Har en masse spørgsmål
Fra : Christine

Dato : 07-08-06 16:46

Sidder igen med en bog "PHP og MySQL for absolute begyndere".
Skulle downloade et færdigt script
Det er fra Apnasoft og hedder Tellafriend. Det er hentet, installeret
og rettet m/hensyn til rettigheder.
http://www.hotscripts.com/Detailed/31452.html
(jeg hentede vist nok den forkerte, men proceduren skulle jo være den
samme)
Jeg kan se på PHP-siden, at den skal bruge en "thanks-side", så
sådan een har jeg også lavet.
Det hele blev uploadet, og når jeg udfylder formularen og sender,
kommer der en meddelelse, at den ikke kan finde php siden. (den er
uploadet)
Jeg får godt nok de mails ang. formularen. Men hvorfor leder den efter
php-siden, når den nu ska' finde den "thanks-side"?

Kan der ligge en fejl på php-siden?
Jeg vil gerne bede om hjælp, da der i bogen er flere scripts, man skal
downloade og rette, så jeg vil ikke gå videre, før det her klapper.

På forhånd tak og vil I ikke være sød at komme ned på "mit plan" -
ellers kan jeg ikke følge Jer.
Venlig hilsen
Christine

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 07-08-06 19:38

Hej Christine

Christine skrev:
> [...]
> Skulle downloade et færdigt script
> Det er fra Apnasoft og hedder Tellafriend. Det er hentet, installeret

Hvis det er scriptet som bogen synes man skal hente, er det lidt skidt,
den ene anmeldelse af scriptet som er der, siger at det er dårlig
kodestandard (dvs. ikke just noget at bruge som lære-eksempel) og
relativt usikkert: <http://www.hotscripts.com/review/31452.html>

MEN der tyder på at være krummer i dig, så du vil nok gerne løse den her
opgave alligevel... (Jeg vil bare påpege problemet, du skal ikke beholde
det script på din hjemmeside uden at sikre det først).

> (jeg hentede vist nok den forkerte, men proceduren skulle jo være den
> samme)

Njah, det er ikke ret sikkert, jeg ved ikke hvad der står om proceduren
i bogen, men tilpasningen kan jo ske mange steder, og vil næppe ske
samme sted i forskellige scripts.

Jeg har ikke downloadet scriptet ovenfor, men vil i stedet bede om lidt
mere information fra dig:

Du har lavet en thanks-side, har du også tilpasset en del af det
eksisterende script til at hoppe videre til denne efter endt udførelse?

> Det hele blev uploadet, og når jeg udfylder formularen og sender,
> kommer der en meddelelse, at den ikke kan finde php siden. (den er
> uploadet)

Det kunne tyde på at du har fået stien til takkesiden forkert. Hvis der
viderestilles med header('Location: ... osv så skal du være opmærksom på
at den måske skal have den fulde sti (http://www...osv) som omtalt på
<http://dk.php.net/header>.

Selv hvis den ikke skal, så regner den sin egen "position" i mapperne ud
ud fra den adresse som der er kaldt i adresselinjen, så hvis du har
include() i brug, kan det snyde lidt.

Jeg vil gerne uddybe hvis du bruger include og ikke allerede har styr på
det, men jeg gider ikke forklare det hvis det ikke er det du skal bruge
lige nu - spørg om uddybning hvis det er relevant!

> Jeg får godt nok de mails ang. formularen. Men hvorfor leder den efter
> php-siden, når den nu ska' finde den "thanks-side"?

Godt spørgsmål, vi er nødt til at høre lidt mere om din kode, vi skal
gætte for meget på hvad der ligger på din server lige nu

> Kan der ligge en fejl på php-siden?

Det gør der sikkert

> På forhånd tak og vil I ikke være sød at komme ned på "mit plan" -
> ellers kan jeg ikke følge Jer.

Jeg prøver, sig frit frem hvis det ikke er lykkedes at forklare forståeligt!

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Christine

Dato : 07-08-06 22:25

Hej Jesper, og tak fordi du gider det her.

Jesper Brunholm wrote:
> [...]
>
> Du har lavet en thanks-side, har du også tilpasset en del af det
> eksisterende script til at hoppe videre til denne efter endt udførelse?
Der står sådan: header("Location: $tpage");
Jeg har det: $tpage = "thanks.htm";
Selv om jeg skriver det:
"http://www.barkentin.com/skagerakdk/thanks.htm"
leder den efter tell.php - men finder det ikke.

> [...]
>
> Selv hvis den ikke skal, så regner den sin egen "position" i mapperne ud
> ud fra den adresse som der er kaldt i adresselinjen, så hvis du har
Jeg har ikke include() i brug

> [...]
>
> Godt spørgsmål, vi er nødt til at høre lidt mere om din kode, vi skal
> gætte for meget på hvad der ligger på din server lige nu

Sådan Jesper, ikke fordi jeg skal bruge det til noget, det varer
sikkert længe, før jeg tør putte noget php på min side, men det
irriterer mig, at jeg ikke kan få det til at fungere.
Når de meddelelser kommer i min mailbox, så bruger den jo php'n. Det
er så ulogist.
Hilsen
Christine

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-08-06 07:43

Christine skrev:

> Der står sådan: header("Location: $tpage");
> Jeg har det: $tpage = "thanks.htm";
> Selv om jeg skriver det:
> "http://www.barkentin.com/skagerakdk/thanks.htm"
> leder den efter tell.php - men finder det ikke.

Det lyder som om det er et andet sted du skal have lavet indstillingen,
eller et sted mere. Hvis du ikke kan finde det i vejledningen til
opsætning af scriptet så søg i koden efter hvor der står tell.php.

En lille øvelse kunne dog være god nok til både at blive dus med
header('Location og hvordan dit webhotel virker:

Lav en ny tom fil i samme bibliotek som thanks.htm (den kunne hedde
prove.php), og skriv som det eneste, øverst i filen:
<?php
Header('Location: thanks.htm');
?>

Gem, og prøv at gå ind på adressen http://www.barke..../prove.php - hvis
du omgående bliver smidt videre så ved du at du ikke behøver den lange
adresse, hvis den bliver stående, men ikke kommer med en fejl, så skal
du næsten have lavet noget fejlhåndtering som tillader dig at få vist
warnings osv, det er ret uundværligt når man er ny i php. Skriver din
bog ikke noget om det?

A propos bog, så er jeg enig med Kasper Johansen i at IDG bogen var god
i den sidste version jeg så (for nogle år siden), så hvis den bare er
opdateret, så er den værd at gå efter!

> [...]
> irriterer mig, at jeg ikke kan få det til at fungere.
> Når de meddelelser kommer i min mailbox, så bruger den jo php'n. Det

enig, det er lige præcis derfor jeg snakker om det med at få
fejlmeddelelserne med.

Et stykke nede på den her side:
<http://home.worldonline.dk/arbov/mdu/semester4/iau4_avweb_lekt4.html>
forklarer han det incl. lidt om hvordan man kan sætte en rimelig
fejlhåndtering op.

Jeg har i flere år haft kørt med et system hvor jeg havde
fejlhaandtering.inc included på alle sider. I den sørgede jeg så for at
hvis det var min egen IP adresse der så siden så blev alle warnings osv
skrevet, og ellers blev ingen skrevet.

Igen er det en god ting at kunne teste at tingene gør som de skal, så
hvis du prøver at sætte error reporting til E_ALL på en side, og
derefter skriver
echo Christine;
så skulle du gerne få en warning om at det ikke ser ud som det skal!

Generelt ligner det faktisk et ret godt kursus, det som der ligger på
Købmandsskolens sider, og bogen "Luke Welling & Laura Thomsen: PHP and
MySQL Web Development" er rigtig god. Desværre er den ikke lige
umiddelbart til at få i DK, og den koster normalt 4-600. Jeg kan til
gengæld se på bibliotek.dk at den står et par steder i landet...

Jeg er tæt på at foreslå at du bruger kurserne fra Købmandsskolen i
stedet for dem i din bog, men det skal du selvfølgelig selv bestemme.

Jeg håber det er brugbart. Jeg ved godt det er tungt at blive kastet
lige ud i fejlhåndtering, men det bliver meget mere forståeligt hvad der
foregår når du først er igennem det!

Hvis du kan klare dig på svensk så er der også en fejlsøgningsguide her:
<http://www.phpsidan.nu/res_articles.php?view=art&id=61>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 08-08-06 08:41

Jeg har lige en tilføjelse til mig selv:

[fejlhåndtering, fejlmeddelelser og error_handling]
> Et stykke nede på den her side:
> <http://home.worldonline.dk/arbov/mdu/semester4/iau4_avweb_lekt4.html>
> forklarer han det incl. lidt om hvordan man kan sætte en rimelig
> fejlhåndtering op.

Der er et par døde links til Icarus' artikler på devshed øverst.
Artiklerne er gode, alt efter 1'eren er måske for tungt til dig p.t.,
det kan dog også være at der er andre der følger med her. Så her følger
brugbare links sammen med et ekstra, om at gøre det class-baseret:

Part 1 ser ud til at være væk fra Devshed, der er noget der ligner den
på Melonfire (Icarus' eget site), det er faktisk en nydelig tutorial i
at lave en errorhandling, med løbende eksempler og kode til direkte brug.
<http://www.melonfire.com/community/columns/trog/article.php?id=267>

Del 2 og den Class-baserede behøver du kun hvis du er blevet hooked på
at "lege" mere med det her
<http://www.devshed.com/c/a/PHP/Error-Handling-In-PHP-part-2/>
<http://www.devshed.com/c/a/PHP/Building-A-Generic-Error-Reporting-Class-In-PHP/>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Kasper Johansen

Dato : 08-08-06 00:49

Christine skrev:
> Sidder igen med en bog "PHP og MySQL for absolute begyndere".
> Skulle downloade et færdigt script

Lige et lille sidespring. Hvis du vil et "absolut begynder"-hæfte, så
skulle du tage og prøve "Start på PHP" fra IDG. Det er på omkring 100
sider, og det forklarer alt det basiske omkring PHP.

Jeg er selv absolut fan af det hæfte, og jeg brugte det til opslag
omkring to år efter første gang, hvor jeg begyndte på PHP.

Det dækker gæstebøger, nyheder, dato-håndtering, cookies-håndtering og
mere ved hjælp af MySQL.

Hæftet koster omkring 60-80 kr, så det er heller ikke den store investering.

Kasper Johansen

Fra : Christine

Dato : 09-08-06 12:45

Tak Jesper - brugte prove og blev sendt videre - rettede så tell.pho -
og det virker.
Jeg har bestilt den begynder-bog - og jeg kigger også på
købmandsskolens kursus.
Fejlrapportering er skrevet også - og den virker. Knokler videre og
håber på hjælp, når det kniber, og det gør det nok snart.
Mange tak
Christine

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-08-06 13:07

Christine skrev:
> [...]
> Jeg har bestilt den begynder-bog - og jeg kigger også på
> købmandsskolens kursus.
> Fejlrapportering er skrevet også - og den virker.

Altså - wow - stærkt gået! Fejlrapporteringen bliver en stor hjælp
når/hvis du får problemer du skal have hjælp til.

> Knokler videre og
> håber på hjælp, når det kniber, og det gør det nok snart.

Bring it on

mvh

Jesper Brunholm

PS. vær rar at klippe hårdt og brutalt i de indlæg du svarer på. De
andre i gruppen har også adgang til de gamle indlæg, så der er ingen
grund til at bruge plads på at have det liggende to gange medmindre det
er fordi man bruger det til at vise præcis hvad man svarer på

Fra : Christine

Dato : 09-08-06 16:35

Er det sådan, du mener?
Hilsen
Christine

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-08-06 17:08

Christine skrev i news:1155137706.719596.18910@i3g2000cwc.googlegroups.com

> Er det sådan, du mener?

Det var meget flot. Så mangler du kun at droppe "jepardy-stilen" og placere
dit svar under det du svarer på, hvorved dit indlæg ville komme til at se
sådan ud:

Christine skrev i news:1155137706.719596.18910@i3g2000cwc.googlegroups.com

> Er det sådan, du mener?

og så ville mit evt. svar komme her.

Dejligt at se at du er meget villig til at lære nyt, også hvad angår
overskuelig svar- og citatteknik.

I linket i min signatur er der henvist til en artikel der forklarer en hel
del mere om hvorfor det er fornuftigt at bruge netop denne fremgangsmåde med
at klippe hårdt og brutalt samt at placere sit svar under det der svares på.

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-08-06 17:11

Christine skrev:

> Er det sådan, du mener?
> Hilsen
> Christine

Ja. Nu mangler vi kun at du skriver din kommentar undet det du
svarer på. Ellers får vi en ulogisk rækkefølge. Se selv:

   Det er en sveske med påhængsmotor.

   > Hvad er det der er brunt og farer hen over vandet
   > med 100 km/t?

(og jeg ved godt at der er mange der skriver indlæg sådan)

--
Bertel