fil opload
Fra : Leonard

Dato : 23-08-06 08:44

Jeg er ved at lave et lille filopload-script, men render imod

upload_max_filesize 2M

som jeg gerne vil hæve til 10M, men hvor gør jeg det smartest og
hvordan?

I php-filen,
eller .htaccess,
eller http.conf på serveren?

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 23-08-06 09:10

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>
>upload_max_filesize 2M
>
>som jeg gerne vil hæve til 10M, men hvor gør jeg det smartest og

fandt selv svaret: i php.ini selvfølgelig.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Leonard

Dato : 23-08-06 09:14

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Jeg er ved at lave et lille filopload-script, men render imod

et nyt problem, da rettighederne på en oploaded fil bliver til at det
kun er ejer, der kan læse og skrive filen.
Jeg vil gerne have rettigheder til at læse filen fra en anden PC på
netværket via Samba, men hvordan skriver jeg det i mit php-script?

Serveren er en linux med apache og php 4.3.8

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-08-06 15:20

On Wed, 23 Aug 2006 10:13:56 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>Jeg vil gerne have rettigheder til at læse filen fra en anden PC på
>netværket via Samba, men hvordan skriver jeg det i mit php-script?

Funktionen chmod() kan sætte rettighederne på filen, så andre brugere
også kan læse (og evt. skrive til) filen.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Leonard

Dato : 23-08-06 15:52

Peter Brodersen <usenet2006@ter.dk> wrote:

>Funktionen chmod() kan sætte rettighederne på filen, så andre brugere
>også kan læse (og evt. skrive til) filen.

Simpelt og ligetil

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Preben

Dato : 24-08-06 09:32

Nah, og så ikke helt alligevel.

Hvis det er din egen maskine kan du selvfølgelig altid rette
permissions, men hvis det ikke er kan du rent faktisk støde ind i problemer.

Mange af de CMS-systemer der findes idag skal kunne skrive til din
mappe, for at lægge filer heri. Dog skal det samtidig bemærkes at
filerne ikke kan slettes efterfølgende med FTP eller hvad der nu anvendes.
Brugeren sættes til PHP/Apache brugeren og ikke ejeren af biblioteket og
den almindelige bruger har ikke rettighed til at ændre permissions. Det
betyder imidlertid at du kan chmod'e filen og give skriverettighed til
gruppen/alle, men dertil giver du også alle andre brugere på serveren
rettighed til at skrive/slette filen.

Et stort problem set rent sikkerhedsmæssigt. Og jeg har endnu ikke
fundet nogen løsning på dette.
Så hvis du ikke selv administrerer serveren, så ville jeg nok passe lidt
på (det lyder det dog til du gør, eftersom du vil kunne hente filerne
over samba)

Mvh / Preben Holm

Fra : Leonard

Dato : 24-08-06 09:47

Preben <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> wrote:

> [...]
>Så hvis du ikke selv administrerer serveren, så ville jeg nok passe lidt
>på (det lyder det dog til du gør, eftersom du vil kunne hente filerne

Det er min egen private server og det er til en midlertidig løsning,
hvor nogen få udvalgte udefra skal kunne aflevere filer til mig.
Der er absolut ingen sikkerhed indbygget i det, men det hele fjernes
igen, forhåbentlig inden nogen opdager at det findes.

--
Leonard
http:/leonard.dk/hjemmeside/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/