mysql - Textarea, fejl når den gemmer, hjæ~
Fra : Ralle

Dato : 20-08-06 14:08

Hejsa...

jeg har nu fået lavet en fil (med meget hjælp her inde fra!) så
den nu skriver i et textarea hvad der står i tabellen enzolim
inde i databasen.

min kode er inden for _____________________

<form action="gem.php" method="post">

<?

require("./config.php");

// Åbn databasen
aabn_forbindelse_og_vaelgdb();

$site_query = 'SELECT sitename, siteslogan, content FROM
'.$prefix.'';

$site = sql_spoerg_og_faa_svar($site_query);

$sitename = $site[0]['sitename'];

$siteslogan = $site[0]['siteslogan'];

$content = $site[0]['content'];

echo "<input type=\"text\" name=\"sitename\"
value=\"".$sitename."\" size=\"30\" />";

echo "<p>";

echo "<input type=\"text\" name=\"siteslogan\"
value=\"".$siteslogan."\" size=\"30\" />";

echo "<p>";

echo "<input type=\"text\" name=\"content\"
value=\"".$content."\" size=\"30\" />";

echo "<input type=\"submit\" value=\"Skriv!\"/>";

?>

Så det virker fint! men der er problemer når den skal gemme
filen, altså gemme de ny intastede ting!

den fil der skal gemme (updatere) tingene hedder gem.php den ser
således ud:

<?php

require("./config.php");
$sitename = $_POST['sitename'];
$siteslogan = $_POST['siteslogan'];
$content = $_POST['content'];

aabn_forbindelse_og_vaelgdb();

sql_spoerg("UPDATE enzolim SET sitename=$sitename;");
sql_spoerg("UPDATE enzolim SET siteslogan=$siteslogan;");
sql_spoerg("UPDATE enzolim SET content=$content;");

luk_forbindelse();

header("Location: test4.php");

?>

der kommer følgende fejl:

coldent done: UPDATE enzolim SET sitename=test.dk;
The Fail Is: Unknown table 'test' in field list

Nogle der kan hjælpe mig??

Ralle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-08-06 15:19

Hej Ralle

> sql_spoerg("UPDATE enzolim SET sitename=$sitename;");
> sql_spoerg("UPDATE enzolim SET siteslogan=$siteslogan;");
> sql_spoerg("UPDATE enzolim SET content=$content;");

Det her er der et par problemer med. For det første så skal tekststrenge
i mysql "quotes", det er (ligesom i PHP) kun tal man må bruge uden
anførselstegn om, så lad os begynde med at rette den del:

"UPDATE enzolim SET sitename='$sitename';"

Dernæst så vil denne kommando gøre at alle rækker i tabellen enzolim
bliver opdateret til at sitename = $sitename. Normalt ønsker man kun at
en enkelt række skal opdateres, så sæt en WHERE på:

"UPDATE enzolim SET sitename='$sitename' WHERE ID = $retteid;"

(ID formodes at være et tal, derfor ingen anførselstegn om.)

enzolim er 1 tabel, så vi kan lige så godt lave alle tre rettelser på en
gang, når vi nu har fat i tabellen:

"UPDATE enzolim SET sitename='$sitename', siteslogan='$siteslogan',
content='$content' WHERE ID = $retteid;"

Når så der går ged i den, så er det vældigt praktiskt at kunne være
sikker på hvad man egentlig har smidt for en kommando afsted til MySQL.
Det kan du sikre dig sådan her:

$rette_query="UPDATE enzolim SET sitename='$sitename',
siteslogan='$siteslogan', content='$content' WHERE ID = $retteid;";

echo $rette_query;

sql_spoerg($rette_query);

Det giver også mulighed for at du kan klippe queryen ud fra echoet og
sætte den ind i phpmyadmin, så du er helt sikker på at få alle
fejlmeddelelser i fuld udskrift fra MySQL (jeg går ud fra at du har
noget mysql_query(query her)or die(mysql_error()); -lignende i sving
ovre i den sql_spoerg-funktionen, det tyder din fejlmeddelelse i hvert
fald på

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ralle

Dato : 20-08-06 15:34

Jesper Brunholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
> noget mysql_query(query her)or die(mysql_error()); -lignende i sving
> ovre i den sql_spoerg-funktionen, det tyder din fejlmeddelelse i hvert

giver følgende fejl:

UPDATE enzolim SET sitename='test', siteslogan='Sponsored By Ledervejen.dk',
content='Test Test' WHERE ID = ;
coldent done: UPDATE enzolim SET sitename='test', siteslogan='Sponsored By
Ledervejen.dk', content='Test Test' WHERE ID = ;
The Fail Is: You have an error in your SQL syntax. Check the manual that
corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''
at line 2

Fra : Jesper H

Dato : 24-08-06 15:48

Ralle skrev:

> [...]
> corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ''

Hej Ralle

Du har ikke angivet hvilken postering, der skal rettes. Dvs. du skal
have givet en (tal-)værdi i $retteid . Du kan se det på dit
SQL-query:
UPDATE enzolim SET sitename='test', siteslogan='Sponsored By
Ledervejen.dk', content='Test Test' WHERE ID = ;
Læg mærke til den sidste del: WHERE ID =
Det er fordi $retteid er tomt, og SQL forventer at der står en værdi
(tal, streng, et-eller-andet) efter lighedstegnet.

Hvis det stadig ikke virker, skal du måske kigge efter om enzolim har
en kolonne med navnet ID - ellers skal denne oprettes, og du skal nok
sætte den til auto_increment.

Mvh
Jesper
--