brug af \n
Fra : Rasmus Kjær

Dato : 22-06-06 10:55

Bær over med en total nybegynder, som er ved at lære PHP...

Jeg har lavet en string - noget i retning af:

$streng = $var1."\t ting og sager".$var2."\n"

Denne streng gemmer jeg i en .txt-fil, på serveren.
Når jeg så åbner txt-filen er der godtnok sat de tabs ind jeg har
bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over
det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Trasbo

Dato : 22-06-06 11:03

Rasmus Kjær skrev:

> [...]
> bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
> en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over

Må vi se et link til txt-filen?

--
David Trasbo.
Læs om Usenet: http://usenet.dk

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 22-06-06 11:22

> Må vi se et link til txt-filen?

Ja, selvfølgelig... Værsågod: :)

@ $fp = fopen("$DOCUMENT_ROOT/cases/Bobs/ordrer/ordrer.txt", 'ab');
if(!$fp)
{
   echo '<p><strong>Ordren kunne ikke gennemføres på nuværende
tidspunkt. '
   .'Prøv venligst igen senere.</strong></p>';
   exit;
}
fwrite( $fp, $outputstring, strlen($outputstring) );
fclose($fp);

Fra : Benny Nissen

Dato : 22-06-06 11:04

Rasmus Kjær ramte sit keyboard den 22-06-2006 11:55 og fik dette ud af det:
> [...]
> bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
> en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over

Tekstfilen er ikke lavet / oprettet med det korrekte tegnsæt.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 22-06-06 11:23

> Tekstfilen er ikke lavet / oprettet med det korrekte tegnsæt.

Ja, det lyder logisk...
Hvordan får jeg scriptet til at oprette filen med samme tegnsæt?

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 22-06-06 11:28

> Tekstfilen er ikke lavet / oprettet med det korrekte tegnsæt.

Jeg har lige prøvet de fire muligheder der er i notepad, for at gemme i et
andet tegnsæt, men ingen af dem virkede
(ANSI, Unicode, Unicode Big Indian og UTF-8)

Fra : bonfils

Dato : 22-06-06 15:33

On 22 Jun 2006 09:55:16 GMT, Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> wrote:

> [...]
>bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
>en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over

Hvis du kører php på en windows-maskine, så prøv evt. med "\r\n" i
stedet.

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 22-06-06 17:24

> Hvis du kører php på en windows-maskine, så prøv evt. med "\r\n" i
> stedet.

Fantastisk! Det virkede
Tak for det! Hvad betyder koden \r ?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-06-06 20:00

Rasmus Kjær wrote:

> Fantastisk! Det virkede
> Tak for det! Hvad betyder koden \r ?

\r = carriage return - gode game skrivemaskinsdage ;)

mvh
Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-06 20:15

Rasmus Kjær skrev:

> Fantastisk! Det virkede
> Tak for det! Hvad betyder koden \r ?

På en skrivemaskine kan man skubbe vognen helt til venstre. Det
hedder "Retur(n)" og har kode \r (ASCII 13).

Hvis man skubber på det fremspringende håndtag, skiftes der til
en ny linje. Det hedder "New line/ny linje" og har koden \n
(ASCII 10). Hvis man skubber hårdt nok, får man samtidig skubbet
vognen til venstre.

Nogle tekstsystemer laver både retur og ny linje blot ved koden
\n. Andre bruger begge koderne \r og \n.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-06 00:07

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev Thu, 22 Jun 2006
21:14:53 +0200

>På en skrivemaskine kan man skubbe vognen helt til venstre. Det
>hedder "Retur(n)" og har kode \r (ASCII 13).

Nej. Det er på en fjernskriver det forholder sig sådan. På en
skrivemaskine har det hverken navn eller kode.

> [...]
>en ny linje. Det hedder "New line/ny linje" og har koden \n
>(ASCII 10). Hvis man skubber hårdt nok, får man samtidig skubbet

På en skrivemaskine gør man det jo netop rent manuelt og har derfor
heller ikke behov for give de enklte bevægleser hverken navne eller
koder.

Såvel Carrige Return (vogn retur) som New Line (ny line) er dele af den
7-bits ASCI tabel der blev udarbejdet i 1907 (var det vist) som
morsetabellens afløser til brug for telegrafen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 01:04

Arne Feldborg skrev:

> Nej. Det er på en fjernskriver det forholder sig sådan. På en
> skrivemaskine har det hverken navn eller kode.

Jeg fik blandet tingene sammen i min formulering.

--
Bertel

Fra : Rasmus Kjær

Dato : 24-06-06 18:02

Tak for det fine svar! Og bare rolig meningen var tydelig nok -
at de enkelte koder svarer til stadierne på en gammel
skrivemaskine.
Arne gik vist lige i ordkløver-mode der

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-06-06 00:44

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> skrev 24 Jun 2006 17:02:01 GMT

>Tak for det fine svar! Og bare rolig meningen var tydelig nok -
>at de enkelte koder svarer til stadierne på en gammel
>skrivemaskine.
>Arne gik vist lige i ordkløver-mode der

Det har du da lov til at kalde det.

Men fakta er dog at ASCI koderne og de tilsvarende begreber ikke har
været brugt på skrivemaskiner - men derimod på fjernskrivere hvorfra de
er gået over i computerbrug.

At det dog måske nok er nemmere at forklare begrebenrne i relation til
skrivemaskinen er så er en anden sag.

Det interessante er imidlertid, at man allerede dengang indså nytten af
at udnytte det binære talsystem og samle et antal impulser (bits) sammen
i grupper (bytes) og dermed fik mulighed for at repræsentere en hvilken
som helst værdi mellem 0 og 127 med 7 af disse bits.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-06 11:26

Arne Feldborg skrev:

> Men fakta er dog at ASCI koderne og de tilsvarende begreber ikke har
> været brugt på skrivemaskiner

Trodede du for alvor at jeg mente det? eller at nogen kunne få
den opfattelse?

Jeg gør ikke.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-06 00:12

Rasmus Kjær <r.kjaer@ofir.dk> skrev 22 Jun 2006 09:55:16 GMT

> [...]
>bedt om (\t), men i stedet for linieskiftet (\n) kommer der bare
>en firkant. Ved nogen hvorfor, eller hvordan jeg kommer ud over

Det er et problem der opstår i visse kombinationer af PHP-version og
konfiguration iøvrigt. Løsningen er at bruge "\n\r" i stedet.

Og selvom man i nogen tilfælde faktisk kan nøjes med "\n", så kan man
roligt altid bruge "\n\r" - det skader ikke.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-06 01:05

Arne Feldborg skrev:

> Og selvom man i nogen tilfælde faktisk kan nøjes med "\n", så kan man
> roligt altid bruge "\n\r" - det skader ikke.

Det har måske ingen betydning, men den normale rækkefølge er
omvendt, "\r\n" (CRLF).

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-06-06 00:21

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev Fri, 23 Jun 2006
02:04:58 +0200

>Det har måske ingen betydning, men den normale rækkefølge er
>omvendt, "\r\n" (CRLF).

Du har fuldstændig ret - og det har faktisk betydning (ihvertfald i
nogle tilfælde).

Jeg beklager det forkerte udtryk.

--
mvh, A:\Feldborg