Hvordan inkludere man php i en html side?
Fra : Sabrine Mouritsen

Dato : 22-08-06 15:22

Hej alle sammen!

Er det muligt at inkludere php i en html side?
Jeg ved at man kan oprette et php-afsnit midt i, men er det
muligt at oprette et afsnit, hvor man definere en variabel,
afslutte php-afsnittet. Herefter skrive et html stykke, og igen
oprette et php-afsnit hvor man bruger denne variabel?

Hilsen
Sabrine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Asbjørn Lund

Dato : 22-08-06 16:43

Sabrine Mouritsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> afslutte php-afsnittet. Herefter skrive et html stykke, og igen
> oprette et php-afsnit hvor man bruger denne variabel?

Hej,

Ja, det kan man sagtens og det er såmænd ikke så længe siden jeg
selv fandt ud af hvordan.

Lav dit HTML-dokument som du plejer og der hvor du ønsker at
indsætte PHP-kode skriver du:

<?php {din kode} ?>

Du kan indsætte din kode inden i et HTML-element.

F.eks. en tabel:

Jeg håber det kan hjælpe dig

Vh

Asbjørn

Fra : Asbjørn Lund

Dato : 22-08-06 16:47

Asbjørn Lund wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Sabrine Mouritsen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

Rettelses-indlæg - det forrige rummer det samme som dette, men blev
ikke vist korrekt.

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-08-06 18:38

Hej Sabrine!
"Sabrine Mouritsen" <sabirne@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afslutte php-afsnittet. Herefter skrive et html stykke, og igen
> oprette et php-afsnit hvor man bruger denne variabel?

Går ud fra, at du har læst Asbjørns svar - hvis ikke, så gør det, når du har
læst mit svar...

Han har delvist ret:
[CITAT - start]
"Lav dit HTML-dokument som du plejer og der hvor du ønsker at
indsætte PHP-kode skriver du: "
[CITAT - slut]

Det er forkert - dine filer skal hedde *.php i stedet for *.htm(l), ellers
kan du ikke få php-delen til at virke.

Resten af Asbjørns svar er korrekt.

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-webdesign.dk/,
http://skovaa-munding.dk/, http://mundings-memorial.dk/,
http://eds-denmark.dk/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-08-06 21:05

Dennis Munding wrote:
> Det er forkert - dine filer skal hedde *.php i stedet for *.htm(l), ellers
> kan du ikke få php-delen til at virke.

Ja - i de fleste tilfælde - det afhænger dog af hvorledes webserveren er
sat op. Man kan sagnes sætte webserveren til at lade .html (eller for
den sags skyld ".tralala" fortolkes som PHP). Dermed ikke sagt det vil
være optimalt :)

Mvh
JOhan

Fra : Asbjørn Lund

Dato : 23-08-06 17:25

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> [CITAT - slut]
>
> Det er forkert - dine filer skal hedde *.php i stedet for *.htm(l), ellers

Ups, hvor pinligt! Dennis har selvfølgelig ret, og det er flovt, at jeg glemte
at skrive det med. En til mig at huske, når jeg vil hjælpe en anden gang.

Tak for rettelsen, Dennis

Sabrina, jeg håber ikke du nåede at prøve det jeg skrev og så blive frustreret
over, at det ikke virkede.

Det beklager jeg meget og jeg håber, at der ikke er sket nogen skade.

Mange hilsener

Asbørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-08-06 20:46

Sabrine Mouritsen skrev:

> Er det muligt at inkludere php i en html side?

Ja, det er så nemt at man tror det er løgn. Eneste krav er at
filen hedder .php til efternavn. Så kan du blande lige så mange
HTML- og PHP-afsnit du vil.

Noget af HTML'en er det nemmest at skrive direkte, men andet kan
man lade styre af udskriften fra PHP.

> [...]
> afslutte php-afsnittet. Herefter skrive et html stykke, og igen
> oprette et php-afsnit hvor man bruger denne variabel?

Ja. En sæt variabel virker i hele den samme fil - inklusive
eksterne filer som inkluderes (men funktioner har som
udgangspunkt deres egne variable).

--
Bertel