Formmail - indhold i mail?
Fra : Martin Ploug

Dato : 07-08-06 19:10

Hej

Jeg har lige fået mailformen fra
http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

til at fungere på min egen side.

Men jeg synes det kunne være lidt fedt, hvis
der i den tilsendte mail blev skrevet følgende:

Navn: det indtastede navn
E-mail: den indtastede e-mail
Emne: det indtastede emne
Besked: den indtastede besked

Det må skulle skrives i forbindelse med

if (@mail("dit.navn@dit_domain.dk", strip_tags($_POST['subject']),
stripslashes(strip_tags($_POST['message'])), $headers))

men jeg er ikke sikker på syntaksen.

Jeg gætter på, at jeg skal skrive noget med

stripslashes(strip_tags($_POST['name'])
stripslashes(strip_tags($_POST['email'])
stripslashes(strip_tags($_POST['subject'])
stripslashes(strip_tags($_POST['message'])

Er det rigtigt, og hvordan får jeg så Navn:,
E-mail:, Emne: og Besked: flettet ind?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Er du udlejer, eller søger du et øvelokale?
www.musiklokaler.dk

www.detour.dk

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-06 19:58

Martin Ploug skrev:

> Men jeg synes det kunne være lidt fedt, hvis
> der i den tilsendte mail blev skrevet følgende:

> [...]

Syntaklsen for mail() er:

   mail(modtageradresse,emnelinje,brødtekst);

eller

   mail(modtageradresse,emnelinje,brødtekst,flere_headere);

Så kan man sådan set bunke alt det man vil, sammen i en
strengvariabel og bruge den som brødtekst. Det kunne f.eks. se
sådan ud:

$modtager='klaus@børge.dk';
$emne='Min nye motorcykel';
$indhold="$besked\n\n$email\n";
mail($modtager,$emne,$indhold);

Man kan også gøre som din opskrift:

if (mail($modtager,$emne,$indhold))
   echo "Mail blev sendt uden problemer.";
else
   echo "Hvad fanden gik der galt?";

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-08-06 20:20

> [...]
>
> Så kan man sådan set bunke alt det man vil, sammen i en
> strengvariabel og bruge den som brødtekst. Det kunne f.eks. se

Hej Bertel

Tak for dit indlæg, men jeg synes ikke helt jeg fik belyst
mit spørgsmål i forhold til det aktuelle script på

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-06 22:48

Martin Ploug skrev:

> Tak for dit indlæg, men jeg synes ikke helt jeg fik belyst
> mit spørgsmål i forhold til det aktuelle script på
> http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

I scriptet er det:

   stripslashes(strip_tags($_POST['message']))

der udgør brødteksten. Dertil kan du bare tilføje alt det du
gider f.eks. sådan her:

stripslashes(strip_tags($_POST['message']))."\nNu kommer der en
masse mere tekst.\n".$kageopskrift." og endnu mere ..."

Det skal bare stå på den tredje plads i kaldet til mail.

Men det du beder om, står jo allerede i mailen (i headerne), så
jeg forstår ikke hvad du egentlig savner.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-08-06 15:54

> [...]
>
> Men det du beder om, står jo allerede i mailen (i headerne), så
> jeg forstår ikke hvad du egentlig savner.

Jeg har

$message = "Navn: ".strip_tags($_POST['name'])."\n";
$message .= "E-mail: ".strip_tags($_POST['email'])."\n";
$message .= "Emne: ".strip_tags($_POST['subject'])."\n\n";
$message .= "Besked:\n".strip_tags($_POST['message'])."\n";

sammen med

if (@mail("info@detour.dk", strip_tags($_POST['subject']),
$message, $headers))

der udskriver

Navn: navn
E-mail: e-mail
Emne: emne
Besked: besked

Nu vil jeg så gerne lige have tilføjet
en overskrift - den står jo ikke i headerne -
til det der bliver skrevet i mailen,
så indholdet bliver sådan her:

Besked via www.domæne.dk (overskrift)

Navn: navn
E-mail: e-mail
Besked: besked

Hilsen Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-06 18:50

Martin Ploug skrev:

> Nu vil jeg så gerne lige have tilføjet
> en overskrift - den står jo ikke i headerne -
> til det der bliver skrevet i mailen,
> så indholdet bliver sådan her:

> Besked via www.domæne.dk (overskrift)

$message="Besked via www.domæne.dk\n\n"
   ."Navn: ".strip_tags($_POST['name'])."\n"
   ."E-mail: ".strip_tags($_POST['email'])."\n"
   ."Emne: ".strip_tags($_POST['subject'])."\n\n"
   ."Besked:\n".strip_tags($_POST['message'])."\n";

Bemærk punktummerne samt at der ikke er semikolon før til
allersidst. Det er én sætning delt ud på flere linjer.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-08-06 19:22

> [...]
>
> Bemærk punktummerne samt at der ikke er semikolon før til
> allersidst. Det er én sætning delt ud på flere linjer.

Mange tak - det virker!

Det var præcist det jeg mente

Nu kunne jeg godt lige tænke mig at gøre overskriften
fed.

Så skal jeg vel på en eller anden måde have strong-tags omkring overskriften
i $message="Besked via www.domæne.dk\n\n"

Men så er det jeg ikke husker, hvordan det gør det.
Er det noget med, at der skal parenteser, citationstegn eller lign. omkring
tag'ene?

Så skal jeg nok holde inde med spørgsmål til dette indlæg

Tak.

Hilsen Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-08-06 19:41

Martin Ploug skrev:

> Mange tak - det virker!

Læg mærke til hvordan du bare kan føje ny tekst til variablen
$message og på den måde skrive lige hvad der passer dig.

> Nu kunne jeg godt lige tænke mig at gøre overskriften
> fed.

Glem det - eller lav det på den måde der er standard i mail,
nemlig *sådan*.

Egentlig fed skrift kan ikke laves i mail - medmindre man pladrer
den til med HTML, og det gør man ikke.

Og hvis man alligevel gør, skal der en masse teknisk krimskrams
til i headerne og tekstdelen.

> Så skal jeg nok holde inde med spørgsmål til dette indlæg

Jeg så faktisk heller at du holdt inde med SPAMfighter som
spammer debatgrupperne.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 08-08-06 19:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> til i headerne og tekstdelen.

> Jeg så faktisk heller at du holdt inde med SPAMfighter som

Ok tak, jeg lader det det blive ved standardteksten.

Jeg er egentligt glad nok for SPAMfighter, men synes dog også
det er irriterende, at de selv spammer.

Hilsen Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Dan Storm

Dato : 07-08-06 20:31

Martin Ploug skrev:
> Navn: det indtastede navn
> E-mail: den indtastede e-mail
> Emne: det indtastede emne
> Besked: den indtastede besked
>
> Det må skulle skrives i forbindelse med

Gør således:
$message = "Navn: ".strip_tags($_POST['name'])."\n";
$message .= "E-mail: ".strip_tags($_POST['email'])."\n";
$message .= "Emne: ".strip_tags($_POST['subject'])."\n";
$message .= "Besked:\n\n ".strip_tags($_POST['message'])."\n";

if (@mail("dit.navn@dit_domain.dk", strip_tags($_POST['subject']),
$message, $headers))

Ret selv til efter behov, hvis du har fanget idéen... ;)

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Martin Ploug

Dato : 07-08-06 21:00

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote in message

> [...]
> Dan Storm - storm at err0r dot dk / http://err0r.dk
>
> Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter

Hej Dan

Super!
Mange tak.
Det var præcist det jeg mente, og det virker.
Alle tiders.

Ved ikke, om det også var det Bertel mente, men
du skriver jo den præcise løsning.

En lille ting mere - jeg vil gerne lige lave en lille overskrift
i selve mailen lige over Navn, E-mail, Emne og Besked, hvor
der f.eks. står Besked via www.domæne.dk

Altså sådan:

Besked via www.domæne.dk (ikke nødvendigvis som link)

Navn: det indtastede navn
E-mail: den indtastede e-mail
Besked: den indtastede besked

Kan jeg koble det på med en ekstra $message, der indeholder
overskriften, eller skal det skrives selvstændigt på en eller anden
måde?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin