Tjek om det er der i forvejen
Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 15:00

Fra : Jesper H

Dato : 24-08-06 15:33

> $fil = fopen("test.txt", "a");
> fwrite($fil, "$navn - \n");
> fclose($fil);
> -------------------------
> men hvordan kan jeg tjek at ( $navn )
> ikke står i ( test.txt )
> i forvejen ?

Hej Buffy

Du er nok nødt til at åbne filen først og kigge igennem den. Når du
bruger "a" i fopen() åbner du nemlig kun filen til skrivning i
slutningen af den. Hvis du kigger på
http://dk.php.net/manual/da/function.fopen.php
kan du se, at du evt. kan åbne den med 'r+', som åbner filen til
læsning og skrivning, og sætter fil-pointeren i starten af filen. Så
læser du ned gennem filen og undersøger om $navn allerede står der
(f.eks. vha. strstr() eller stristr() ). Hvis ikke, er filpointeren jo
i slutningen af filen, og du kan skrive $navn ind her.

Det skal siges at jeg ikke lige har prøvet det efter

Mvh
Jesper
--
http://www.tandklinikken-vesterbro.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 17:54

Jeg prøver lige at åbne den

$handle = fopen("test.txt", "r");
echo $handle;

men så skrive den ( Resource id #1 )

hvordan får jeg så ( test.txt ) ind i ( $handle ) ?

Fra : Jesper H

Dato : 24-08-06 18:19

Buffy (snabel-a) skrev:

> [...]
> echo $handle;
>
> men så skrive den ( Resource id #1 )
>
> hvordan får jeg så ( test.txt ) ind i ( $handle ) ?

Det er fordi $handle kun er et såkaldt handle (håndtag) til filen,
men ikke selve filens indhold. Det er ligesom det handle, du bruger
når du siger $fil = fopen($filnavn, 'a') og efterfølgende frwite($fil
.... osv. For at læse filens indhold skal du altså bruge en funktion
til at læse filen med, når den er åbnet. Denne funktion kunne være
fread(). Prøv at kigge de eksempler, som står her:
http://dk.php.net/manual/da/function.fread.php

Mvh
Jesper
--
http://www.tandklinikken-vesterbro.dk/ , http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 18:30

Nu fik jeg ( test.txt ) ind i ( $str )

$str=file_get_contents("test.txt");
echo $str;

hvordan for jeg den så til at tjek om navnet ( $navn ) er i listen ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-08-06 19:12

Buffy wrote:

> hvordan for jeg den så til at tjek om navnet ( $navn ) er i listen ?

if(strpos($str, $navn)!==false) echo "strengen er der i forvejen";

Men værk opmærksom på at hvis $str = "morgenbrød" og du søger efter
"rød", så får du et positivt svar. Søger du efter hele ord, er det lidt
mere omstændigt. Så er det nemmest med regulære udtryk, regex.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-06 19:24

har lavet den nu og den se ud til at køre : )

$Tjeknavn = "$navn - \n";
$str=file_get_contents("data/$nr.txt");
if(stristr($str, $Tjeknavn) === FALSE) {
$fil = fopen("data/$nr.txt", "a");
fwrite($fil, "$navn - \n");
fclose($fil);
}