Huske data frem og tilbage...
Fra : Dennis Munding

Dato : 25-07-06 21:32

Hej NG!

Jeg har et lille problem, som jeg håber på, at I kan hjælpe mig med...

Jeg har en kontakt-formular, som har tilknyttet nogle fejl-sider, som man
kun ser, hvis formularen ikke bliver udfyldt korrekt.
Og det er her mit problem ligger:

På fejl-siderne har jeg lavet et link, så man kan komme tilbage til
kontakt-formularen efter, at man har fået oplyst hvilken fejl, der er tale
om.
Men når man så kommer tilbage, er formularen tømt - hvad skal jeg have fat i
for at felterne ikke er tømte? Er det session?

På forhånd tak for svar!

Dennis Munding
http://pe-vagtservice.dk/, http://cantica.dk/, http://munding-webdesign.dk/,
http://skovaa-munding.dk/, http://mundings-memorial.dk/,
http://eds-denmark.dk/

Fra : Morten Vadskær

Dato : 26-07-06 08:23

> [...]
> Men når man så kommer tilbage, er formularen tømt - hvad skal jeg have fat i
> for at felterne ikke er tømte? Er det session?

Ja, med sessions vil du kunne klare problemet.

Morten

--
www.mXchange.dk - køb og sælg brugte mobiler

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-07-06 17:57

Hej Morten!
"Morten Vadskær" <vadskaer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, med sessions vil du kunne klare problemet.

Det var et lidt for kort svar til en newbie (glemte jeg at gøre opmærksom
på - min fejl!), men se mit svar til Jesper - jeg lægger det på hylden
indtil videre...

Men tak for dit svar!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-07-06 11:37

Dennis Munding skrev:
> [...]
> Men når man så kommer tilbage, er formularen tømt - hvad skal jeg have fat i
> for at felterne ikke er tømte? Er det session?

Det kan være en session, men det behøver ikke være det. Du har højst
sandsynligt formulardata til rådighed på siden hvor du oplyser om fejlen
(eller kan i hvert fald få det).
Så er det ikke værre, end at sende disse data med tilbage i linket (a
href="formularside.html?navn=AngivetNavn&amp;adr=) osv, og proppe dem på
plads i formularen (ved at angive value).

Det er smart at bruge urlencode inden afsending og urldecode inden du
smider dem i formularen igen.

Jeg har før gjort det sådan så validering foregik på samme side som
formularen er på, og videresending til behandling af formulardata først
skete når data var godkendt.
Det har den fordel at du kan skrive hvad der skal rettes ovenfor
formularen hvor du viser de data der blev indsat, så skal brugeren ikke
_huske_ noget om fejlen, men kan let kigge efter. Det gør også genbrug
af indfyldte formulardata lettere, til gengæld opvejes dette af at man
altid skal sende de gennemgåede data videre til den behandlende side
(medmindre selvfølgelig man vælger at gøre dette i samme fil _også_).

/Jesper Brunholm

Fra : Dennis Munding

Dato : 28-07-06 17:46

Hej Jesper!
"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal sende de gennemgåede data videre til den behandlende side (medmindre
> selvfølgelig man vælger at gøre dette i samme fil _også_).

Øøhmmm... Nu er jeg PHP-newbie (glemte jeg vist at gøre opmærksom på...), så
det er mere eller mindre sort snak for mig...

Men jeg kan godt følge det med at validere input på samme side - jeg
forsøgte at få det til at virke, men jeg kunne ikke lige overskue det p.t. -
prøver igen senere, når jeg har lidt mere tid og energi til at rode med
det...

Men mange tak for dit svar!

Måske du kan hjælpe mig med et mere simpelt? problem - jeg har startet en
anden tråd...?