Hvordan er det nu lige...
Fra : Dennis Munding

Dato : 23-08-06 20:44

Hej NG!

Hvis jeg har en formular, hvor bruger skriver noget, og jeg så sender
inputtet videre til en anden fil, som ser sådan ud:

<?
$in1 = $_POST['year'];
$in2 = $_POST['month'];
$in3 = $_POST['day'];
$in4 = $_POST['time'];
$in5 = $_POST['event'];

$conn=mysql_connect("SERVER", "USER", "PASS");
mysql_select_db("DATABASE");
if($result=mysql_query("INSERT INTO events (EventYear, EventMonth,
EventDay, EventTime, Event) VALUES ('$in1', '$in2', '$in3', '$in4',
'$in5')"))
{
header ("Location: kal-indhold.php");
} else {
echo "Der er sket en fejl - aktiviteten er IKKE indsat!!";
echo "<a href=\"indsaet.php\">Tilbage</a>";
}
?>

Hvordan er det så lige, at jeg sikrer mig mod injektion?
Jeg mener, at jeg skal bruge "addslashes" og "stripslashes", men jeg må have
gjort noget forkert her:

$in1 = addslashes($_POST['year']);
etc...

For der sker ingenting - hvad gør jeg forkert?
Har læst php.faq, men det blev jeg ikke meget klogere af.... :-/

På forhånd mange tak for hjælpen - et los i den rigtige retning er meget
kærkommen!

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-webdesign.dk/,
http://skovaa-munding.dk/, http://mundings-memorial.dk/,
http://eds-denmark.dk/

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-08-06 10:59

Du kan bruge mysql_real_escape_string()

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-08-06 11:11

On Wed, 23 Aug 2006 21:44:18 +0200, "Dennis Munding" <mail@invalid.dk>
wrote:

>$in1 = addslashes($_POST['year']);
>etc...
>
>For der sker ingenting - hvad gør jeg forkert?

Der sker kun noget, hvis $_POST['year'] rent faktisk indeholder
diverse specialtegn. Hvis der ikke er nogen "farlige" tegn, forbliver
strengen uændret, hvilket er fint nok.

mysql_real_escape_string() kan dog anbefales i stedet for
addslashes(), men det er sekundært, hvis man ikke bruger specielle
tegnsæt. Alternativt et database-API, så behøver man ikke selv fedte
med at escape data.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Jesper H

Dato : 24-08-06 15:59

Dennis Munding skrev:

> [...]
> Har læst php.faq, men det blev jeg ikke meget klogere af.... :-/
>
> På forhånd mange tak for hjælpen - et los i den rigtige retning er meget

Hej Dennis

Som de andre siger, så er det kun "farlige tegn" der bliver escaped,
ikke alle, så at bruge addslashes (el. lign.) på et årstal vil
givetvis ikke lave et anderledes resultat:
addslashes('2006') = 2006
Men dermed ikke sagt at det ikke er en god idé at gøre det, nogle
kunne jo have fundet på at skrive noget andet i årstals-boksen.

Men, det er ikke altid nødvendigt at bruges addslashes, hvis serveren
er sat op til selv at gøre det. Så kan man lave en funktion, der ser
nogenlunde sådan her ud:

<?PHP
function fancy_slashes($streng) {
if (!get_magic_quotes_gpc()) {
return addslashes($streng);
} else {
return $streng;
}
}
?>
og så bruge den når du tager værdier ind:
<?PHP
$in1 = fancy_slashes($_POST['year']);
?>

Så virker scriptet også, når webhotellet pludselig finder på at
ændre deres konfiguration. Du kan se lidt om det her:
http://dk.php.net/manual/da/function.get-magic-quotes-gpc.php

Mvh
Jesper
--
http://www.tandklinikken-vesterbro.dk/ , http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-08-06 18:30

Hej Jesper!
"Jesper H" <jesper.haukrogh@gmail.com> skrev i en meddelelse

[SNIP]

[...]

Nu har jeg prøvet din kode af ved at skrive noget i mit tekst-felt - både
med enkelte (') og dobbelte (") anførelsestegn - men der sker stadig intet.

Hverken når jeg kigger i databasen eller når jeg vil redigere min event -
der udskrives indholdet fra databasen....?

Er der en måde, så jeg kan se, om jeg har gjort det korrekt?

Fra : Jesper H

Dato : 25-08-06 15:37

Dennis Munding skrev:

> [...]
> der udskrives indholdet fra databasen....?
>
> Er der en måde, så jeg kan se, om jeg har gjort det korrekt?

Hej Dennis

Jeg tror nok, at det du har lavet virker. De ekstra slash-es (hedder
det mon det?) som bliver tilføjet bliver IKKE gemt i databasen. De
skal bare sørge for at dit mysql-query ikke bliver ødelagt.

Du kan f.eks. prøve:

$in1 = fancy_slashes($_POST['tekst']); //Forudsat du har et tekstfelt
med navnet tekst, naturligvis
echo $in1;

Hvis der så er backslash foran de "farlige tegn", så virker det. Når
du så tilføjer det til databasen, vil backslash'erne forsvinde, da
MySQL fjerner dem igen (når de ikke er farlige mere).

Mvh
Jesper
--
http://www.tandklinikken-vesterbro.dk , http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-08-06 19:33

Hej Jesper!
[...]

Mange tak!
Hvorfor tænkte jeg ikke lige på at gøre det - det var jo ganske nemt, og jeg
er egentlig godt klar over, at man kan tjekke indholdet på den måde... Doh!

Men jeg var så ikke klar over, at MySQL fjernede backslash'ene, når det blev
indsat i databasen... Så blev jeg også lidt klogere i dag.... Dejligt!