highlight i tekst
Fra : Mille Jacobsen

Dato : 28-06-06 19:43

Hvordan laver man sådan, at man kan highlighte ord i en tekst i php?

Det jeg mener, kan ses her:
http://kortlink.dk/2ty6

Det er bare et eksempel jeg tilfældigt har udvalgt. Selve teksten som
sådan er ikke noget jeg på nogen måde henviser til.

Her er "Kvarteret" fremhævet med rødt, men det kunne jo være alle
mulige andre ord istedet.

--
Mille

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-06-06 20:17

On 28 Jun 2006 11:42:44 -0700, "Mille Jacobsen" <millekysmund@ofir.dk>
wrote:

>Her er "Kvarteret" fremhævet med rødt, men det kunne jo være alle
>mulige andre ord istedet.

I den helt simple udgave kan du lave en søg&erstat i den tekst, du vil
markere et ord i. fx:

<?php
$text = "Her er min tekst. Er du med?";
$search = "er"; // dette input kan komme fra brugeren
$replace = "<span style='color: red;'>".$search."</span>";
print str_replace($search,$replace,$text);
?>

En mere avanceret vil så tillade forskelle i store og små bogstaver
(så "Er" medtages i eksemplet) og eventuelt kun søge ved grænser af
ord (så "Her" ikke medtages i eksemplet").

Her kan man bruge regulære udtryk, der dog kan være noget komplekse at
give sig i kast med. Men et eksempel kunne være:

<?php
$text = "Her er min tekst. Er du med?";
$search = "er"; // dette input kan komme fra brugeren
$regex_search = '/\b('.preg_quote($search,'/').')\b/i';
$regex_replace = "<span style='color: red;'>$1</span>";
print preg_replace($regex_search,$regex_replace,$text);
?>

Denne retter "er" og "Er" i teksten til rødt. Den tager dog ikke højde
for at $text kan indeholde HTML, og at brugeren kan få spøjse
resultater ved at søge efter HTML-tags. Men til mange almindelige
formål vil den være helt fin.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-06 22:48

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<?php
$text = "Her er min tekst. Er du med?";
$search = "er"; // dette input kan komme fra brugeren
text-transform:uppercase;'>".$search."</span>";
print str_replace($search,$replace,$text);
?>

text-transform:uppercase er god i sådan en situation

(alternativt kan $search laves med strtoupper, eller man kan huske at skrive
søgeord med versaler.)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 29-06-06 09:56

On Wed, 28 Jun 2006 23:48:15 +0200, "ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL
FJERNES*2ma2.dk> wrote:

> [...]
>print str_replace($search,$replace,$text);
>?>
>
>text-transform:uppercase er god i sådan en situation

Det er blot outputtet på klientsiden, der ændres på, og ikke
funktionaliteten. Problemet ved ovenstående er, at den stadigvæk
matcher "Her", men ikke "Er". Så outputtet af dette vil være:

HER ER min tekst. Er du med?

(hvor de to gange "ER" vil være rød)

>(alternativt kan $search laves med strtoupper, eller man kan huske at skrive
>søgeord med versaler.)

Det ønskede ville jo være, at teksten bevarede den case, den var i, i
første omgang. Så outputtet fx vil være
   Her *er* min tekst. *Er* du med?
og ikke
   Her ER min tekst. ER du med?
eller
   HER ER min tekst. ER du med?

Det problem ordner det regulære udtryk.

Fra : ThomasB

Dato : 29-06-06 20:48

> [...]
> funktionaliteten. Problemet ved ovenstående er, at den stadigvæk
> matcher "Her", men ikke "Er". Så outputtet af dette vil være:

Ahhh, så er jeg med

H(red)ER(/red) (red)ER(/red) min tekst

> Det problem ordner det regulære udtryk.

Ja, det har du ret i.. RE er guld værd, men også svære at lære.

Fra : Martin

Dato : 29-06-06 12:06

Mille Jacobsen wrote:
> [...]
> sådan er ikke noget jeg på nogen måde henviser til.
>
> Her er "Kvarteret" fremhævet med rødt, men det kunne jo være alle

<http://aidanlister.com/repos/v/function.str_highlight.php>

Denne klasse er ret genial til netop dit brug :)