½ meter ind til bordet fra kanten.

Du har sefølig ret - jeg overså den optik, undrede mig også over
du nævnte den tidligere, hehe, den vil være helt perfekt..-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-06-06 11:18

In news:4487f0ec$0$27574$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
michael bs <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

> Hvordan ville I gribe det an?

ISO 1600 + EF 135mm f/2L pivåben. 50mm f/1.4 i baglommen (husk at blænde den
den til mindst f/2). Flash er no-no!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 08-06-06 12:07

On 2006-06-08, michael bs wrote:

> Jeg skal tage fotos til en koncert på hofteatret i aften med "de 3
> kongelige sopraner".
[..]
> Objektiverne er:
> canon ef 135L f2.0, 70-200L 4.0, 17-40L 4.0, 50mm 1.4, Tamron 28-75
> 2.8, blitz: canon speedlite 420.
>
> Nogen gode råd?
> Hvordan ville I gribe det an?

Du bør aldrig bruge blitz til den slags. Jeg vil anbefale dig at du i
stedet bruger spot-metering til at få en initiel læsning af lyset,
skyder et billede eller to for at se om det er ordentligt belyst og så
kører M derefter. Jeg tvivler på det er et show hvor lyset skifter ret
meget i styrke så derfor M.

Mht. optik, så vil jeg sige 28-75, 135 og 70-200. Det vil være optimalt
at bruge 135'eren hvor du kan komme til det, men for at kunne få nogle
lidt mere spændende billeder og også have lidt nemmere ved at få mere
end een person med på billedet vil jeg sige du skal have alle 3
objektiver med - dvs. hvis du altså har en smart måde at transportere
dem på og nemt kan skifte imellem dem.

Lyset er sikkert forholdsvist kraftigt til sådan et arrangement, så jeg
ville nok prøve at holde lukketiden på omkring 1/250s.

Som Max også siger - skyd meget, ofte, og allerhelst i RAW.

God fornøjelse!

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : aon

Dato : 08-06-06 14:56

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> skrev i en
meddelelse news:4487f0ec$0$27574$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> lav støj)
> Objektiverne er:
> canon ef 135L f2.0, 70-200L 4.0, 17-40L 4.0, 50mm 1.4, Tamron 28-75

Hej Michael

Jeg ville vælge 135 eren og så Tamron 28-75, nemt og bekvemt .o)

mvh
aon