Hjælp til IP adresser på LAN.
Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 13:55

Jeg har fået en trådløs router (Asus WL-500g Premium) som jeg gerne vil
bruge på min Cybercity ADSL forbindelse. Cybercitys zyxel router har
adressen 10.0.0.1. Den er endvidere sat til at forwarde ALT til 10.0.0.2
som jeg så forestillede mig skulle være Asus routeren. (Min
arbejdsstation skulle så være 10.0.0.3 osv). Tanken var altså at der
skulle være direkte "hul igennem" zyxel routeren og Asusen skulle
håndtere NAT og evt firewall funktionalitet.

I asus'en har jeg valgt "static IP". Under "WAN IP" har jeg valgt
IP-adress=10.0.0.2, subnet=255.255.255.0 og default gateway=10.0.0.1
(som er zyxel routeren).

Under "LAN IP settings " står der 192.168.1.1 ved IP address og
255.255.255.0 ved subnet.

Ting virker. Altså på den måde at jeg har forbindelse til nettet. Men
hvis jeg skal i kontakt med asusens interface skal jeg skrive
192.168.1.1. og min arbejdsstation har fået adressen 192.168.1.2.

Kan det ikke gøres lidt mere elegant? Sådan at alle mine enheder hedder
noget med 10.0.0.x? Måske skal jeg slet ikke vælge "static IP"?

Gode råd modtages gerne - jeg er ikke vældig kyndig på området...

--
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-06 15:07

Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

>Gode råd modtages gerne - jeg er ikke vældig kyndig på området...

Du har en opsætning med dobbelt NAT og har dermed to lokale netværk.

Det første lokalnet ligger mellem Zyxel og Asus routerne med adressen
10.0.0.0, og det andet lokalnet er på Asus LAN-side med adressen
192.168.1.0.

Der kan være fordele ved den opsætning, men den er besværlig så snart du
begynder at opsætte servere på det inderste lokalnet.

Du er nok bedre tjent med at bruge ASUS routeren som rent AP/switch og
bruge eet netværk.

Det kræver at du:
* deaktiverer DHCP-serveren i ASUS
* giver Asus en LAN ip-adresse i 10.0.0.x netværket, f.eks 10.0.0.2
* kobler de to routere LAN <-> LAN

Dine lokale computere vil så få 10.0.0.x adresser fra Zyxels
DHCP-server, og de to routere kan nås på 10.0.0.1 henholdsvis 10.0.0.2

Endvidere skal du deaktivere Zyxels forward af alle porte til 10.0.0.2,
det tjener ikke længere noget formål.

<mlr>

Fra : Jakob

Dato : 25-08-06 16:37

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Der kan være fordele ved den opsætning, men den er besværlig så snart du
> begynder at opsætte servere på det inderste lokalnet.

Okay. Hvad er fordelene?

> Det kræver at du:
> * kobler de to routere LAN <-> LAN

JEg tror det er det jeg ikke kan finde ud af. Jeg kan vælge

- Cable Modem or other connection type that gets IP automatically.
- ADSL connection that requires username and password. It is known as
PPPoE.
- ADSL connection that requires username, password and IP address. It
is known as PPTP.
- ADSL or other connection type that uses static IP address.
- Telstra BigPond Cable Modem Service.

> Endvidere skal du deaktivere Zyxels forward af alle porte til 10.0.0.2,
> det tjener ikke længere noget formål.

Okay. Sender zyxel så automatisk alt videre til asus routeren?

Tak for dit svar!

--
Jakob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-06 18:18

>Okay. Hvad er fordelene?

Det er noget med at adskille to netværk. Opsætningen er f.eks god hvis
du deler din ADSL med naboen - Hvis hans maskiner ligger i 10.0.0.x og
dine i 192.168.1.y kan han ikke nå ind til dine maskiner som dermed er
'sikre'.

> [...]
>is known as PPTP.
>- ADSL or other connection type that uses static IP address.

Det der er sikkert Asus routerens WAN-opsætning. Den er fløjtende
ligegyldig da du slet skal bruge dens WAN-side....

Deaktiver dens DHCP-server og giv den en fornuftig LAN ip-adresse inden
du kabler routerene LAN <-> LAN, så virker routeren som en simpel switch
/ AP og WAN-siden er ligegyldig.

>Okay. Sender zyxel så automatisk alt videre til asus routeren?

Nope, og det skal den heller ikke. Principielt skal den ikke forwarde
porte til lokalnettet.

Først når du opsætter en web-, ftp-, mail- eller anden server på dit
lokalnet skal zyxel opsættes til at forwarde de(n) relevante port(e) til
server maskinen.

<mlr>

Fra : Mads Bahrt

Dato : 25-08-06 21:09

Jakob skrev:
> Gode råd modtages gerne - jeg er ikke vældig kyndig på området...

Et godt råd ville være at lade være med at bruge Asus'en som router og
nøjes med linksys'en i denne funktion. Asus'en ville således virke som
en switch og et access point koblet sammen.
I Asusen findes specifikt en indstilling der får dig til at opnå dette:
Under operation mode vælges blot Access point.

MVH

Mads