Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor objektiv til d70s
Fra : M. Pedersen

Dato : 07-06-06 11:12

Hejsa!

Jeg har erhvervet mig et nikon d70s og står nu og gerne vil købe et andet
objektiv.

Mit primære formål er at tage natur og dyrebilleder i skove, marker og enge
men jeg har bare ingen anelse om hvilket jeg skal kigge efter.
Afstanden på motiv og mig vil være fra ca 80 meter og nedefter.

Nikon AF 70/300 f/4.0-5.6 G er et billigt objekiv men hvorfor er det det?
Kan det bruges til formålet eller skal man finde noget andet?

Evt hvis nogen kan foreslå et godt objektiv enten i nikkor eller et andet
mærke.

På forhånd tak

Martin P

Fra : Bo Hellum

Dato : 07-06-06 11:30

"M. Pedersen" <marped11@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Kan det bruges til formålet eller skal man finde noget andet?
>
> Evt hvis nogen kan foreslå et godt objektiv enten i nikkor eller et andet

Det er billigt fordi det er noget bras. Har testet den og var ikke tilfreds.
Hvis du søger noget i den stil, vil jeg helt klart anbefale Sigmas 70-300
mm, 4-5,6 APO. Har den selv, og den er klart bedre end Nikons. Farvemæssigt
er Sigma meget bedre.

Du kan se den her
http://www.fovitech.dk/fotodok/sigma/sigmobj/download/Sigpris.pdf sammen med
alle de andre objektiver fra Sigma.

Bo

Fra : ab©

Dato : 07-06-06 12:38

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du søger noget i den stil, vil jeg helt klart
> anbefale Sigmas 70-300 mm, 4-5,6 APO.
> Har den selv, og den er klart bedre end Nikons.
> Farvemæssigt er Sigma meget bedre.

Ja, eller her:
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3304&navigator=3
(kamerashop.dk kr. 1.868,-). Da jeg blev tilbudt et fordelagtigt køb af
Nikons 300 ED, havde jeg stor besvær med at afgøre, hvilket af de to
objektiver, jeg ville beholde. Sigmaen var klart hurtigst på auto-fokus, men
måske en anelse mindre overbevisende i oplysning og farvegengivelse (så jeg
beholdt Nikon´en), men skulle jeg have købt fra nyt, ville jeg absolut ikke
have været i tvivl til fordel for Sigma´en.

ab©

Fra : M. Pedersen

Dato : 07-06-06 14:11

Tak for svarene.

Nu ved jeg jo godt at jeg har foreslået et objektiv som ligger i den billige
ende.. vil dette sigma 70-300 være et ok objektiv til naturbilleder??

Martin

Fra : Bo Hellum

Dato : 07-06-06 14:42

> [...]
>
> Nu ved jeg jo godt at jeg har foreslået et objektiv som ligger i den
> billige ende.. vil dette sigma 70-300 være et ok objektiv til

Ja, så kort kan det vel siges, men det er ikke et korrekt svar, for det
kommer helt an på dine forventninger og krav. Skal man have så stort et zoom
obj. og det virkelig skal sparke røv, ja så skal man også op med
tegnedrengen. Evt et AFS-Nikkor 70-200mm / 2,8 til en 10-15000. Jeg kan kun
sige at de billeder jeg har taget med min Sigma har været ganske
tilfredsstillende til mine krav.

Et eksempel her http://www.hellums.dk/200406.jpg

Held og lykke med at lede

Fra : M. Pedersen

Dato : 07-06-06 15:17

Hej Bo

Jeg er overbevist. Jeg har ikke de store forventninger da jeg selv er ny
indenfor fotografering og derfor ikke vil investere helt vildt mange penge i
det endnu. Men billedet syntes jeg er så "tæt på" som jeg havde håbet på!!

Senere i livet kan man måske få råd til det dyre grej og så har man måske
lært at håndtere sit kamera på den rigtige måde hvilket jo er det bedste bag
billedet!.

Jeg takker mange gange for svaret og "smagsprøven" :)

Med venlig hilsen

Martin Pedersen

Fra : K

Dato : 07-06-06 16:02

> [...]
> tegnedrengen. Evt et AFS-Nikkor 70-200mm / 2,8 til en 10-15000. Jeg kan
> kun sige at de billeder jeg har taget med min Sigma har været ganske

Nu forventer du sikkert ikke kritik af dit fotografi af duen, men jeg får nu
lyst til at skrive et par ord alligevel.
Jeg synes, der for det første er en form for slør over den.
Dernæst synes jeg ikke, at duen er helt skarp i hovedet, som om der mangler
en anelse mere dybdeskarphed.

Har du flere eksempler?

Mvh.

Fra : Bo Hellum

Dato : 08-06-06 06:36

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> wrote in message
> [...]
> Jeg synes, der for det første er en form for slør over den.
> Dernæst synes jeg ikke, at duen er helt skarp i hovedet, som om der

Hehe, nej jeg forventede skam ikke kritik af mit billede, for så var det
postet i den forkerte gruppe, .

Der er et par stykker mere, godtnok anderledes motiv,men stadig taget med
samme obj.

http://www.hellums.dk/10.jpg
http://www.hellums.dk/11.jpg

Hygge

Bo

Fra : K

Dato : 08-06-06 09:33

> [...]
> postet i den forkerte gruppe, .
>
> Der er et par stykker mere, godtnok anderledes motiv,men stadig taget med

Jamen det ligner jo umiskendeligt et svensker, der har forvildet sig til
Skagen... :0)
Eller er det Frederikshavn?
Nå, men anyway...det er da pæne billeder, men det er måske bare lyset, som
jo er specielt på de kanter, som gør, at de virker diset.
Kan også være min skærm, men andre billeder ser fine ud.
Hvilket blænde og lukkertid er de taget med?

Mvh. J.

Fra : Bo Hellum

Dato : 08-06-06 16:02

> [...]
> Kan også være min skærm, men andre billeder ser fine ud.
> Hvilket blænde og lukkertid er de taget med?

Det er fra Skagen, og lyset er sku mærkeligt heroppe engang imellem, hehe.
Nåh men det ene hvor man ser hele båden er taget med F7.1, og lukkertid
1/800, iso 200. Det andet F5.6, lukkertid 1/1250 og iso 200.