Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kalibrering af skærm via Photoshop
Fra : 7c

Dato : 07-06-06 16:54

Jeg har skrevet dette indlæg i formiddags uden at det er dukket op, så jeg
prøver lige igen.

Jeg har oplevet forskelle på mine billeder når jeg ser dem på en anden skærm
end min egen. Det skyldes - har jeg fået at vide - at min skærm ikke er
ordenligt kalibreret. Jeg har hørt at der i Photoshop skulle være
kalibreringsværktøj
til at fixe dette. Spørgsmålet er bare...hvor i Photoshop?

Vh.
Søren

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 07-06-06 16:59

"7c" <speax@SLETDETTEspeax.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har skrevet dette indlæg i formiddags uden at det er dukket op, så jeg
kan du så se Ib´s svar kl. 15,06 ?
/ad

Fra : Arne J. Nielsen

Dato : 07-06-06 18:25

> Spørgsmålet er bare...hvor i Photoshop?

Programmet hedder Adobe Gamma, jeg mener ikke at det kan startes fra
Photoshop, du kan finde det i windows kontronpanel, eller hvis du vil søge
efter det, hedder filen Adobe Gamma Loader.exe, på min maskine ligger den i
C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Calibration

Arne

Fra : 7c

Dato : 07-06-06 21:12

> [...]
> efter det, hedder filen Adobe Gamma Loader.exe, på min maskine ligger den
> i C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Calibration

Tak Arne!

Vh.
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-06 21:16

Arne J. Nielsen <a.j.nielsen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> efter det, hedder filen Adobe Gamma Loader.exe, på min maskine ligger den i
> C:\Programmer\Fælles filer\Adobe\Calibration

og komplet ubrugeligt. Køb en Display kalibrator (f.eks. EyeOne display
2) og går det ordentligt istedet ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : 7c

Dato : 07-06-06 22:14

> og komplet ubrugeligt. Køb en Display kalibrator (f.eks. EyeOne display
> 2) og går det ordentligt istedet ...
>
> /thomas

Er der ikke noget freeware der kan gøre arbejdet bedre?

Vh.
Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-06-06 22:40

7c <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote:

> Er der ikke noget freeware der kan gøre arbejdet bedre?

En kalibrator er en hardware enhed du sætter på skærmen.

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : 7c

Dato : 07-06-06 23:09

> En kalibrator er en hardware enhed du sætter på skærmen.
>
> /thomas

Man lære noget hver dag

Vh.
Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-06-06 08:47

In news:1hgl1rt.o4qctaer66psN%thomas_lists@elements.dk,
Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> og komplet ubrugeligt.

Vel er den ej. I forhold til slet ikke at kalibrere, er den fremragende.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-06-06 15:17

On Thu, 8 Jun 2006 09:47:13 +0200, Jens Bruun skrev om adobe gamma:

> Vel er den ej. I forhold til slet ikke at kalibrere, er den fremragende.

Enig. Jeg tror gerne at en hardwaredims er bedre. Men også dyr.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-06-06 15:53

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Enig. Jeg tror gerne at en hardwaredims er bedre. Men også dyr.

ca. 1600 ex. moms på Computerstore (postordre priser)

Eller 2.395 for en Eye One Display 2

Det synes jeg ikke er dyrt i forhold til at du ved hvordan dine billede
ser ud i "virkeligheden"

/thomas
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-06-06 08:44

In news:4486f6b4$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
7c <speax@SLETDETTEspeax.dk> wrote:

> Jeg har oplevet forskelle på mine billeder når jeg ser dem på en
> anden skærm end min egen. Det skyldes - har jeg fået at vide - at min
> skærm ikke er ordenligt kalibreret.

Så har du fået noget forkert at vide. Man kan kalibrere skærme, så de under
bestemte lysforhold viser samme farver. Selvom du kalibrerer din skærm, er
det langt fra ensbetydende med, at dine billeder ser ud på samme måde, når
de vises på en anden skærm, med mindre den anden skærm er kalibreret på
samme måde og under samme forhold.

Kalibrering er rigtig godt, hvis du vil sikre dig ensartet udseende på
f.eks. skærm og printer.

> Jeg har hørt at der i Photoshop
> skulle være kalibreringsværktøj
> til at fixe dette. Spørgsmålet er bare...hvor i Photoshop?

I Kontrolpanel, Adobe Gamma.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bruno Svendsen

Dato : 08-06-06 11:26

Du skal ind i kontrolpanelet der ligger en adobe gamma til at kalibrere din
skærm med

Bruno