Konvertering fra url til lokal servermappe
Fra : Martin Larsen

Dato : 08-08-06 08:54

Hej NG

Findes der en php funktion som kan konvertere en url til en lokal sti på
serveren? (Naturligvis under forudsætning af url'en faktisk peger på
serveren! )

Fx fra

http://minserver.dk/images/image.jpg

til

/usr/home/minserver.dk/images/image.jpg

osv?

I ASP kan man bruger server.mappath() , men jeg kan ikke finde den
tilsvarende i PHP. realpath() dur ikke med url'er.

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-08-06 09:13

Martin Larsen skrev:
> Findes der en php funktion som kan konvertere en url til en lokal sti på
> serveren? (Naturligvis under forudsætning af url'en faktisk peger på
> [...]

Kig på $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] som er en superglobal variabel.
Funktionerne path_info() og parse_url() burde hjælpe dig.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-08-06 09:21

Martin Larsen wrote:
> [...]
>
> I ASP kan man bruger server.mappath() , men jeg kan ikke finde den
> tilsvarende i PHP. realpath() dur ikke med url'er.

Apache har allerede gjort det for dig. Prøv at kigge på

$_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] og $_SERVER['PATH_TRANSLATED']

i http://kortlink.dk/2w55

Men bemærk iøvrigt at det i langt de fleste tilfælde aldrig bør være
nødvendigt at kalde denne slags funktioner. Det er bedre blot at bruge
relative stiangivelser.

Mvh. Michael.

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-08-06 11:11

Michael Zedeler wrote:

> Men bemærk iøvrigt at det i langt de fleste tilfælde aldrig bør være
> nødvendigt at kalde denne slags funktioner. Det er bedre blot at bruge
> relative stiangivelser.

Det er til et script der skal behandle billeder indtastet i en
html-editor i et cms. Nogle gange er billederne indsat som relative
stier, andre gange er det en absolut url.

Hilsen
Martin