Opdatering af php produktionsfiler
Fra : Rune Christensen

Dato : 06-07-06 10:23

Hej

Jeg arbejder på et projekt, hvor jeg har oprettet en "test" side hvor jeg
tester php koden. Så har jeg i øjeblikket to "produktions" sider hvor php
koden bliver anvendt.

Findes der nogen standard måde at opdatere produktionssiderne på? Jeg tænkte
på noget med at sætte et cron job til at udskifte produktionsfilerne kl.
00:00 da jeg ikke forventer at der er nogen som anvender produktionssiderne
på det tidspunkt.

Findes der en metode i php til at kunne afgøre om nogen bruger systemet lige
nu?

Systemet er opbygget af en indgangsside, en formularside og tilsidst en
rapportside. Alle tre sider kommer fra hver sin php fil.

Mvh.
Rune Christensen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 07-07-06 09:25

Rune Christensen wrote:
> [...]
> 00:00 da jeg ikke forventer at der er nogen som anvender produktionssiderne

Jeg kan komme på flere metoder.
1: Brug dns.
Hvis du har to servere (eller bare kan give din ene server to
IP-adresser) kan du sætte det op således at dit nye system kører på en
anden adresse. Når du så er klar til at skifte, ændrer du din A-record i
DNS til at pege på den nye maskine. Så vil ændringen træde i kraft uden
at folk vil få ødelagt deres sessions.

2: Brug apaches graceful restart og virtual hosts.
Hvis du bruger apache kan du sætte to virtual hosts op. En med det
eksisterende system (hvilket jeg formoder, at du har gjort) og en med
det nye. Så ændrer du konfigurationen, således at den host med dit nye
system på svarer på adressen for dit eksisterende system. Samtidig
ændrer du konfigurationen for de eksisterende system, så det er slået
fra. Herefter genstarter du apache med graceful parametren:
# apachectl graceful
(hvis du bruger 1.3)
# apache2ctl graceful
(hvis du bruger apache 2.0

Jeg håber, at du kan bruge det til noget.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Rune Christensen

Dato : 07-07-06 21:50

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> # apache2ctl graceful
> (hvis du bruger apache 2.0
>
> Jeg håber, at du kan bruge det til noget.

Det kan jeg. Det bliver nok løsning 2, som jeg bruger. Takker for de gode
ideer.

Mvh.
Rune