ssi og php, sammen.
Fra : gc

Dato : 14-08-06 11:32

Hej

Jeg er ved at lave noget userphp login til min side.
Det virker fint med at logge på, men den side der kommer frem og siger
"velkommen Sven Bent"
SKAL være en php side for at brugeroplysningerne bliver vist.
Jeg bruger ssi/css for at mine menuer og top og bund med på alle siderne.

Hvis jeg kalder følgende kode for "velkommen.php" virker php og mine bruger
oplysninger bliver vist korrekt.
men der er ingen menuer osv.

Hvis jeg kalder koden for "velkommen.shtml" virker min sideopsætning men
linien:

echo "<center><font face='Verdana' size='2' >Welcome
userid=$session[userid]<br><br>You must see your userid here (above)

bliver ikke vist.

Hvordan får jeg det til at spille sammen. ?
/Gert
**********************************
<?php
include "include/session.php";
?>

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
content="fittings,kuglehaner,ventiler,automatdrejning,lynfittings,kompressions
fittings,plast fittings,cnc,slanger,rustfri fittings,koblinger">
CNC Drejning">
<title>TC Maskinfabrik A/S</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/tcm.css">
</head>
<!--#include virtual="/top.htm"-->
<!--#include virtual="/links.htm"-->

<?php
echo "<center><font face='Verdana' size='2' >Welcome
userid=$session[userid]<br><br>You must see your userid here (above)

?>

<!--#include virtual="/bundmenu.htm"-->

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-06 11:49

gc skrev:

> Det virker fint med at logge på, men den side der kommer frem og siger
> "velkommen Sven Bent"
> SKAL være en php side for at brugeroplysningerne bliver vist.

PHP virker kun i filer der hedder .php til efternavn (eller i
stumper der inkluderes i sådanne).

> Jeg bruger ssi/css for at mine menuer og top og bund med på alle siderne.

Jeg ved ikke hvad der skaber dit problem, men hvorfor ikke nøjes
med PHP:

> <!--#include virtual="/top.htm"-->
> <!--#include virtual="/links.htm"-->

include 'top.htm';
include 'links.htm';

--
Bertel

Fra : gc

Dato : 14-08-06 12:16

> Jeg ved ikke hvad der skaber dit problem, men hvorfor ikke nøjes
> med PHP:

> include 'top.htm';
> include 'links.htm';

fordi jeg er lidt grøn
Det ser ud til at kunne virke, men kan man ikke include en fil fra roden.
men kan man kun include en fil der ligger i samme dir eller et underdir til
den fil man includer fra ?
(det virker hvis jeg kopiere top.htm til mit underdir /userlogin hvor også
"velkommen.php" ligger)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-06 12:42

gc skrev:

> Det ser ud til at kunne virke, men kan man ikke include en fil fra roden.

Jo. Man skal bare passe lidt på fordi PHP 'ser' et andet
filsystem end HTML gør.

> men kan man kun include en fil der ligger i samme dir eller et underdir til
> den fil man includer fra ?

Nej ,man kan i virkeligheden inkludere fra en vilkårlig mappe som
man har læseadgang til, men det vil være det nemmeste for dig
indtil videre at lade alle stier referere til startmappen.

> (det virker hvis jeg kopiere top.htm til mit underdir /userlogin hvor også
> "velkommen.php" ligger)

Giver det nogen ulemper? Jeg plejer at samle hele svineriet i én
mappe. Jeg synes at det er dejligt nemt at jeg kun skal skrive
filnavnene og ikke spekulere på noget med sti. Det er også en
fordel hvis jeg flytter hele dynen et helt andet sted hen. Så
virker det med det samme.

Når du har det grundlæggende med PHP på plads, kan du begynde at
boltre dig med forskellige mapper og stier.

--
Bertel

Fra : gc

Dato : 14-08-06 13:11

> [...]
> filnavnene og ikke spekulere på noget med sti. Det er også en
> fordel hvis jeg flytter hele dynen et helt andet sted hen. Så

Måske ikke, jeg flytter det til roden indtil videre.
Tak for hjælpen.

Fra : Geert Lund

Dato : 14-08-06 16:20

gc wrote:

> Det ser ud til at kunne virke, men kan man ikke include en fil fra roden.
> men kan man kun include en fil der ligger i samme dir eller et underdir til
> den fil man includer fra ?

Prøv fx med superglobalen $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] - den indeholder
navnet på roden af dit webscope.

Lav evt. følgende i en php fil for at se hvilke andre variable du har
tilrådighed:

<?php phpinfo(); ?>

Scroll ned i bunden der kan du se dem :)

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-08-06 17:44

gc skrev:
> Det ser ud til at kunne virke, men kan man ikke include en fil fra roden.
> men kan man kun include en fil der ligger i samme dir eller et underdir til
> den fil man includer fra ?

Nej, du kan let include fra biblioteker der er længere ude.

Hvis du fx. har

/index.php # forside
/phpscripts/databaseforbindelse.php
/forum/java/brugerartikler/liste.php

så kan du i liste.php hente databaseforbindelse.php ind med
include('../../../phpscripts/databaseforbindelse.php');

Den forstår ikke "/" som rod-indikation, så man er nødt til at sætte ../
ind for hvert bibliotek.

Jeg håber det her var illustrativt, ellers så spørg igen.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : gc

Dato : 17-08-06 06:40

> [...]
> include('../../../phpscripts/databaseforbindelse.php');
>
> Den forstår ikke "/" som rod-indikation, så man er nødt til at sætte ../

super, det virker. tak