Sortere et Array i tilfældig rækkefølge?
Fra : Jakob Munck

Dato : 13-08-06 14:59

Jeg har et array, som styrer visningen i et galleri (vist i tidligere
spørgsmål) og det hele virker fint. Visningen af billederne er bestemt af at
de sorteres med "sort($a_img);". Men hvis nu jeg ønsker at filerne i dette
array vises i tilfældig rækkefølge, som skifter hver gang jeg reloader
siden, hvad gør jeg så?

<?
$a_img = array();

while($imgfile = readdir($dimg))
if (in_array(strtolower(substr($imgfile,-3)),$allowed_types)) $a_img[] =
$imgfile;

//sortering:
sort($a_img);
?>

Jeg kan ændre sort til rsort, ksort, asort, arsort og krsort, men ingen af
disse skaber en tilfældig rækkefølge.

Er der nogen løsning?

v.h.
Jakob

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-08-06 15:20

> Jeg kan ændre sort til rsort, ksort, asort, arsort og krsort, men ingen af
> disse skaber en tilfældig rækkefølge.
>
> Er der nogen løsning?

ja, jeg fandt den selv. Brug shuffle-funktioen, som sorterer et Array
tilfældigt, som her:

shuffle($a_img);

v.h.
Jakob